سامسونگ از نخستین تراشه 5 نانومتری خود با نام اگزینوس 1080 رسما رونمایی کرد

حدودا یک هفته پیش کمپانی سامسونگ رسما تائید کرد که تراشه اگزینوس 1080 در روز 12 نوامبر (22 آبان ماه) عرضه خواهد شد. غول کره‌ای در جریان کنفرانس امروز خود از تراشه اگزینوس 1080 رسما رونمایی کرد. بر اساس اعلام سامسونگ تراشه‌های اگزینوس همواره به‌عنوان یک برند پیشتاز در صنعت تولید نیمه‌هادی نقش‌آفرینی کرده‌اند. این شرکت همواره بر فلسفه همکاری مبنی بر توسعه عملکرد و بهره‌وری جهت تولید محصولات برتر برای مشتریان تمرکز دارد. اکنون تراشه اگزینوس 1080 با محوریت شعار “نسلی جدید؛ تجربه پرچم‌دار” عرضه شده است.

آقای CY Lee؛ معاون ارشد واحد بازاریابی نیمه‌هادی سامسونگ موسوم به S.LSI آغازگر رویداد بزرگ کمپانی بود. غول کره‌ای مشخصا از شرکت ویوو به‌عنوان یک شریک راهبردی یاد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که ویوو نخستین شرکتی است که از این تراشه بهره‌برداری خواهد کرد.

جزئیات رسمی پیرامون تراشه اگزینوس 1080

اکنون تراشه اگزینوس 1080 مجهز به پردازنده‌ای با معماری جدید است. این تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری EUV و بر پایه معماری 4+3+1 هسته‌ای تولید شده است. این تراشه مجهز به 1 هسته غول‌پیکر کورتکس A78 با حداکثر فرکانس 2.8 گیگاهرتز، 3 هسته کورتکس A78 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز برای امور پردازشی متعادل و 4 هسته کورتکس A55 با فرکانس 2.0 گیگاهرتز و بهره‌وری انرژی بالا است. این تراشه همچنین از حالت دوگانه شبکه 5G موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. عملکرد این تراشه در زمینه پردازش تک هسته‌ای حدودا 50 درصد ارتقاء یافته است؛ در حالی‌که کارآیی آن در زمینه پردازش چندهسته‌ای تقریبا 2 برابر شده است.

اگزینوس 1080 نخستین پردازنده موبایلی سامسونگ است که از پیشرفته‌ترین فناوری تولید 5 نانومتری موسوم به EUV FinFET بهره می‌گیرد. این تراشه مجهز به جدیدترین ماژول 5G سامسونگ بوده و از دانلود داده با حداکثر سرعت 5.1 گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند. در عین‌حال این تراشه از باند فرکانسی کمتر از 6 گیگاهرتز و باند فرکانسی موج میلی‌متری نیز پشتیبانی خواهد کرد. بعلاوه تراشه اگزینوس 1080 از اتصال وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 برخوردار است. این مشخصات موجب بهبود قابلیت‌های ارتباطی اسمارت‌فون‌ها خواهند شد.

سامسونگ به منظور ایجاد امکان عکاسی هوشمندانه‌تر در گوشی‌های موبایلی، پردازنده سیگنال تصویری (ISP) تراشه اگزینوس 1080 را به فناوری هوش مصنوعی مجهز نموده است. اکنون این ISP با کارآیی بالای خود از حسگرهای دوربین با حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسلی و حداکثر 6 سنسور دوربین پشتیبانی می‌کند. بعلاوه این تراشه از قابلیت عکاسی با عمق رنگ معمول 10 بیتی و ویرایش مستقیم ویدیوهای +HDR10 پشتیبانی خواهد کرد.

تراشه اگزینوس 1080 از پردازنده گرافیکی Mali-G78 ساخت شرکت ARM بهره می‌گیرد. بر اساس استاندارد تست بنچمارک Manhattan v3 عملکرد کلی GPU حدودا 2.3 برابر افزایش یافته است. همچنین توسعه انحصاری برنامه توزیع انرژی موسوم به Amigo موجب دوام هرچه بیش‌تر تجربه گیمینگ با کارآیی بالا خواهد شد.

تراشه‌های اگزینوس کماکان به دنباله‌روی از شعار “از هسته تا آینده” ادامه خواهند داد. سامسونگ نیز به منظور خلق تجربه برتر و پربارتر کماکان به توسعه فناوری‌ها و محصولات جدید ادامه خواهد داد.

2 در مورد “سامسونگ از نخستین تراشه 5 نانومتری خود با نام اگزینوس 1080 رسما رونمایی کرد”

  1. سامسونگ فقط اسنپدراگون بخرید تنها راهی که باعث میشه سامسونگ اگزینوس های غیر بهینه رو کنار بزاره نخریدن و استقبال نکردن از اوناس، چون اسنپدراگون خیلی قوی‌تر و بهینه تره و حق هر کاربریه که گوشیش بهترین قطعات رو داشته باشند.

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. من به شما پیشنهاد می‌کنم که سیر پیشرفت تراشه‌های اگزینوس طی سال‌های اخیر را مدنظر قرار دهید. طی سال‌های گذشته تراشه‌های موبایلی سامسونگ به لحاظ مدیریت مصرف انرژی و کارآیی پیشرفت قابل‌توجهی را تجربه نموده‌اند. اکنون تراشه پرچم‌دار اگزینوس 2100 همانند اسنپ‌دراگون 875 از لیتوگرافی 7 نانومتری بهره می‌گیرد. بعلاوه نتایج تست‌های بنچمارک از کم شدن فاصله میان تراشه‌های 2 برند طی سالیان گذشته حکایت دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH