معرفی کتاب بادبادک‌باز اثر خالد حسین

معرفی کتاب بادبادک ‌باز اثر خالد حسین

کتاب بادبادک باز اولین اثر نویسنده‌ افغانستانی خالد حسین است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و بازخورد موفق و گسترده‌ای دریافت کرد. این اثر بسیار جذاب و گیرا روایتگر زندگی یک کودک افغانستانی به نام امیر در دوران جنگ و اغتشاشات افغانستان است. داستان مملو از توصیفات زیبا از فرهنگ، سنت و رسوم زیبای این کشور بوده که به زیبا‌ترین شکل بیان شده است‌. شخصیت سازی قوی نویسنده باعث می‌شود شما غرق در ماجرای این داستان شوید و تحت تاثیر وقایع و اتفاقات قرار بگیرید. این کتاب اثریست که شما با شادی شخصیت‌ها لبخند می‌زنید و با اندوه آنها می‌گریید. با آی‌تی‌رسان و معرفی کتاب بادبادک باز همراه شوید.

امیر کودک یک تاجر ثروتمند افغان است و صمیمی‌ترین دوست او حسن، پسر خدمتکار پدر امیر است. هر دو در یک خانه به دنیا آمدند و از یک مادر شیر خوردند و زمانی که بزرگتر شدند مانند برادر در کنار هم بودند. حسن چون فقیر بود و صورت نافرمی داشت همیشه مورد اذیت بقیه بچه‌ها قرار می‌گرفت و علی تنها دوستی بود که او داشت.

بادبادک باز داستان فراموش نشدنی و دلخراش دوستی میان یک پسر ثروتمند و دوست فقیرش را روایت می‌کند. این داستان خوانندگان را به زمان اغتشاشات افغانستان می‌برد. داستانی قوی درمورد عشق و دوستی، قدرت دانش و سواد، جزای خیانت و همچنین تاثیر قدرتمندی پدران بر سرنوشت پسران است. دوستی صمیمی میان امیر و حسن با گذر زمان و تحت تأثیر جریانات داستان کمرنگ می‌شود و سرانجام امیر برای یافتن دوباره آرامش و صلح مجبور به ترک وطن می‌شود و برای سال‌های زیادی از حسن بی‌خبر می‌ماند.

امیر و پدرش به آمریکا مهاجرت می‌کنند و امیر تلاش می‌کند خود را با شرایط جدید وفق دهد؛ سپس ازدواج می‌کند تا این که یک روز تلفنی از یک دوست قدیمی دریافت می‌کند که از سرگذشت حسن خبر می‌دهد و دوباره تمام ماجرا‌های گذشته را برای او زنده می‌کند. سرانجام امیر مجبور می‌شود پس از مرگ حسن برای پیدا‌ کردن سهراب پسر او به افغانستان بازگردد و در این مسیر متوجه راز‌ها و حقایق پنهانی از زندگی خود می‌شود.

دیالوگی از کتاب جذاب بادبادک باز را در ادامه می‌خوانید:

بابا گفت: فقط یک گناه وجود دارد، والسلام؛ آن هم دزدی است. هر گناه دیگری هم نوعی دزدی است. اگر مردی را بکشی، یک زندگی را می‌دزدی. حق زنش را از داشتن شوهر می‌دزدی، حق بچه هایش را از داشتن پدر می‌دزدی. وقتی دروغ می‌گویی، حق کسی را از دانستن حقیقت می‌دزدی. وقتی تقلب می‌کنی، حق را از انصاف می‌دزدی.

همچنین بر اساس کتاب بادبادک باز فیلم سینمایی با همین اسم در سال ۲۰۰۷ به کارگردانی مارک فاستر ساخته شد که در بخش‌های مختلف از جشنواره‌های بزرگی مثل گلدن‌گلاب، اسکار و بفتا نامزد جوایز شد. شاید جالب باشد که بدانید یکی از بازیگر‌های اصلی این فیلم همایون ارشادی‌ست. این فیلم امتیاز هفت و نیم را از IMDb دریافت کرده ‌است. تماشای این فیلم را هم در کنار خواندن این رمان جذاب به شما پیشنهاد می‌کنیم.

معرفی کتاب بادبادک‌باز اثر خالد حسین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH