شرکت اپل از مک‌بوک ایر جدید خود مجهز به پردازنده بومی M1 رونمایی کرد

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره شرکت اپل از مک‌بوک ایر سال 2020 خود رسما رونمایی کرد. توان پردازشی این دستگاه از طریق پردازنده جدید M1 اپل تامین می‌شود. محصول جدید نخستین مدل مک‌بوک ایر و یکی از نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اختصاصی اپل مبتنی بر معماری ARM به‌شمار می‌رود. این پردازنده‌ها به‌صورت اختصاصی برای کامپیوترهای مک طراحی می‌شوند.

مک‌بوک ایر جدید با قیمت‌گذاری پایه 999 دلاری عرضه می‌شود. مدل پیشین مک‌بوک ایر نیز در ماه مارس و با برچسب قیمتی مشابه روانه بازار شد. اکنون به‌نظر می‌رسد که فروش مدل قدیمی‌تر در وبسایت اپل متوقف شده است. مک‌بوک ایر جدید از روز 17 نوامبر (27 آبان ماه) در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت؛ اما سفارش این محصول از روز 10 نوامبر (20 آبان ماه) امکان‌پذیر خواهد بود.

مدل پایه مک‌بوک ایر جدید مجهز به پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای، 256 گیگابایت حافظه‌داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم است. قیمت‌گذاری مدل‌های مجهز به پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای، حافظه‌داخلی 512 گیگابایتی و رم 8 گیگابایتی از 1249 دلار آغاز می‌شود. پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی قابل دسترس شامل 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه‌داخلی بوده و با قیمت‌گذاری 2049 دلاری روانه بازار می‌شود. مشتریان در ازای پرداخت مبالغ 299.99 و 199.99 دلار دیگر (به‌ترتیب) می‌توانند از نرم‌افزارهای Final Cut Pro X و Logic Pro X به‌صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های خود بهره‌مند شوند. مک‌بوک ایر جدید همانند مدل نسل قبلی با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود.

تراشه M1 مشابه پردازنده مورد استفاده در مدل‌های جدید آی‌فون 12 و آی‌پد ایر اپل بوده و در مقایسه با پردازنده‌های اینتلی مورد استفاده در مدل‌های پیشین مک‌بوک از معماری ساخت متفاوتی بهره می‌گیرد. به گفته اپل این پردازنده مجهز به 4 هسته پردازشی با کارآیی بالا و 4 هسته دیگر با بهره‌وری انرژی بالا است. این پیکره‌بندی با هدف حفظ توازن میان توان پردازشی و شارژدهی باتری دستگاه مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین اپل ادعا کرده که تراشه M1 در میان کلیه CPUهای تولید شده در جهان بیش‌ترین میزان کارآیی در ازای هر وات توان مصرفی را ارائه خواهد داد. استفاده از این پردازنده امکان راه‌اندازی فوری دستگاه را فراهم می‌کند؛ لذا لپ‌تاپ شما به محض باز شدن بلافاصله روشن خواهد شد. تمامی این موارد نهایتا موجب افزایش مدت شارژدهی باتری و ارتقاء عملکرد مک‌بوک ایر نسبت به مدل نسل قبلی خواهند شد.

از جنبه طراحی مک‌بوک ایر جدید از ظاهری کاملا مشابه با مدل‌های پیشین برخوردار است. این لپ‌تاپ با وزن 2.8 پوندی خود از بدنه‌ای با ابعاد 11.97×8.36×0.16-0.63 اینچ بهره می‌گیرد. بنابراین وزن مدل جدید دقیقا همانند دستگاه نسل قبلی بوده و ابعاد آن‌ها نیز تقریبا مشابه یکدیگر است. اما اپل ادعا می‌کند که مک‌بوک ایر جدید در مقایسه با 98 درصد لپ‌تاپ‌های شخصی فروخته شده طی سال گذشته سریع‌تر است. همچنین این دستگاه در مقایسه با مک‌بوک ایر عرضه شده در اوایل سال جاری نیز تا 3.5 برابر سریع‌تر عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که عملکرد مدل جدید در زمینه پردازش گرافیکی، پردازش امور مرتبط با یادگیری ماشینی و کارکرد حافظه SSD به‌ترتیب تا 5، 9 و 2 برابر سریع‌تر از مدل نسل قبلی است. اپل در خصوص نحوه اندازه‌گیری این اختلاف عملکردها هیچ توضیحی ارائه نداده است.

اپل ادعا می‌کند که کاربران مک‌بوک ایر جدید بیش‌ترین میزان شارژدهی باتری را تجربه خواهند کرد. اکنون کاربران با یک نوبت شارژ لپ‌تاپ خود قادر به 15 ساعت وب‌گردی از طریق شبکه بی‌سیم و پخش محتوای ویدیویی برای مدت 18 ساعت خواهد بود. این ارقام در مقایسه با مک‌بوک ایر مجهز به تراشه ساخت شرکت اینتل به‌ترتیب افزایش 4 و 6 ساعته را نشان می‌دهند. در قسمت داخلی لپ‌تاپ از فن خنک‌کننده استفاده نشده است؛ بنابراین بایستی شاهد عملکرد بی سروصدای مک‌بوک ایر جدید باشیم (البته عملکرد حرارتی لپ‌تاپ بایستی مورد ارزیابی قرار گیرد).

از جنبه مشخصات نیز مک‌بوک ایر جدید از یک نمایشگر 13.3 اینچی رتینا با رزولوشن 2560×1600 پیکسل، قابلیت پشتیبانی از طیف رنگی گسترده P3 و روشنایی 400 نیتی، صفحه‌کلید جادویی اپل با نور پس‌زمینه، حداکثر 16 گیگابایت رم و 2 ترابایت حافظه‌داخلی بهره می‌گیرد. این لپ‌تاپ از اتصال وای‌فای 6، بلوتوث 5.0 و تاچ آی‌دی پشتیبانی می‌کند. همچنین کاربران به 2 درگاه USB-C (با قابلیت شارژ، DisplayPort، تاندربولت 3 و USB 3.1 Gen 2) و جک صوتی هدفون دسترسی خواهند داشت.

مک‌بوک ایر جدید همانند مدل نسل قبلی از یک دوربین 720p برخوردار است (رزولوشن این دوربین در مقایسه با نمونه‌های مدرن مورد استفاده در آی‌فون و آی‌پد اپل به‌مراتب کمتر است). اما اپل ادعا می‌کند که به لطف استفاده پردازنده سیگنال تصویر (ISP) جدید در تراشه M1 این دوربین قادر به ارائه نتایج مطلوب‌تری خواهد بود. استفاده از ISP جدید احتمالا به حذف بهتر نویزها، ارتقاء محدوده دینامیکی، توازن خودکار رنگ سفید و بهبود عملکرد مشخصه تشخیص چهره کمک خواهد کرد.

عرضه مک‌بوک ایر جدید نخستین گام اپل برای فاصله گرفتن از پردازنده‌های اینتلی به‌شمار می‌رود. از سال 2006 به بعد کامپیوترهای اپل همواره با این پردازنده‌ها به بازار عرضه شدند. بر اساس پیش‌بینی اپل این فرآیند 2 سال زمان خواهد برد. بزرگترین مزیت سیستم‌های مبتنی بر معماری ARM این است که شارژدهی باتری و بهره‌وری انرژی در آن‌ها نسبت به سیستم‌های اینتلی به‌مراتب بهتر است. بعلاوه این تراشه‌ها امکان اجرای برنامه‌های iOS و iPadOS بر روی macOS را فراهم می‌کنند. در بخش اپلیکیشن‌های macOS نیز اپل با هدف پشتیبانی برخی برنامه‌های اختصاصی خود نظیر Pages، Numbers و Keynote از نیمه‌هادی جدید اقدام به به‌روزرسانی آن‌ها نموده است. در این میان اپلیکیشن‌های سایر کمپانی‌های بزرگ نظیر مایکروسافت و ادوبی نیز آپدیت شده‌اند. اپل در جریان رویداد ماه ژوئن خود نشان داد که اپلیکیشن‌های فوتوشاپ و لایت‌روم بر روی پردازنده جدید به شکلی کاملا روان اجرا می‌شوند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها ورژن جدید اپلیکیشن لایت‌روم در ماه آینده و برنامه فوتوشاپ نیز در اوایل سال آینده منتشر خواهند شد.

مک‌بوک ایر جدید با سیستم‌عامل macOS Big Sur به بازار عرضه خواهد شد. این سیستم‌عامل مجهز به یک شبیه‌ساز با نام Rosetta 2  است که امکان اجرای کلیه اپلیکیشن‌های به‌روزرسانی نشده برای معماری ARM را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH