به آرامش رسیدن دانشمندان دنیا با انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا!

اکنون جو بایدن (Joe Biden) رئیس جمهور ایالات متحده شده است و دانشمندان در سراسر جهان اظهار خرسندی و آرامش کرده‌اند. افراد زیادی به رئیس جمهور دونالد ترامپ (Donald Trump) رای داده بودند، کسی که اقدامات وی بارها و بارها موجب تضعیف نهادهای علمی و علم شده بود. جناب جو بایدن در دی ماه سکان هدایت ایالت متحده را به دست خواهد گرفت.

آلتا چارو (Alta Charo)، متخصص اخلاق زیستی در دانشکده حقوق دانشگاه ویسکانسین در مدیسون، به نقل از سخنان مشهور رئیس جمهور جرالد فورد در سال 1974 در مورد رسوایی ریچارد نیکسون این‌چنین اظهار کرده است:

کابوس طولانی ما اکنون به پایان رسیده است، بهتر از این جمله چیز دیگری نمی‌توانم بگویم.

هنگامی که جو بایدن در دی ماه (20 ژانویه) روی کار بیاید، فرصتی خواهد داشت تا بسیاری از سیاست‌های معرفی شده توسط دولت ترامپ را که به علم و بهداشت عمومی آسیب رسانده است، معکوس کند که شامل اقداماتی مربوط به تغییرات آب و هوایی، مهاجرت و بیماری همه‌گیر ویروس کرونا است. ویروس کرونا باعث شده تا بیش از یک چهارم میلیون نفر در ایالات متحده جان خود را از دست بدهند.

محققان امیدوارند که بسیاری از آسیب‌ها قابل جبران باشد. پروز هودبوی (Pervez Hoodbhoy)، فیزیکدان و متخصص گسترش سلاح‌های هسته‌ای مستقر در اسلام آباد، این‌چنین گفته است:

بدون وجود ترامپ، ممکن است همکاری بین‌المللی، تبعیت بیشتر از قوانین و معاهدات و ادب بیشتر در سیاست داشته باشیم؛ در آینده در سراسر جهان اخبار جعلی کمتر، لبخند بیشتر و عصبانیت کمتری را اشاعه خواهیم داد.

جو بایدن، دموکراتی است که به عنوان معاون رئیس جمهور در زمان رئیس جمهور پیشین باراک اوباما خدمت می‌کرد، وعده داده است که برنامه‌های آزمایش و ردیابی بیماران کرونایی در ایالات متحده، پیوستن به توافقنامه آب و هوایی 2015 پاریس برای مبارزه با گرم شدن کره زمین و ممنوعیت سفر و محدودیت ویزا که ایالات متحده را به مقصد مطلوب‌تری برای محققان خارجی تبدیل می‌کند، را به سرانجام برساند. کامالا هریس‌ (Kamala Harris)، معاون رئیس جمهور منتخب بایدن، وکیل دادگستری و سناتور آمریکایی از کالیفرنیا، اولین زنی خواهد بود که به یکی از دو دفتر برتر کشور مشغول به کار می‌شود. او همچنین اولین زن سیاه‌پوست و اولین آمریکایی آسیایی‌تبار است که به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب شده است، مخصوصا در کشوری که با تنش‌های نژادی زیادی همراه بوده است.

جیمز ویلسدون (James Wilsdon)، دانشمند علوم اجتماعی در دانشگاه شفیلد انگلیس گفته است:

این نشان‌دهنده نقاط قوت و مقاومت علم آمریکا است که چهار سال گذشته را پشت سر گذاشته است. اکنون علوم باید منتظر دوره‌ای از ثبات و پشتیبانی مورد نیاز دولت [بایدن] باشد.

کامالا هریس اولین زنی است که به معاونت ریاست جمهوری آمریکا دست پیدا می‌کند

اولویت‌های اصلی

یکی از اولین اقدامات بایدن، شروع یک واکنش همه‌گیر تهاجمی است. در حقیقت، اندکی پس از اینکه اعلام شد جو بایدن برنده انتخابات شده است، او و هریس یک هیئت مشورتی برای ویروس کرونا تشکیل دادند که متشکل از متخصصان برجسته بهداشت عمومی بود. این افراد به آنها در یافتن پاسخ از جمله چگونگی مهار روند فعلی ویروس کرونا کمک خواهند کرد. در 6 نوامبر، ایالات متحده بیش از صد و سی هزار مبتلای جدید ویروس کرونا را در یک روز ثبت کرده بود که بالاترین تعداد گزارش شده در سراسر جهان از زمان شیوع ویروس است.

دونالد ترامپ تلاش کرده بود تا ویروس کرونا را نادیده بگیرد، همانطوری که با تلاش‌های ایالتی و محلی برای مهار ویروس کرونا نیز مخالفت می‌کرد. در مقابل، تیم جو بایدن متعهد شده است که برنامه‌های ویروس کرونا را ردیابی کند، با مقامات دولتی و محلی برای اجرای اقدامات احتیاطی ویروس کرونا در سراسر کشور و تقویت امکانات بهداشت عمومی همکاری کند.

تیم بایدن همچنین قول داده است که تصمیمات علمی را اتخاذ کند. در طول همه‌گیری، دولت ترامپ بارها دانشمندان دولتی را در آژانس‌های بهداشت عمومی مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و دارو به حاشیه رانده است. چارو از طرف بایدن این‌چنین اظهار نظر کرده است:

تعداد زیادی از آژانس‌های دولتی وجود دارند که اکنون بالاخره فرصتی برای انجام صحیح وظایف خود پیدا می‌کنند.

دولت بایدن همچنین در مبارزه با ویروس کرونا خطوط ارتباطی خود را با دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از سر خواهد گرفت. دونالد ترامپ در اوایل سال جاری، با انتقاد از آژانس بین‌المللی برای حمایت از چین، جایی که اولین موارد ویروس کرونا گزارش شد، ایالات متحده را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد.

مارگا گوال سولر (Marga Gual Soler)، مشاور دیپلماسی علمی و سیاست اتحادیه اروپا گفته است:

جو بایدن و کامالا هریس می‌دانند که هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با چالش‌های فعلی روبرو شود و امیدوارم که ایالت متحده دوباره به نهادهای علمی پیوسته و به شکل‌گیری نهادهای اصلی چند جانبه مبتنی بر علم کمک کند.

اولویت مهم دیگر برای جو بایدن، تغییر بسیاری از سیاست‌های ترامپ است که بر آب و هوا، محیط زیست و بهداشت عمومی تأثیر می‌گذارد.

مهم‌ترین چیز توافقنامه آب و هوای پاریس است. ایالات متحده رسما از این توافق‌نامه در 4 نوامبر خارج شد، اما بایدن گفته است که پس از روی کار آمدن در ژانویه، به این پیمان دوباره خواهد پیوست. بایدن و هریس همچنین برای تقویت انرژی پاک، نوسازی زیرساخت‌ها و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای در برنامه  2 تریلیون دلاری آمریکا شرکت کرده‌اند.

انتخابات بایدن برای دانشمندان آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) دارای اهمیت ویژه‌ای است. این آژانش تحت تلاش‌های ترامپ برای لغو مقررات، تقویت نفوذ صنعت و تضعیف استفاده از علم در ساخت قوانین برای جلوگیری از آلودگی و محافظت از بهداشت عمومی آسیب بسیاری دیده است.

دن کوستا (Dan Costa)، متخصص سم‌شناسی که تا ژانویه 2018 ریاست برنامه تحقیقات هوا، اقلیم و انرژی آژانس را بر عهده داشت و یکی از دانشمندان باسابقه آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده است که در نهایت در زمان ریاست جمهوری ترامپ تصمیم به عزیمت گرفت. او اظهار کرده است که مدتی طول می‌کشد تا آژانس بهبود یابد و سپس این‌چنین گفت:

دولت ترامپ سعی کرد اساس سازمان را تغییر دهد. اما اکنون اطمینان دارم افرادی که در آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده کار می‌کنند نفس راحتی می‌کشند.

انتخابات پرتنش

اگرچه دونالد ترامپ در چندین ایالت شکایت کرده بود و تعداد آرای مردمی را زیر سوال می‌برد، جو بایدن پس از چهار روز شمارش در چندین ایالت، تعداد زیادی از آرای کالج‌های انتخاباتی را از آن خود کرد و سپس به عنوان رییس جمهور ایالت متحده انتخاب شد. میزان مشارکت مردم در انتخابات نشان می‌دهد که دموکراسی در قلب آمریکا می‌تپد. بایدن در بیانیه‌ای گفته است:

وقت آن است که خشم و سخنان تند خود را پشت سر بگذاریم و به عنوان یک ملت دور هم جمع شویم، وقت آن است که آمریکا متحد شود و بهبود یابد. ترامپ انتخابات را قبول نکرده و گفته است که انتخابات هنوز پایان نیافته است.

علی نوری (Ali Nouri)، زیست‌شناس مولکولی و رئیس فدراسیون دانشمندان آمریکایی در واشنگتن‌دی‌سی گفته است:

من هنوز هم عصبی هستم، هنوز مشخص نیست که رئیس جمهور تا چه اندازه می‌خواهد در انتخابات رقابت کند. فکر می‌کنم او  متأسفانه برخی از اصول اساسی دموکراتیک را که ما همیشه در این کشور از آن پیروی کرده‌ایم، تضعیف کرده است.

این ترس بسیار عمیقی است. دونالد ترامپ در دوران تصدی خود در کاخ سفید، علاوه بر سانسور و کنار گذاشتن پژوهشگران دولت، مرتباً مخالفان سیاسی، رسانه‌ها، دادگاه‌ها، سیستم انتخابات و سایر نهادهای دموکراتیک را مورد انتقاد و حمله قرار می‌داد. این اقدامات باعث تحریک حدود چهار هزار نفر برای امضای بیانیه‌ای شد که توسط دانشمندان تهیه شده و نگرانی‌هایی را درباره وضعیت دموکراسی آمریکا در آستانه انتخابات افزایش داد.

آرایی که زودتر از حد انتظار ثبت شدند، به سختی باعث سرزنش دونالد ترامپ شدند. بسیاری از دانشمندان نیز به آن امیدوار بودند. در این صورت، جو بایدن پیشبرد دستور کار علمی خود را آسان‌تر می‌کند. دموکرات‌ها کرسی‌های مجلس نمایندگان را از دست دادند. اما ممکن است آن‌ها کنترل سنا به رهبری جمهوری‌خواهان را از دست ندهند (جایی که فهرست نهایی تا زمانی که جورجیا یک جفت انتخابات دور دوم را در ژانویه برگزار کند، تصمیمی نخواهد گرفت).

اگرچه انتخابات بایدن پایان ناگهانی ریاست جمهوری است که غالبا از حقیقت، علم و شواهد چشم‌پوشی می‌کند، اما بسیاری از دانشمندان می‌ترسند جنبشی که توسط دونالد ترامپ آغاز شده است، پس از ترک مقام خود نیز ایالات متحده را هم‌چنان آزار دهد.

زیا میان (Zia Mian)، فیزیکدان و مدیر مشترک برنامه علوم و امنیت جهانی در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی، گفته است:

شکست سیاسی دونالد ترامپ بسیار مهم تلقی می‌شود. اما حمله بزرگتر به تمدن دموکراتیک در ایالات متحده را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. ترامپ ارزش‌های اصلی حقیقت و برابری را تضعیف کرده است و بدون آن‌ها بحث درباره دموکراتیک امکان‌پذیر نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH