نزدیک به 30 درصد از مردم کشور به اینترنت دسترسی ندارند!

جبار رحمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست آینده دانش و کتاب در پرتو تحولات فضای مجازی که به مناسبت هفته کتاب برگزار شده اعلام کرد: سرانه مطالعه در ایران 12 و نیم دقیقه است، ما با مصرف کنندگان فضای مجازی می‌توانیم به مقدار زیادی دسترسی عمومی به کتاب و دانش را برطرف سازیم ولی چهارچوب‌های کلی حفاظت و کاربردی کردن دانش در فضای مجازی معین نیست. ضمن اینکه طبق آمارهای رسمی 28 درصد مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند و عده زیادی نیز مهارت پایینی در استفاده از اینترنت و فضای مجازی دارند، به این ترتیب نمی‌توان استراتژی کلی را بر پایه و اساس فضای مجازی مشخص نمود.

رحمانی ادامه داد: حدود 30 درصد از مردم به اینترنت دسترسی ندارند، سیاستمداران با در نظر گرفتن نابرابری موجود می‌توانند دانش را از انحصار خارج کرد و در جهت توسعه پایدار به خدمت بگیرند.

رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، از دیگر مهمانان این نشست بود، او در مورد این نابرابری اجتماعی تاکید کرد: در ایران با شکاف دیجیتالی گسترده‌ای طرف هستیم، شیوع ویروس کرونا موجب شد تا از غفلت خود نسبت به اتفاقاتی که انقلاب صنعتی چهارم در پی خود داشت، آگاه شده و به مشکلاتی که در این حوزه داریم، پی ببریم.

وی ادامه داد: متاسفانه معلمان ما در پایتخت نیز برای دسترسی به اینترنت مشکلات فراوانی دارند، با وجود توسعه زیر ساخت‌های اینترنتی و کاهش شکافی که امروز در کشور وجود دارد می‌توانیم به رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و … در داخل و نیز کاهش فاصله موجود با دیگر کشورها فکر کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH