معرفی 6 تا از بهترین پروژه‌های طراحی ساختمان و معماری جهان

ساختمان‌های بسیار زیادی در سراسر جهان ساخته شده‌اند که بعضی از آنها حقیقتاً دانش معمول طراحی، مهندسی ساختمان و یا قوانین فیزیک و گرانش را به چالش می‌کشند. هر ساله این چالش و نوآوری به لطف خلاقیت در تولید مصالح اولیه، مهندسی عمران، طراحی‌ داخلی و خارجی به مرحله جدیدی ورود پیدا می‌کند. با آی‌تی‌رسان و معرفی تعدادی از این شاهکار‌های معماری جدید همراه‌ باشید.

برج جده، عربستان سعودی

برج جده که قرار است به ارتفاع ۱۰۰۷ متر ساخته شود اولین برج در جهان است که از ارتفاع یک کیلومتر فراتر می‌رود. این برج ۲۰۰ طبقه دارد که بلند‌ترین چشم‌انداز در جهان است. برج جده شامل بخش‌های مختلف مثل رصدخانه، هتل و بخش‌های اداری‌ست. این برج ۱۲ پله‌برقی و ۵۹ آسانسور دارد که ۵ تا از آنها دو طبقه هستند.

برج جده
طراحی ساختمان برج جده در عربستان سعودی

سبک معماری مورد استفاده در ساختمان بسیار منحصر به فرد است و شامل یک طرح آیرودینامیکی سه وجهی برای مقابله با سرعت باد و گرانش است. این برج شکل مخروطی دارد و قسمت پایینی پهن و در قسمت بالا برج باریک‌تر می‌شود.

برج آگورا گاردن، تایوان

برج آگورا گاردن یک ساختمان ۲۲ طبقه است که با طراحی باغچه‌های وسیع در هر طبقه یک ساختمان دوستدار محیط زیست است. طراحی این بنای زیبا توسط Vincente Callebaut با الهام از رشته‌های DNA انجام شده است که چیزی شبیه به آن در هیچ کجا یافت نمی‌شود. طراحی جالب این ساختمان به نوعی‌ست که به نظر می‌رسد این بنا از پایین به سمت طبقات بالا با زاویه ۹۰ درجه در حال چرخش است.

با وجود صفحه‌های غول‌پیکر خورشیدی روی سقف، این ساختمان از نظر تامین انرژی کاملا خودکفا‌ست. تمامی مصالح ساختمانی از مواد بازیافتی یا قابل بازیافت تامین شده‌اند. آگورا گاردن استاندارد‌های جدیدی برای طراحی و معماری بناها به نمایش گذاشته است.

تفریحگاه کوهستانی Dawang، چین

به دنبال طراحی ساختمانی هستید که هیچگاه در گذشته نظیرش ساخته نشده؟ تفریحگاه کوهستانی Dawang بالای یک معدن سنگ قدیمی و در کنار یک آبشار ۲۰۰ فوتی قرار دارد. طراحی این پروژه شامل پیست اسکی، پارک آبی، هتل و رستوران است.

فرودگاه جدید استانبول، ترکیه

استانبول یکی از بزرگترین قطب‌های هواپیمایی در ناحیه جغرافیای اروپا، خاورمیانه و آفریقا‌ی شمالی‌‌ست. فرودگاه جدید استانبول قرار است به گونه‌ای ساخته شود تا ظرفیت ۱۵۰ میلیون مسافر در سال را داشته باشد. این فرودگاه که در ۲۲ مایلی استانبول و در ساحل دریای سیاه واقع شده‌ است، شش باند پرواز دارد و انتظار می‌رود در اولین سال بازگشای یعنی ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون مسافر خدمات رسانی کند.

با مساحت ۵۳ هزار متر مربع بزرگترین منطقه بدون عوارض بشمار می‌رود که توانسته حدود ۴۰۰ برند لوکس مختلف را زیر یک سقف جمع کند. این فرودگاه همچنین بزرگترین پارکینگ اروپا را هم در‌بردارد که دارای ۲۴ هزار جای پارک است.

شهر جنگلی، مالزی

پروژه ساخت شهر جنگلی در جوهور مالزی یکی از بزرگترین پروژه‌های احیای زمین است که هدف آن ساخت چهار جزیره جدید در ۱۴۰۰ هکتار زمین احیا شده در خلیجی بین مالزی و سنگاپور است. پیش‌بینی می‌شود ۲۰ سال پس از ساخت شهر جنگلی، این شهر به سکونت‌گاه ۷۰۰ هزار نفر تبدیل شود. این شهر به گونه‌ای طراحی شده که ظرفیت تامین ۲۲۰ هزار شغل در امور مالی، فناوری و غیره را دارد.

طراحی و معماری این شهر جنگلی به گونه‌ای است که دوستدار محیط زیست باشد. انرژی خورشیدی منبع تامین انرژی این شهر است و گیاهان به وسیله باران آبیاری می‌شوند.

پروژه جزایر دریای خزر، آذربایجان

پروژه جزایر دریای خزر یک طراحی بسیار بزرگ است که به دنبال احداث ۴۱ جزیره مصنوعی در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری از باکو در آذربایجان است. دورترین جزیره قرار است ۷ کیلومتر از ساحل فاصله داشته باشد. این پروژه قرار است به عنوان نماد توسعه آذربایجان شناخته شود. گفته می‌شود در قسمت مرکزی این جزایر بلندترین برج جهان احداث خواهد شد. پس از تکمیل پروژه انتظار می‌رود این جزایر دارای هشت هتل، یک کلوپ قایقرانی، پیست فرمول ۱ و یک فرودگاه باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH