دبیر اتاق فکر کرونا: حدود 30 درصد مردم کرونا می‌گیرند، 600 هزار نفر در ایران خواهند مرد!

دکتر حسن قناعتی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر اتاق فکر کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در اولین وبینار تحولات آموزش عالی در عصر کرونا با حضور نزدیک به 100 تن از اساتید، اعضای هیئت علمی و متخصصان که به صورت مجازی برگزار شد، در مورد وضع فعلی ویروس کرونا و شرایط شیوع این ویروس در آینده آمارهایی را ارائه دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این خصوص گفت: هر کشور با روش خود با ویروس کرونا مقابله می‌کند، به طور مثال در آلمان مردم با دولت هماهنگی بسیاری داشتند و در کره جنوبی با قدرت IT و اقتدار شدید در عمل توانستند این بیماری را کنترل کنند. ما در 8 اسفند اعلام کردیم که نیاز به لاک داون (سطح چهارم قرنطینه شدید) وجود دارد، اما این اتفاق نیفتاد، سپس در ماه فروردین قرنطینه داشتیم و پس از آن یک ماه جامعه به حال خود رها شد که حال نتیجه آن را می‌بینیم.

حدود 30 درصد مردم کرونا می‌گیرند، 600 هزار نفر در ایران خواهند مرد!

دبیر اتاق فکر کرونا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد آمار احتمالی ابتلا به کرونا در ایران تا پایان کار این ویروس گفت: در ماجرای عجیب کشتی دیاموند پرنسس، سرنشینان کشتی حدود یک ماه در کنار یکدیگر قرنطینه بودند، در این حال از لحاظ اپیدمیولوژیک، همه افراد باید کرونا می‌گرفتند اما تنها 30 درصد افراد به کرونا مبتلا شدند، به این ترتیب حدود 30 درصد مردم به ویروس کویید 19 مبتلا خواهند شد که این تعداد در ایران حدود 25 میلیون نفر می‌شود، بقیه به هیچ وجه بیمار نخواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین 90 درصد افرادی که مبتلا می‌شوند یا بدون علامت هستند یا علامت‌های ضعیف این بیماری را تجربه می‌کنند. از میان 10 درصد دارای علامت نیز حدود یک درصد آن‌ها فوت می‌کنند، به این ترتیب اگر اوضاع به درستی کنترل نشود باید انتظار داشت تا 600 هزار نفر از شهروندان ما تا پایان این بحران کشته شوند. اما اگر میزان کنترل اجتماعی به کمتر از 10 درصد برسد یک نفر بیمار، 406 نفر را بیمار می‌کند، اما اگر فاصله اجتماعی را تا 75 درصد رعایت کنیم، این تعداد به 2.5 نفر می‌رسد.

تولید واکسن کرونا یک داستان تجاری است، تا یک سال و نیم دیگر کرونا ادامه دارد

حسن قناعتی با اشاره به تولید واکسن کرونا توسط کشورهای مختلف گفت: فعلا نه از واکسن خبری است و نه درمان، داستان‌های به وجود آمده بر سر داروهای فاویرپیراویر و رمدسیویر و تامی فلو و دیگر داروها، تنها دعواهای تجاری بوده و ما نیز در این ماجرا فریب خوردیم. طبق مدل‌های بیولوژیکی که دانشمندان در ابتدای شیوع ویروس کرونا ارائه دادند، این ویروس حدود دوسال تا دوسال و نیم ادامه پیدا می‌کند، حال با گذشت یک سال، حدود یک سال نیم دیگر طول می‌کشد تا این وضعیت خاتمه یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به مقالات علمی منتشر شده در زمینه ویروس کرونا توسط ایران، اعلام کرد: ایران حدود 2.5 برابر حد متوسط در جهان مقاله علمی در زمینه کرونا منتشر کرده است، اما متاسفانه از میان 2 هزار و خورده‌ای مقاله منتشر شده، شاید تنها 100 مقاله مفید باشند و دیگر مقالات ارزش خاصی ندارند و به دلیل شهوت مقاله نویسی تالیف شده‌اند.

1 در مورد “دبیر اتاق فکر کرونا: حدود 30 درصد مردم کرونا می‌گیرند، 600 هزار نفر در ایران خواهند مرد!”

  1. چرا خبری از جذب کمک پرستاران یک ساله نیست؟ چرا افرادی که به عنوان کمک پرستار در طرح جذب 10 هزار نیروی کمک پرستار یک ساله شرکت نموده‌اند و با طی دوره نظری و بالینی در محیط بیمارستانی که نیروی ارزان و مهارت آموخته و با شرح وظایف تعریف شده آن هم در شرایط پاندومی کرونا که سلامتی همراه بیماران در خطر است و کنار نیروهای کارشناس، هنوز اقدامی سراسری از سوی وزارت بهداشت برای جذب افراد دانش آموخته صورت نگرفته است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH