جو بایدن علم را به جایگاه اصلی خود در دولت باز‌می‌گرداند!

پس از چهار سال آسیب مداوم به بنیان‌های دولتی، دموکراسی و سیاست، اکثر رای‌دهنگان ایالت متحده تصمیم درستی گرفته‌اند و قصد دارند با آینده‌ای پر از امید، حقیقت و علم روبه‌رو شوند.

انتخاب جو بایدن (Joe Biden) و کامالا هریس (Kamala Harris) به عنوان رئیس‌جمهور بعدی و معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده باعث شده است تا جرقه امیدی برای مردمی باشد که یک سال کامل را تحت سلطه همه‌گیری ویروس کرونا قرار داشتند.

ایالت متحده و جهان چهار سال کامل هرج و مرج، فاجعه، بی‌کفایتی و عادی نشان دادن اطلاعات نادرست از دارنده بالاترین مقام دولتی ایالات متحده دیده بودند. در نظرسنجی جدیدی نشان داده شده است که بیش از 75 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که به نتایج انتخابات خوشبین هستند.

همانطور که انتظار می‌رفت، دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس‌جمهور آمریکا، از پذیرفتن نتیجه انتخابات طفره رفته و پیروزی جو بایدن را قبول نکرده است، اما اطمینان داریم که حاکمیت قانون پیروز خواهد شد و دوره مسئولیت ترامپ، همانطور که باید، در 20 ژانویه 2021 پایان می‌یابد.

حمایت کردن از جو بایدن به این دلیل است که مردم از او انتظار دارند تا به دلیل وعده‌های انتخاباتی‌اش، علم را به جایگاه اصلی آن در دولت و کشور را نیز به تعهدات بین‌المللی قبلی برگرداند. چند روز پس از اعلام نتیجه، دولت جدید اعلام کرد که ایالات متحده مجددا به توافقنامه آب و هوایی پاریس 2015 پیوسته است و تصمیم خطرناک ترامپ برای خروج از سازمان بهداشت جهانی (WHO) را لغو خواهد کرد. در نظرسنجی، افراد حمایت خود را از این اولویت‌ها ابراز داشتند و امیدوارند که دولت مشاور علمی منصوب کرده و اقدامات بیشتری در جهت ریشه‌کن کردن همه‌گیری انجام دهد.

اطمینان داریم که جو بایدن، کامالا هریس و تیم آن‌ها به احتیاجات آژانس‌های نظارتی احترام می‌گذارند و آن‌ها نیز به سرعت محدودیت‌های تحمیل شده برای ویزای دانشجویان و محققان بین‌المللی توسط دولت ترامپ را لغو می‌کنند. سیاست‌هایی که زنان، افراد رنگین‌پوست، پناهندگان و مهاجران، اعضای اقلیت‌های جنسیتی و سایر گروه‌های تحت حمایت را هدف قرار گرفته است، نیز باید برای همیشه پاک شوند.

بهتر شدن اوضاع همه‌گیری

اولویت فوری و اصلی بایدن در داخل کشور باید انجام تلاش سریع، جامع و مبتنی بر شواهد برای مهار ویروس کرونا و محافظت از سلامت جمعیت ایالات متحده باشد. از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها باید دوباره به نحو احسن استفاده شود و به مرکز واکنش علیه ویروس کرونا انتقال یابد.

تیم بایدن در 9 نوامبر اعلام کرد که گروه ویژه‌ای علیه ویروس کرونا ایجاد کرده است. از این ایده بسیار استقبال شده است، اما دولت جدید باید به سرعت پیامی را که مورد پسند طرفداران ترامپ نیز باشد، پیدا کند. طرفداران ترامپ کسانی هستند که به دستور رئیس‌جمهور از پذیرش توصیه‌های بهداشتی علیه ویروس کرونا کناره‌گیری کرده بودند. این نوع آشتی در کشور به دلایل زیادی مورد نیاز است؛ چون ویروس کرونا در صورتی مهار می‌شود که کل کشور آنچه را که برای شکست آن لازم است، را پذیرفته باشد.

در جریان مبارزات انتخاباتی، بایدن درمورد تهدیدی که مردم آمریکا با آن روبه‌رو است، شفاف بود. ویروس کرونا از بین نمی‌رود. این ویروس خطرناک و کشنده است و محققان تازه شروع به مطالعه اثرات طولانی‌مدت آن کرده‌اند. تیم بایدن و هریس باید به تقویت پیام‌های بهداشت عمومی مبتنی بر به استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها ادامه دهد.

دولت جدید باید به طور سازنده‌ای با شهرها و ایالات‌ها کار کند تا برنامه‌هایی را که می‌تواند به مهار ویروس کمک کنند تسریع و گسترش دهد، کاری که دونالد ترامپ باید مدت‌ها پیش انجام می‌داد. این بهترین روش برای کنترل شیوع بیماری‌های عفونی است که در آن با شناسایی شیوع قبلی و کشورهایی که به طور گسترده‌تری به ویروس مبتلا شده‌اند، پشتیبانی می‌شود.

به علاوه، ایالات متحده باید هرچه سریع‌تر به اقدامات بین‌المللی علیه ویروس کرونا بپردازد تا واکسن به طور عادلانه برای کسانی که بیشتر در سراسر جهان به آن نیاز دارند توزیع شود. ایالت متحده باید با اتحادیه واکسن و ائتلاف ابتکارات آمادگی همه‌گیری همکاری کند.

جامعه بین‌المللی اکنون می‌تواند چشم‌اندازی از واکنش یکپارچه‌تری به ویروس کرونا  و نیز سایر بیماری‌ها داشته باشد. کمبود بودجه سازمان بهداشت جهانی به ویژه برای کشورهای کم درآمد (به آژانس برای حفظ استاندارد زیرساخت‌های بهداشت عمومی و مقابله با بیماری‌های کشنده متکی هستند) خطرناک بود. اپیدمیولوژیست‌های (واگیرشناسان) سازمان بهداشت جهانی، پزشکان و پرسنل تدارکات در حال حاضر علاوه بر ویروس کرونا، بر بیش از 35 عملیات اورژانسی نظارت دارند، که می‌توان به مواردی که برای مقابله با شیوع سرخک در جمهوری کنگو و شیوع وبا در یمن انجام شده است، اشاره کرد.

پیوستن به توافق‌نامه آب و هوایی

همانطوری که بایدن و هریس به صراحت بیان کرده‌اند، تغییرات آب و هوایی اولویت فوری برای دولت جدید است، چه در داخل کشور و چه در صحنه بین‌المللی. ایالات متحده فقط چهار سال ارزشمند را برای کمک به جلوگیری از بحران آب و هوایی آینده از دست نداده است، بلکه کاملا پس‌رفت کرده است. احیای و تقویت سیاست‌های آب و هوایی که تحت دولت ترامپ صورت گرفته بود، زمان می‌برد. دست یافتن به مقدار صفر خالص در انتشار، چالش جهانی محسوب می‌شود و مشارکت ایالات متحده در توافقنامه آب و هوایی پاریس برای دستیابی به این امر بسیار مهم است.

اما با این وجود دموکرات‌ها هنوز به اکثریت رای سنا دست نیافته‌اند و مشخص هم نیست که می‌توانند به این مقدار دست یابند یا خیر. بدون این اکثریت، اقدام سریع در مورد آب و هوا دشوار خواهد بود. بایدن به تمامی پنج دهه تجربه سیاسی خود در ارتباط با مخالفان احتیاج دارد.

بایدن قول انقلاب صنعتی سبز را داده است؛ او در برنامه سرمایه‌گذاری 2 تریلیون دلاری آمریکا در انرژی و زیرساخت‌های با کربن پایین شرکت کرده است. این اقدامات در جهت انتشار کمتر کربن بخشی از تلاش ملی برای از بین بردن انتشارات انرژی الکتریکی تا سال 2035 و دستیابی به انتشار خالص کربن تا اواسط قرن است . برای اجرای این امر، بایدن و هریس باید از تجربه‌های مشترک خود در زمینه مقابله با منافع شخصی (به ویژه رایزنی قدرتمند سوخت‌های فسیلی) استفاده کنند و بایدن نیز باید دوباره ائتلاف را در پاریس احیا کند. اقدامات جاه‌طلبانه آب و هوایی از سوی ایالات متحده، چین، اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی نشانه قدرتمندی را به جامعه بین‌المللی گسترده‌تر ارسال می‌کند و نشان می‌دهد که دیگر نباید تاخیری در اقدام وجود داشته باشد.

دولت جدید نیز باید با کنگره همکاری کند تا در مورد هزینه‌های دولت برای حمایت از اقتصاد در طی همه‌گیری توافق کند. این کار به همکاری با اعضای مخالف و همچنین متقاعد کردن آن‌ها احتیاج دارد تا از صنایع سبزتر حمایت کرده و مشاغلی برای آینده ایجاد کنند، به جای اینکه از صنایعی که آب و هوا را به خطر می‌اندازند، حمایت کنند. این دانش اقدامات سریع آب و هوایی را توجیه می‌کند، اما بایدن، هریس و همکارانشان نیز باید این موضوع را با دلایل اقتصادی و بهداشت عمومی مطرح کنند.

همه این اقدامات به انتصابات هوشمندانه نیاز دارند. رهبران باتجربه و واجد شرایط در زمینه تحقیقات، سیاست‌ها، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات باید در سازمان غذا و دارو، اداره ملی اقیانوس‌شناسی و آژانس حفاظت از محیط زیست حضور داشته باشند. آژانس‌های فدرال در زمان دولت ترامپ بسیار آسیب دیده بود و عواقب بسیار بدی نیز برای اعتماد عمومی و سلامتی ما و کره زمین رقم زد. این قضیه ممکن نیست که خیلی سریع تغییر کند.

اصول تعاملات

نتیجه انتخابات باعث می‌شود مردم به دوره جدیدی امیدوار باشند که در آن تمامیت علمی به دولت ایالات متحده باز می‌گردد و سیاست‌ها بر اساس انصاف، علم و شواهد، تعهد به اتحاد و تصمیم برای کار در جهت منافع مشترک وضع شده باشد.

این‌ها باید زمینه‌ساز روابط دولت جدید با کشورهای دیگر باشد. ایالات متحده کشوری قدرتمند است که به راحتی با کشورهای دیگر می‌تواند ارتباط برقرار کند. سیاست‌های دولت ترامپ در مورد آب و هوا، ویروس کرونا و مهاجرت، نمونه‌ای فاجعه‌بار از موارد اخیر بوده است. جو بایدن و کامالا هریس اکنون فرصتی برای تغییر مسیر، بازسازی روابط با جامعه جهانی و تبدیل شدن ایالات متحده به نیرویی همیشگی در اختیار دارند.

چهار سال گذشته مانند شوک الکتریکی فشار قوی برای نهادهای دموکراسی ایالات متحده (از جمله سازمان‌های علمی و بهداشتی) بود. تقریبا نیمی از رای‌دهندگان در کشوری پیشرفته از لحاظ علمی رئیس جمهوری را انتخاب کردند که بارها توصیه مشاوران علمی خود را رد کرده بود. دانشمندان و سیاست‌گذاران علمی باید در مورد چگونگی تعامل با مردم از این مسئله، درس عبرت بگیرند. همکاران در تمامی رشته‌ها باید روحیه یادگیری متقابلی داشته باشند و با این روش باهم همکاری کنند و برای بهتر عمل کردن تلاش کنند.

دولت جدید راه سختی در پیش دارد و خود نیز به آن آگاه است. با توجه به اهمیت شرایط اورژانسی ملی و جهانی کنونی، دیگر فرصتی برای از دست دادن وجود ندارد و هم‌اکنون باید شروع شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH