پس از مرگ چه اتفاقی برای بیت‌کوین‌های شما می‌افتد؟

این روزها با محبوبیت روزافزون بیت‌کوین و البته دیگر آلت‌کوین‌های معروف، موضوعات و مباحث جدیدی نیز پیرامون آنها شکل می‌گیرد. مثلا اخیرا عده زیادی این سوال برایشان پیش آمده که در صورت نگهداری بلند مدت بیت‌کوین‌ها، پس از مرگ تکلیف آنها چه خواهد شد؟

طبق یک مطالعه انجام شده در سال 2020، اطلاعات حاکی از آن است که علیرغم نگرانی‌های زیاد در این خصوص، هودلرها و دارندگان رمزارز حدودا 4 برابر کمتر از سایر سرمایه گذاری‌ها اعتقاد به نگهداری بلند مدت سرمایه و کوین خود دارند. به بیان ساده‌تر اینکه خیلی کم پیش می‌آید که خریداران بیت‌کوین آن‌را تا دم مرگ خود نگه دارند.

اساس و پایه بیت‌‌کوین که در وایت پیپر آن نیز نگاشته شده این است که بیت‌کوین یک نسخه نقدی الکترونیکی کاملا نظیر به نظیر است که اجازه می‌دهد پرداخت‌‌های آنلاین مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر، بدون مراجعه به موسسات مالی و بانک‌ها ارسال و پردازش شود.

بیت‌کوین به عنوان یک شبکه توزیع شده، هیچ اختیار مرکزی برای کنترل وجوه کاربران ندارد و بنابراین هیچ کس به جز خود مالکان نمی‌تواند دارایی‌های آنها را کنترل کند. به همین دلیل ساده، سالانه میلیون دلار رمز ارز با مرگ صاحبانش از بین می‌رود.

اما یک شرکت بیمه حوزه کریپتو به اسم CoinCover تخمین می‌زند که حدود 4 میلیون بیت‌کوین احتمالا در زمان انتشار و یا پس از قطع دسترسی اصلی مالک، از گردش خارج شده است که بخش عمده‌ای از آن احتمالا ناشی از مرگ است.

به طور کلی این بدان معنی نیست که رمز ارزهایی مثل بیت‌کوین به طور کلی قابل وصیت نبوده و به ناچار برای همیشه در کنار صاحب فقیدشان دفن می شوند.

در حقیقت روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاران وجود دارد که بتوانند رمزنگاری خودرا برای نسل بعدیشان به یادگار بگذارند. طبیعی است که هر روشی نیاز به تصمیم گیری، برنامه ریزی و البته دانش حداقلی در این خصوص نیاز دارد.

  • اشتراک گذاری کلید با اعضای معتمد خانواده

اشتراک گذاری کلید اصلی با یکی از اعضای معتمد خانواده ساده ترین راه و روش برای انتقال رمز ارز است. دقیقا همانند اینکه کسی کلید گاوصندوق خود را در پاکت وصیت نامه گذاشته و به وکیل یا پسر بزرگ خود می دهد! برخی از افراد بزرگ و برجسته حوزه رمزارزها تاکنون در مصاحبه هایی اعلام کردند که از همین روش ساده برای حفظ و انتقال ثروت خود استفاده کرده‌‌اند.

هال فینی، یکی از حامیان اولیه بیت‌کوین و خالق اصلی آن ساتوشی ناکاموتو، دارایی‌های رمزنگاری شده خودرا با تهیه کلیدهای مخصوص به فرزندانش هدیه کرده است. وی حدود 1 سال قبل از مرگش در سال 2014 در این خصوص می‌گوید:

بحثهایی که در خصوص به ارث بردن بیت‌کوین مطرح می‌شود بیشتر از روی علاقه علمی به این قضیه است. بیت‌کوین‌های من در صندوق امانات ذخیره شده و پسر و دخترم که خود در این حوزه متخصص هستند به آن دسترسی خواهند داشت. من فکر می‌کنم آن دو ایمن‌ترین افراد دور من برای میراثم بوده و من با آنها بسیار راحت هستم.

برخی تحلیلگران معتقدند که این روش رمزنگاری ساده‌ترین انتقال بوده و اصلا برای همه اقشار جامعه و دارندگان بیت‌کوین مناسب نیست. انها معتقدند که کلیدهای مشترک با مسئولیت ایمن نگاه داشتن این دارایی‌ها همراه هستند. در واقع شما با در اختیار گذاشتن کلید خود به دیگران، به آنها اجازه می‌دهید از برنامه و دیگر موارد خصوصی شما به راحتی مطلع شوند!

بازگشایی کیف پول با ارائه گواهی فوت

علیرغم اینکه بیت‌کوین اصولا به مواردی مانند وراثت اهمیتی نمی‌‌دهد، برخی از صرافی‌های معتبر به اعضای خانواده متوفی اجازه دسترسی به دارایی های رمزنگاری شده را می‌‌دهد. به عنوان مثال CoinBase که یک شرکت فعال در حوزه مبادلات رمزنگاری شده و کیف پول‌های عمده در ایالات متحده است، به فرد داغ دیده اجازه می‌دهد پس از ارائه تعدادی اسناد از جمله گواهی فوت و یا آخرین وصیت نامه، به دارایی‌های یکی از اعضای خانواده دسترسی پیدا کند.

سخنگوی binance به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های رمزنگاری در جهان می‌گوید که این شرکت سیاست‌های مشابهی را برای دسترسی به ذینفعان در نظر گرفته است. البته وی از ارائه جزییات بیشتر در این خصوص امتناع کرده و می‌گوید: ذینفع باید مستقیما با قسمت پشتیبانی مشتریان تماس گرفته تا همکاران ما راهنمایی های لازم در این خصوص را به وی انجام دهند.

خدمات رمزنگاری ارثیه

همچنین یکی دیگر از خدمات جدید این حوزه؛ اختصاص برخی از پروژه‌ها به تضمین وراثت دارایی‌های دیجیتال است. به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند Safe Haven ،Casa و TrustVerse در حال کار بر روی راه حل‌های خود هستند که به مردم امکان می‌دهد دارایی‌های رمزنگاری شده خود را با استفاده از فناوری بلاکچین و رمزنگاری وصیت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH