معرفی کتاب رهایی از کمرویی (۱۰ راه حل ساده)؛ گام به گام برای بازیابی اعتماد به نفس

اگر به دنبال رهایی از خجالت و کمرویی هستید، مطالعه کتاب رهایی از کمرویی (۱۰ راه حل ساده)؛ گام به گام برای بازیابی اعتماد به نفس و کاهش کمرویی شما کمک فراوانی خواهد کرد.

کمرویی یک مشکل رفتاری رایج است که در شرایط استرس‌زا و یا حتی عادی، جرات فرد در مداخله، اعلام نظر و ابراز احساسات را می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های افراد کم‌رو، مورد تمسخر قرار گرفتن است، این افراد از مسخره شدن حراس دارند و این احساس موجب می‌شود حتی در شرایط معمولی، از سخن گفتن و معاشرت بپرهیزند. عوامل دیگری مانند خود کوچک‌بینی، احساس حماقت کردن، بزرگنمایی عیب‌های شخصی و عدم کسب اعتماد به نفس پس از یک شکست، از جمله دلایل اصلی کمرویی در بین مردم شناخته می‌شود.

دکتر مارتین م.آنتونی استاد گروه روانشناسی دانشگاه رایرسون در تورنتو کانادا با شناخت مشکل رفتاری کمرویی در میان مردم و رایج بودن این مشکل کتاب “معرفی کتاب رهایی از کمرویی (۱۰ راه حل ساده)؛ گام به گام برای بازیابی اعتماد به نفس” را نگاشته است. هدف اصلی نویسنده این کتاب، مقابله با استرس و اضطراب و رفع مشکل کمرویی است. در کتاب “رهایی از کمرویی (۱۰ راه حل ساده)” تکنیک‌های مقابله با اضطراب‌های اجتماعی به زبانی ساده آموزش داده ‌شده‌اند. همچنین درمان خجالتی بودن، افزایش اعتماد به نفس و روبه‌رویی با شرایط استرس‌زا، از دیگر اهداف اصلی کتاب محسوب می‌شود که دکتر مارتین م.آنتونی با زبانی ساده و شیوا آن را توضیح داده است. ترجمه این کتاب توسط سامان نونهال، کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی صورت گرفته که درک درستی از این موضوع روانشناختی دارد و با بینشی صحیح کتاب دکتر مارتین م.آنتونی را ترجمه نموده است.

کتاب رهایی از کمرویی (۱۰ راه حل ساده) در 147 صفحه ترجمه شده است، این کتاب 10 فصل دارد و نویسنده در هر فصل به بازگو کردن نکاتی ارزشمند برای درمان مشکل کمرویی پرداخته است. اما پیش از شروع فصل‌های کتاب، با یادداشتی از مترجم، قدردانی و درآمد بر مطالب کتاب رهایی از کمرویی، مواجه می‌شوید که نگاه عمیق‌تری به رزومه، فعالیت‌ها و اهداف نویسنده به شما می‌دهد و کمک می‌کند به درک درستی از مشکل کمرویی و خجالتی بودن برسید. 10 فصل کتاب با موضوعات پیوسته به آشنایی با مبحث کمرویی و رفع مشکل آن می‌پردازد که خلاصه بسیار کوتاهی از فصل‌ها را در ادامه مطرح می‌کنیم.

کتاب رهایی از کمرویی

با ماهیت کمرویی و اضطراب اجتماعی آشنا شوید

در این فصل با افکار منفی و مضر بی‌اهمیتی که از درون شما را ضعیف می‌کنند، آشنا خواهید شد. این افکار کوچک در ذهن شما برجسته می‌شود تا آنکه در خود ضعفی بزرگ مشاهده می‌کنید و اعتماد به نفستان از بین می‌رود. این نقطه آغاز کمرویی و از دست رفتن عزت نفس شماست.

برای تغییر، طرح‌هایی تدوین کنید

در فصل دوم باید به خود بیایید، ببینید چه می‌خواهید و دنبال چه تغییراتی هستید. هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی مدون و شفاف به نتیجه نخواهد رسید. در فصل دوم مارتین م.آنتونی به شما کمک خواهد کرد تا به برنامه مورد نیاز برای تغییر و تحول در زندگی خود دست پیدا کنید. برخی از این ایده‌ها به صورت زمان‌بندی شده و برخی به صورت روزانه باید عملی شوند، به طور مثال باید در برنامه خود ذکر کنید که روزانه در هر موقعیتی که پیش آمد، سر صحبت را با فردی غریبه باز کنید، مثلا زمانی که در آسانسور با فردی هم راه می‌شوید، با اشاره به موضوع ساده روزانه، مکالمه کوتاهی را آغاز کنید.

طرز فکرتان را تغییر دهید

مهم‌ترین عامل تحول شخصی، تغییر طرز تفکر غلط و روی آوردن به افکار درست و مثبت است. اگر مدام به آن فکر کنید که در صورت حرف زدن در جمعی، مورد تمسخر قرار خواهید گرفت یا آنکه در یک مکالمه عادی حرفی برای گفتن ندارید و در صورت صحبت کردن، آبروی خود را خواهید برد، به هیچ‌جایی نمی‌رسید. گاهی در یک محیط دوستانه، تنها افکار نادرست موجب تنش و استرس می‌شوند و این درحالیست که دیگران در حال لذت بردن از معاشرت روزانه خود هستند اما شما در ذهن خود آن موقعیت را به جهنمی تبدیل می‌کنید که تنها به دنبال رها یافتن از آن هستید. در این فصل کتاب رهایی از کمرویی خواهید دانست که چگونه این طرز فکر را تغییر داد.

با موقعیت‌های اضطراب‌زا رو به رو شوید

فردی که از شنا کردن می‌ترسد، تنها با شیرجه زدن در آب عمیق می‌تواند بر ترس خود غلبه کند. یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمان کمرویی و اضطراب‌های درونی نیز همین است. تا زمانی که خود را در موقعیت‌هایی که مضطرب و پریشان می‌شوید، قرار ندهید، به دروغین بودن احساسات خود پی نخواهید برد. هنگامی که با دیگران معاشرت کنید، خواهید دید که چقدر برقراری ارتباط ساده، آسان و راحت است. وقتی در مهلکه‌ای حرف خود را میزنید و از خود دفاع می‌کنید، لذت واقعی اینکار را خواهید چشید، خود را به چالش بکشید تا کمرویی سراغ‌تان نیاید.

نحوه برقراری ارتباطتان را تغییر دهید و روابطتان را بهبود بخشید

حالا زمانی است که باید یک قدم رو به جلو بردارید، البته باید مراقب بود تا با یک اشتباه، مجددا اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. بهتر است آهسته و پیوسته حرکت کنید. سعی کنید موقعیت‌های آسان اجتماعی برای خود به وجود بیاورید، تا زمانی که آماده نیستید خود را به چالش‌های دشوار وارد نکنید.

دارو مصرف کنید

اشتباه نکنید، تنها با مصرف دارو نمی‌توان کمرویی را درمان کرد، این یک تفکر غلط است. البته با استفاده از برخی مکمل‌های گیاهی و طبیعی می‌توانید انرژی و روحیه مثبت به خود تزریق کنید و آماده تغییر و به چالش کشیدن خود شوید.

با ترس به مقابله برخیزید

دکتر مارتین م.آنتونی در کتاب رهایی از کمرویی شما را قدم به قدم با چالش‌های دشوار‌تر رو به رو می‌سازد. شما نیز باید گام به گام به توصیه‌ها و نکات کتاب گوش فرا دهید تا به تغییر و تحول نزدیک شوید. البته حواستان باشد اگر در موقعیتی قرار گرفته‌اید و استرس ندارید به معنای آن نیست که شما درمان شده‌اید، این اتفاق بدان معناست که باید چالش‌ها را دشوارتر کنید.

با افراد ناآشنا ملاقات کنید

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کمرویی عدم توانایی ارتباط با افراد نا آشناست. البته در فصل هشتم منظور از آشنایی با افراد غریبه آن نیست که به دربان محل کار خود سلام کنید یا در آسانسور سر صحبت را باز کنید، در این مرحله باید دوستان جدیدی برای خود انتخاب کنید و روابط جدی‌تری با آن‌ها داشته باشید.

نحوه سخنرانی با اعتماد به نفس را بیاموزید

اگر بتوانید با توجه به نکات ذکر شده از طرف مارتین م.آنتونی در مقابل جمعی، با اعتماد به نفس و قدرتمند سخنرانی کنید، یعنی تقریبا به پایان راه رسیده‌اید.

از تلاش برای عالی بودن دست بردارید

نیازی نیست شما انسان بی‌نقص و پرفکتی باشید. گاهی اعتماد به نفس بیش از حد کار دست آدم می‌دهد. همین که به ثبات رسیده باشید کافیست، از این به بعد تلاش کنید انسان بهتری باشید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH