رئیس سامسونگ پس از سال‌ها تحمل بیماری در سن 78 سالگی درگذشت

سامسونگ الکترونیکس خبر مرگ ریاست خود با نام Lee Kun-hee را رسما اعلام کرد. بر اساس اعلام کمپانی وی در روز 25 اکتبر (4 آبان ماه) در کنار اعضای خانواده از جمله پسر خود و معاون ارشد کمپانی؛ Lee Jae-yong درگذشت. نامبرده در زمان مرگ 78 سال داشته است. علت مرگ آقای لی اعلام نشده است؛ اما وی پس از بروز حمله قلبی در سال 2014 دچار ناتوانی شدید شده و در نتیجه از زندگی عمومی کناره‌گیری کرده بود.

به باور عمومی لی جائه یونگ که با نام Jay Y. Lee نیز شناخته می‌شود؛ پس از مرگ پدر عهده‌دار مسئولیت وی خواهد شد. Lee Jae-yong طی سالیان اخیر به‌عنوان رهبر واقعی کمپانی شناخته شده است.

موتور محرک انگیزشی برای چشم‌انداز کمپانی

لی کان هی؛ شخصیتی بحث‌برانگیز بود که در تبدیل شدن سامسونگ از یک تولیدکننده تلویزیون و لوازم خانگی ارزان‌قیمت به یکی از قدرتمندترین برندهای حوزه فناوری در جهان نقش قابل‌توجهی ایفا کرد. وی با مشارکت گروه سامسونگ حدودا 20 درصد تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی را به خود اختصاص داد و به ثروتمندترین مرد در این کشور تبدیل شد.

سامسونگ در بیانیه خود اعلام می‌کند که معرفی آقای لی به‌عنوان مدیریت جدید در سال 1993 “به منزله محرک انگیزشی چشم‌انداز شرکت برای ارائه بهترین فناوری‌ها در راستای کمک به پیشرفت جامعه جهانی بود.” همچنین آقای لی درگیر مسائل حقوقی شد. وی به جرم رشوه دادن به پرزیدنت Roh Tae-woo از طریق یک صندوق سرمایه‌گذاری در سال 1995 و فرار مالیاتی و اختلاس در سال 2008 محکوم شد؛ اما در ادامه از کلیه اتهامات وارده تبرئه شد. بخشودگی دوم در سال 2009 صورت گرفت. در آن مقطع زمانی وزیر دادگستری کره‌جنوبی اعلام کرد که “آقای لی به منظور بازپس‌گیری جایگاه خود در کمیته بین‌المللی المپیک و دستیابی به موقعیتی بهتر جهت برگزاری بازی‌‌های المپیک 2018 در شهر پیونگ‌چانگ اقدام به پرداخت رشوه نموده است.”

درگذشت آقای لی موجب طرح مجدد حدس و گمان‌های اجتناب‌ناپذیر در خصوص روند انتخاب جانشین وی خواهد شد. در حالی‌که لی جائه یونگ مدت‌هاست که به‌عنوان ریاست کمپانی شناخته شده است؛ اما وی نیز از زمان آغاز ناتوانی پدر خود با مشکلات حقوقی دست‌به‌گریبان بوده است. وی به دلیل نقش خود در رسوایی فساد پارک گئون هی؛ رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی که موجب برکناری وی شد؛ تقریبا 1 سال را در زندان سپری کرد. بر اساس قانون کره‌جنوبی هر شخصی که دارایی‌های آقای لی را تصرف نماید؛ با پرداخت چندین میلیارد دلار مالیات بر ارث مواجه خواهد شد. این موضوع موجب می‌شود تا مالک بعدی احتمالا ناچار به کاهش سهم خود در شرکت باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH