چرا کودکان کمتر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟

از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا، دانشمندان مشاهده کردند که به نظر می‌رسد کودکان کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اگرچه دلایل دقیق این امر هنوز مشخص نیست. در ادامه این مطلب، دلایل این امر مشخص خواهد شد، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اکنون، یک مورد ابتلای غیرمعمول در استرالیا توسط خانواده جوانی از ملبورن گزارش شده است که ممکن است بینش منحصربه‌فردی از دلایل این امر ارائه دهد. در این خانواده 5 نفره، پدر و مادر بدون اینکه فرزندان خود را به عروسی بزرگ بین‌ایالتی ببرند، به کووید-19 مبتلا شدند. با این حال، علائم تا چند روز پس از بازگشت از سفر در آن‌ها مشاهده نشده بود. اگرچه آن‌ها کاملا از وجود ویروس کرونا در بدن خود بی‌اطلاع بودند، آن را به خانه آورده و فرزندان خود را در معرض آن قرار داده بودند.

هنگامی که در هر دو والدین علائمی از جمله سرفه، گرفتگی بینی، تب و سردرد دیده شد، کل خانواده از نظر ویروس مورد آزمایش قرار گرفتند. تست کرونای والدین مثبت شد. اما هنگامی که از کودکان که در معرض این ویروس نیز قرار گرفته بودند، تست گرفته شد، تست آن‌ها منفی شده بود.

مادر بچه‌ها، لیلا ساونکو (Leila Sawenko)، این‌چنین گفته بود:

نتایج بسیار شگفت‌انگیزی بود؛ زیرا آن‌ها یک هفته و نیم را با ما گذرانده بودند، در حالی که ما تست کرونای مثبت تشخیص داده شده بودیم.

با این وجود، قسمت واقعا شگفت‌آور ماجرا هنوز شروع نشده بود. کارکنان بهداشت از خانواده خواستند آزمایشات را تکرار کنند، اما باز هم آزمایشات کودکان برای ویروس کرونا منفی شد، اگرچه دو پسر خانواده (9 و 7 ساله) علائم خفیفی داشتند اما کرونا تشخیص داده نشده بود.

کوچکترین کودک خانواده، دختر 5 ساله، در تمام دوره بدون علامت بود. اگرچه او در طول بیماری والدین اغلب در همان تختخواب والدین می‌خوابید (این یعنی آن که اقدامات احتیاطی برای فاصله‌گذاری از نظر جسمی در خانه در حین قرنطینه انجام نشده بود).

محققان هنگامی که مشاهده کردند کودکان در نزدیکی والدین آلوده خود به ویروس کرونا قرار گرفتند ولی به آن مبتلا نشدند، از خانواده خواستند تا در پژوهشی برای بررسی نمونه‌های خون، بزاق، مدفوع و ادرار شرکت کنند و هر دو تا سه روز یک بار نمونه آزمایش بینی و گلو خود را برای آزمایش چک کنند.

علی‌رغم آزمایشات مکرر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) که نشان می‌دهد کودکان به طور مداوم نسبت به ویروس کرونا منفی هستند، محققان آنتی‌بادی‌‌های ویژه این ویروس را در بزاق همه اعضای خانواده و در آزمایش دقیق سرولوژی یافتند. به عبارت دیگر، کودکان هرگز از نظر ویروس کرونا مثبت نبودند، اما با این وجود مقداری از تماس با ویروس باعث ایجاد پاسخ ایمنی در داخل بدن آن‌ها شده بود و در نتیجه ظاهرا بدن کوچک‌ترین آن‌ها توانایی بیشتری برای مقابله با عفونت را نشان داده بود.

ویروس‌شناسی به نام ملانی نیلند (Melanie Neeland) از موسسه تحقیقات کودکان مورداک (MCRI) این‌چنین گفته است:

کوچکترین کودک خانواده که هیچ علائمی از خود نشان نداده بود، از قوی‌ترین پاسخ آنتی‌بادی برخوردار بود. با وجود پاسخ سلول ایمنی فعال در همه کودکان، سطح سیتوکین‌ها (پیام‌رسان‌های مولکولی در خون که می‌توانند واکنش التهابی ایجاد کنند) همچنان پایین است. این مسئله با علائم خفیف یا بدون علائم آن‌ها سازگار بود.

خوشبختانه همه اعضای خانواده پس از ابتلا شدن به بیماری کووید-19 بهبود یافتند و نیازی به مراقبت پزشکی نداشتند.

عملکرد پاسخ ایمنی کودکان هنوز به طور کامل درک نشده است، اما کشف این که چگونه و چرا پاسخ‌های ایمنی آن‌ها فعال شده است (در صورت عدم وجود موارد تایید شده ویروس)، می‌تواند حساسیت کودکان به ویروس کرونا را به طور گسترده روشن کند.

اولین نویسنده این پژوهش، شیدان توسیف (Shidan Tosif) متخصص اطفال از دانشگاه ملبورن این‌چنین گفته است:

این پژوهش مانند اولین قدم ما برای بررسی دقیق و عمیق سیستم ایمنی بدن کودکان و همچنین اینکه چه اجزایی ممکن است به ویروس پاسخ دهند، است. این واقعیت که کودکان توانستند ویروس را خنثی کنند و نتیجه آزمایش منفی به ویروس را نشان دهند، خود حاکی از آن است که کودکان سیستم ایمنی دارند که قادر به پاسخگویی و مقابله موثر با ویروس است، بدون اینکه هرگز حال جسمی آن‌ها بسیار بد شود.

در حقیقت، محققان تصور می‌کنند که کودکان واقعاً به ویروس آلوده شده‌اند، اما سیستم ایمنی بدن آنها به نوعی قادر به ایجاد یک پاسخ ضد ویروس بوده که برخلاف والدین، ​​در محدود کردن همانند سازی ویروس بسیار موثر است.

این تیم پژوهشی این‌چنین گفته است که پاسخ ایمنی بدن بسیار موثر تلقی می‌شود، زیرا می‌تواند بار ویروسی را آنقدر کم کند که تحت حساسیت تست پی‌سی‌آر قرار گیرد، که البته این مسئله نیز نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

محققان این‌چنین اظهار کرده‌اند که:

اختلاف بین نتایج پی‌سی‌آر و آزمایش سرولوژیکی بالینی با وجود پاسخ ایمنی آشکار، محدودیت‌های این آزمایشات نازوفارنکس و سرولوژی تشخیصی فعلی را در کودکان نشان می‌دهد.

لیلا ساونکو و خانواده‌اش از اینکه توانستند در ایجاد نتایج خوب در این امر و ویروس کرونا مفید واقع شوند، بسیار هیجان‌زده‌اند. او این‌چنین اظهار کرد:

در آن لحظه که کودکان علی‌رغم اینکه تست منفی آزمایش ویروس کرونا را نشان داده بودند، اما آنتی‌بادی‌های این ویروس را در بدن خود تولید کردند، بسیار شگفت‌زده‌ شده بودیم. در آن زمان پزشکان کاملا از نتایج آزمایش حیرت‌زده بودند و فکر می‌کردند که کشف بزرگی انجام داده‌اند و واقعا نیز این‌چنین بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH