این اپلیکیشن‌های مخرب اندروید را از روی گوشی خودتان حذف کنید!

برخی از برنامه‌های اندروید، خود را به‌عنوان دوست شما معرفی می‌کنند. چنین برنامه‌هایی می‌گویند که قصد کمک و یا سرگرم‌ کردن شما را دارند، اما در اصل، می‌خواهند که به شما آسیب برسانند. به همین دلیل بر آن شدیم تا مطلبی در رابطه با برنامه های مخرب اندروید بنویسیم.

فروشگاه گوگل پلی همیشه به دلیل رویه نه چندان مناسب در زمینه فیلتر کردن محتوای ناامن، مورد انتقاد قرار گرفته است. بنابراین اگر مواظب نباشید، آنگاه شاید مورد ردیابی و یا هک قرار گرفته و یا اینکه فریب داده شوید. در زیر قصد داریم تا 10 مورد از برنامه های مخرب اندروید را به شما معرفی کنیم. این اپلیکیشن‌ها در حال حاضر، میلیون‌ها بار نصب شده‌اند. بنابراین بهتر است که مطمئن شوید شما نیز یکی از قربانی‌های آن‌ها نیستید.

QuickPic Gallery

QuickPic چیست؟ به‌عنوان یک اپلیکیشن گالری تصویر ساده و کاربر پسند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه را نمی‌توان یک اپلیکیشن پرزرق و برق دانست، اما ارتباطات روشن و به‌روزرسانی‌های مداوم، باعث شده‌اند که کاربران زیادی جذب این برنامه شوند.

چرا مخرب است؟ این اپلیکیشن در سال 2015، توسط شرکت چینی بدنام Cheetah Mobile، خریداری شده است. بدین ترتیب این اپلیکیشن به‌سرعت به یک ابزار مخرب تبدیل شد، زیرا شرکت Cheetah Mobile، داده‌های کاربران را بر روی سرورهای خود، آپلود می‌کرد. در این رابطه، کاربران گوگل پلاس متوجه درخواست‌های DNS جدید مرتبط با این اپلیکیشن شده بودند.

این برنامه در اواخر سال 2018، به‌صورت کامل از فروشگاه گوگل پلی حذف شد، اما مجددا در سال 2019 بازگشت. در زمان بازگشت این نرم‌افزار، شرکت Cheetah Mobile به وب‌سایت Android Police گفته بود که QuickPic به دلیل کلاهبرداری تبلیغات کلیکی، حذف نشده است. در عوض، این شرکت فقط قصد تداوم نگهداری از این اپلیکیشن را نداشته است. امروزه صدها نسخه از اپلیکیشن QuickPic وجود دارند. بنابراین مشکل است که بگوییم کدام یک، نسخه اصلی است. در این رابطه یک راه‌کار ساده وجود دارد: هیچ‌کدام را نصب نکنید.

در عوض باید از چه برنامه‌ای استفاده کنیم؟ نرم‌افزارهای گالری‌ مختلفی برای سیستم‌عامل اندروید وجود دارند. یکی از بهترین گزینه‌ها در این رابطه، Simple Gallery است. این نرم‌افزار از یک ویرایشگر تصویر، مدیر فایل و چندین مضمون (تم)، برخوردار است.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی بهترین اپلیکیشن‌های ساخت موسیقی، آهنگ و بیت ساز

ES File Explorer

ES File Explorer چیست؟ مدتی پیش، این اپلیکیشن محبوب‌ترین فایل منیجر اندروید به شمار می‎آمد. دلیل این قضیه نیز به عملکرد بسیار خوب این ابزار در پنج سال گذشته باز می‌گردد.

چرا مخرب است؟ نسخه رایگان این برنامه، پر از bloatware و تبلیغات بوده و همچنین به‌صورت همیشگی و از طریق نوار اعلان‌ها، شما را به دانلود اپلیکیشن‌های دیگر دعوت می‌کند. البته لازم به ذکر است که بگوییم، نمی‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید. به هر حال، این اپلیکیشن در آوریل 2019 از فروشگاه گوگل پلی کنار گذاشته شد. دلیل انجام این کار نیز به تبلیغات کلیکی کلاهبردارانه مربوط می‌شد. به آن‌هایی که با این اصطلاح آشنایی ندارند، باید بگوییم که کلاهبرداری کلیکی فرایندی است که در آن بدون آگاهی کاربر، بر روی تبلیغات موجود در پس‌زمینه، کلیک می‌شود.

امروزه شما می‌توانید فایل APK اپلیکیشن ES File Explorer و یا ده‌ها برنامه جعلی مشابه آن را که هنوز از فروشگاه گوگل پلی حذف نشده‌اند، دانلود کنید. در این رابطه باید به شما بگوییم که بهتر است از هیچ‌کدام استفاده نکنید.

گزینه‌های جایگزین کدامند؟ فایل منیجرهای گوناگونی برای سیستم‌عامل اندروید وجود دارند. اگر به دنبال یک گزینه با کاربری آسان می‌گردید، آنگاه می‌توانید از اپلیکیشن Files شرکت گوگل استفاده کنید. اگر هم به دنبال شخصی‌سازی بیشتر هستید، آنگاه می‌توانید Total Commander را انتخاب کنید.

UC Browser

UC Browser چیست؟ UC Browser یکی دیگر از برنامه های مخرب اندروید است. این اپلیکیشن را می‌توان محبوب‌ترین مرورگر اینترنت اندروید در چین و هند دانست. این برنامه ادعا می‌کند که با استفاده از حالت سریع (fast mode) و به لطف فشرده‌سازی داده‌ها، مصرف اینترنت شما را کاهش دهد.

چرا مخرب است؟ به علت ردیابی. درخواست‌های جست‌و‌جوی کاربران، بدون رمزنگاری به یاهوی هند و گوگل فرستاده می‌شود. شماره IMSI ،IMEI ،Android ID و آدرس‌های Wi-Fi MAC، بدون هیچ‌گونه رمزنگاری، به Umeng (یکی از ابزارهای تحلیلی علی‌ بابا) فرستاده می‌شوند. همچنین اطلاعات جغرافیایی (شامل طول و عرض جغرافیایی و نام خیابان) نیز بدون هیچ‌گونه رمزنگاری، به AMAP (ابزار نقشه‌برداری علی بابا)، منتقل می‌شوند.

ابزارهای جایگزین: اگر به دنبال مرورگرهای اندرویدی سریع هستید، آنگاه گوگل کروم و فایرفاکس می‌‎توانند گزینه‌های بسیار واضح و خوبی باشند. اگر در زمینه حفظ حریم خصوصی خود، نگران هستید، آنگاه می‌توانید از مرورگر DuckDuckGo Privacy نیز بهره ببرید. این مرورگر، گزینه‌های زیادی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

این مطلب را نیز بخوانید: مقایسه وای‌فای با دیتای موبایل: کدام‌یک امنیت بیشتری دارد؟

CLEANit

CLEANit چیست؟ یک ابزار پاک کننده فایل‌های اضافی بوده که بیش از 10 میلیون بار نصب شده و 85 درصد نمرات آن، 4 الی 5 ستاره هستند.

چرا مخرب است؟ اکثر چیز‌هایی که در این نرم‌افزار ارئه می‌شوند، برای دستگاه شما زیان‌آور هستند. به‌عنوان مثال، پاک کردن کش می‌تواند در هنگام نیاز به بازسازی آن، باعث کندی گوشی شما شود. پاک کردن رم نیز می‌تواند منجر به مصرف بیشتر باتری شود. همچنین متوقف کردن اپلیکیشن‌های فعال نیز آن‌چنان که ادعا می‌شود، مصرف باتری را کاهش نمی‌دهد.

اپلیکیشن‌های جایگزین: اگر به دنبال کاهش مصرف باتری ناشی از اپلیکیشن‌ها هستید، آنگاه Greenify می‌تواند گزینه بسیار بهتری باشد. همچنین SD Maid نیز در رابطه فایل‌های تبلیغاتی و صورت‌های عملیات، فیلترهای فایل‌های اضافی مفیدتری را ارائه می‌دهد.

Hago

برنامه های مخرب اندروید

Hago چیست؟ یکی دیگر از برنامه های مخرب اندروید لیست ما، Hago است. Hago یک اپلیکیشن همه کاره جهت وقت گذراندن با دوستان، اجرای بازی‌ها و انجام چت‌های سریع است.

چرا مخرب است؟ اگر عادی به قضیه نگاه کنیم، آنگاه Hago نیز یک اپلیکیشن ایمن است. دلیل این موضوع نیز این است که هیچ مدرکی دال بر سوء‌استفاده شدید این برنامه، وجود ندارد. به هر حال، اگر در این برنامه به اجرای بازی‌ها و شرکت در گروه‌ها بپردازید، آنگاه پول واقعی دریافت خواهید بود. به همین دلیل باید به این موضوع مشکوک شد. همچنین اگر این نرم‌افزار را به‌صورت سایدلود (به جای نصب از طریق گوگل پلی) نصب کنید، آنگاه می‌توانید پول بیشتری به جیب بزنید. همین موضوع نیز باعث افزایش شک و تردید ما شده است.

اپلیکیشن‌های جایگزین آن کدامند؟ اگر به دنبال بازی‌های رایگان جهت رقابت با غریبه‌ها هستید، آنگاه سیستم‌عامل اندروید در این زمینه می‌تواند گزینه‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد. اپلیکیشن‌هایی همانند واتساپ، جهت مکالمه با دوستان کفایت کرده و همچنین گزینه‌هایی همانند Kik نیز جهت مکالمه با افراد تصادفی، مناسب هستند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه پیش از دانلود یک فایل، از ویروسی نبودن آن مطمئن شویم؟

DU Battery Saver & Fast Charge

این اپلیکیشن چه کاری را انجام می‌دهد؟ DU Battery Saver & Fast Charge یک اپلیکیشن ذخیره باتری بود که تعداد دانلود بالایی هم دارد. این نرم‌افزار حدود 7.8 میلیون نقد 5 ستاره دارد.

چرا مخرب است؟ Fast Charge؟ این نرم‌افزار نمی‌تواند سرعت شارژ دستگاه شما را تغییر دهد. این اپلیکیشن را می‌توان پادشاه تبلیغات دانست. این نرم‌افزار تقریبا حامی مالی تمامی تبلیغاتی است که شما در سایر اپلیکیشن‌ها دیگر، مشاهده می‌کنید. همچنین تبلیغات خود این نرم‌افزار نیز بر روی صفحه قفل و نوار اعلان‌های شما، نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، تمامی آن نمودارها و انیمیشن‌ها نیز همگی تقلبی هستند!

این اپلیکیشن به دلیل رسوایی مربوط به کلاهبرداری کلیکی، در آوریل سال 2019 از فروشگاه گوگل پلی حذف شد. با این وجود هنوز هم می‌توانید فایل APK این نرم‌افزار را بر روی وب‌سایت‌های مختلف، پیدا کنید. همچنین میلیون‌ها کاربر نیز هنوز از این اپلیکیشن، استفاده می‌کنند.

اپلیکیشن‌های جایگزین: اگر به دنبال پیگیری وضعیت باتری گوشی خود هستید، آنگاه پیشنهاد ما به شما، GSM Battery Monitor است. جهت ذخیره باتری هم می‌توانید از اپلیکیشن Greenify استفاده کنید.

Dolphin Web Browser

چه ویژگی‌هایی دارد؟ Dolphin Web Browser یک مرورگر بدون تبلیغات بوده و از فلش، HTML 5 و ویدیو، پشتیبانی می‌کند. این اپلیکیشن در حدود 50 میلیون بار، دانلود شده است.

چرا مضر است؟ همانند UC Browser، این اپلیکیشن نیز به ردیابی کاربران متهم است. همچنین وب‌سایت‌های مورد بازدید شما در حالت ناشناس (incognito) نیز در قالب یک فایل، بر روی گوشی شما ذخیره می‌شوند. علاوه بر این، کاربران متوجه شده‌اند که در هنگام استفاده از VPN، این مرورگر می‌تواند آدرس اختصاصی ISP شما را فاش کند. بنابراین بهتر است که فریب نخورده و آن را حذف کنید.

نرم‌افزارهای جایگزین: همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، گوگل کروم، فایرفاکس و DuckDuckGo Privacy، سه گزینه عالی در زمینه مرورگرها هستند.

Fildo

برنامه های مخرب اندروید

Fildo چیست؟ یک اپلیکیشن غیر مجاز دانلود موسیقی بوده که خود را در قالب یک پخش کننده موزیک، مخفی کرده است.

چرا مخرب است؟ برنامه Fildo برای مدتی طولانی، در اختیار شرکت چینی سرگرمی آنلاین Netease بوده است. این اپلیکیشن از یک ترفند رابط برنامه‌نویسی مخفی استفاده می‌کرد که کاربران با استفاده از آن می‌توانستند موسیقی مدنظر خود را از سرورهای Netease، دانلود کنند.

آیا Netease اکنون ایمن است؟ شاید. Netease این خلاء را پر کرد، بنابراین بسیاری از کاربران قدیمی نیز، این اپلیکیشن را رها کردند. اکنون Fildo به‌عنوان یک اپلیکیشن مدیریت موسیقی، مطرح است. با این حال، سابقه این نرم‌افزار چندان مناسب نبوده و به همین دلیل در زمینه‌هایی همانند جمع‌آوری داده و سایر موارد مربوط به حریم خصوصی، نمی‌توان چندان بدان اطمینان کرد.

گزینه‌های جایگزین: اگر قصد گوش دادن به موسیقی را دارید، آنگاه اپلیکیشن‌هایی همانند اسپاتیفای، می‌توانند انتخاب شما باشند. در رابطه با مدیریت موسیقی نیز، می‌توانید از Cloud Player بهره ببرید.

این مطلب را نیز بخوانید: آموزش حذف ویروس از گوشی‌های اندرویدی

Clean Master

Clean Master چیست؟ یکی دیگر از اپلیکیشن‌های مرتبط با افزایش سرعت، ذخیره باتری و بهینه‌سازی گوشی است. پیش از حذف شدن از فروشگاه گوگل پلی در سال 2019، Clean Master حدود 600 میلیون کاربر و 26 میلیون نقد پنج ستاره داشت. با این حال، هنوز هم فایل APK این نرم‌افزار موجود بوده و همچنان نزد بسیاری از کاربران، محبوب است.

چرا Clean Master مضر است؟ ابتدا باید بگوییم که این نرم‌افزار، توسط Cheetah Mobile توسعه داده شده است. همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره کردیم، این شرکت در زمینه تبلیغات، bloatware و قرار دادن صفحات آزاردهنده در داخل اپلیکیشن‌های خود، مشهور است.

دلیل دوم هم اینکه، این نرم‌افزار کار مفیدی را انجام نمی‌دهد. شاید زمانی، اپلیکیشن‌های بهینه‌ساز رم، مفید بوده باشند، اما اکنون این‌طور نیست. نسخه‌های جدید سیستم‌عامل اندروید، می‌توانند به‌خوبی حافظه رم را مدیریت کنند. حتی گاهی اوقات به‌صورت عمدی جهت بهبود عملکرد، حافظه رم توسط سیستم‌عامل خالی نمی‌شود.

راه‌کار جایگزین: راستش را بخواهید، در این زمینه چیزی برای معرفی وجود ندارد. اما اگر همچنان مصمم هستید، آنگاه می‌توانید SD Maid را امتحان کنید.

تقریبا تمامی آنتی‌ ویروس‌ها

آنتی ‌ویروس نیز می‌تواند یکی دیگر از برنامه های مخرب اندروید باشد. حال منظور از آنتی‌ویروس چیست؟ می‌توان گفت که آنتی‌ویروس‌های گوشی‌ها، در واقع نسخه موبایلی آنتی‌ویروس‌های دسکتاپی هستند.

چرا مضر هستند؟ چنین اپلیکیشن‌هایی به‌خودی‌خود، بد نبوده، اما به‌طرز گسترده‌ای، غیر ضروری هستند. در واقع، نام‌های بزرگ این صنعت، قابلیت‌های آنتی‌ ویروس اپلیکیشن‌های خود را به‌عنوان بخشی از یک پکیج امنیتی بزرگ‌تر، تبلیغ می‌کنند.

چندین هشدار در این زمینه وجود دارند. اگر اپلیکیشن‌های خود را از منابع غیر از گوگل پلی دانلود کرده و یا اینکه دستگاه شما روت باشد، آنگاه باید توجه بیشتری به نرم‌افزارها داشته باشید. هرکدام از این موارد، می‌توانند شما را گرفتار بدافزاری کنند که گوگل نیز هیچ کنترلی بر آن ندارد.

اپلیکیشن‌های جایگزین آنتی ‌ویروس‌ها، کدامند؟ در این زمینه، گزینه‌های زیادی را در اختیار ندارید. در عوض باید سعی کنید که یک پکیج امنیتی تمام عیار را از یک توسعه‌دهنده معتبر، تهیه کنید. معمولا اپلیکیشن‌های شرکت‌هایی همانند Avast و Avira، قابلیت‌های بیشتری را نیز ارائه می‌دهند. اپلیکیشن‌های قفل شده، پاک کردن دستگاه از راه دور و مسدود کننده تماس‌ها، از جمله این موارد هستند.

از خطرناک‌ترین اپلیکیشن‌ها در فروشگاه گوگل پلی، دوری کنید

در حقیقت، اپلیکیشن‌های کاملا ایمن بسیار کمی در فروشگاه گوگل پلی، وجود دارند. تقریبا می‌توان تمامی شرکت‌ها را به جمع‌آوری داده، متهم کرد. البته اپلیکیشن‌های بسیار مخربی نیز در فروشگاه اندرویدی شرکت گوگل وجود دارند. موارد ذکر شده در بالا را می‌توان جزء ساده‌ترین‌های آن‌ها به شمار آورد.

علاوه بر این‌ها، نصب یک اپلیکیشن اندرویدی به‌صورت سایدلود، می‌تواند ریسک شما را نیز بالاتر ببرید. اگر زمانی از طرفداران یک برنامه بوده و اکنون آن اپلیکیشن از فروشگاه گوگل پلی حذف شده، آنگاه بهتر است که دور سایدلود کردن آن را خط بکشید. چنی برنامه‌هایی می‌توانند نسبت به گذشته، تهدید بیشتری برای شما ایجاد کنند.

4 در مورد “این اپلیکیشن‌های مخرب اندروید را از روی گوشی خودتان حذف کنید!”

  1. دوستان از بازار نصب کنید 100% ایمن هست اصلا گوگل پلی ویروسه بازار آنتی ویروس
    چی فکر کردی آخه

    1
    1
  2. من از QuickPic چندین ساله که استفاده می کنم، تنها راه اش هم دانلود نسخه قدیمی اون هستش که به مراتب بهینه تر هم هست. توی این لیست جای ShareIt هم حس میشه :)))

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH