توقف تولید سری گلکسی نوت بهترین تصمیم سامسونگ طی سالیان اخیر به‌شمار می‌رود

در اوایل ماه نوامبر اخبار تکان‌دهنده‌ای از جانب رسانه‌های کره‌ای مطرح شد و چند روز قبل نیز نشریه رویترز با استناد به منابع خبری مطلع خود کلیه گزارشات پیشین را رسما موردتائید قرار داد. اگرچه کمپانی سامسونگ در این زمینه سکوت اختیار کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که سری گلکسی نوت به روزهای پایانی عمر خود نزدیک شده است.

سامسونگ تولید گوشی‌های سری گلکسی نوت را متوقف خواهد کرد

این اقدام چه‌معنایی دارد؟ چرا سامسونگ به‌دنبال توقف تولید گوشی قدرتمند، پرطرفدار و موردعلاقه میلیون‌ها نفر از کاربران در سراسر جهان است؟

تولید گوشی گلکسی نوت به‌عنوان یک دستگاه مستقل دیگر منطقی به‌نظر نمی‌رسد

پیش‌تر با عرضه نخستین نسل گلکسی نوت در سال 2011 کاربران سالیان گذشته را به‌عنوان عصر تاریک فناوری قلمداد نمودند. در واقع این هندست حقیقتا نوآورانه به‌نظر می‌رسید. این نوآوری در بخش دوربین هندست قابل رویت نبود؛ بلکه خلاقیت موجود در طراحی آن با نخستین تجربه حمل دستگاه آشکار می‌شد. در آن مقطع زمانی گوشی‌های آی‌فون مجهز به نمایشگر 3.5 اینچی بودند؛ در حالی‌که نخستین نسل گلکسی نوت با استفاده از یک نمایشگر بزرگ 5.3 اینچی معادلات بازی را تغییر داد.

در آن زمان بسیاری از کارشناسان با مشاهده چنین هندست غول‌پیکری شوکه شدند. با باور آن‌ها برخی افراد با دستان بسیار بزرگ احتمالا قادر به استفاده از این هندست بودند؛ اما تعداد این افراد بسیار انگشت‌شمار است. مشاهده الگوی طراحی جدید گلکسی نوت یقینا برای بسیاری از کاربران نامتعارف بود؛ اما بررسی‌ها نشان داد که تصورات کارشناسان نادرست بوده است. تمامی افراد به‌تدریج از اشتباهات خود درس می‌گیرند و امروزه اکثریت کاربران با گوشی‌های بزرگتر سازگاری پیدا کرده‌اند. در واقع اکنون بسیاری از افراد عاشق چنین گجت‌هایی بوده و هندست‌های جدید بسیار بزرگتر و احتمالا سنگین‌تر هستند.

اما با جهش سریع به سال 2020 متوجه خواهیم شد که تشخیص اسمارت‌فون‌های گلکسی S20 اولترا و گلکسی نوت 20 اولترا از یکدیگر مستلزم بهره‌مندی از دانش کافی است. این هندست‌ها صرفنظر از وجود قلم S Pen و تفاوت‌های اندک طراحی بسیار شبیه به یکدیگر بوده و در واقع برخلاف گذشته هیچ‌گونه ویژگی شاخصی برای ایجاد تمایز میان گوشی‌های سری گلکسی S و گلکسی نوت وجود ندارد. امروزه سری گلکسی S با اضافه شدن یک قلم S Pen و تغییرات جزئی در طراحی به گلکسی نوت تبدیل شده است. بدین‌ترتیب عرضه این هندست‌ها به‌عنوان 2 محصول مجزا دیگر معنای چندانی نخواهد داشت.

وضعیت در خصوص قلم S Pen به چه ترتیب است؟

در عین‌حال قلم S Pen یکی از مشخصه‌های موردعلاقه بسیاری از کاربران است. هنرمندان، مهندسان، معماران و کاربران عادی به‌دلیل قابلیت‌های کنترلی دقیق و ویژگی‌های سرگرم‌کننده S Pen به این قلم علاقه داشته و از آن استفاده می‌کنند. سامسونگ از این موضوع آگاهی دارد. به همین دلیل با وجود توقف تولید گوشی‌های سری گلکسی نوت، قلم S Pen کماکان عرضه خواهد شد.

بر اساس شایعات گلکسی S21 اولترا نخستین گوشی سامسونگی غیر نوت با قابلیت پشتیبانی از S Pen به‌شمار می‌رود. اکنون قلم S Pen داخل قاب گوشی قرار نگرفته و فضای ارزشمند قابل استفاده برای باتری بزرگتر یا ماژول دوربین قدرتمندتر را اشغال نخواهد کرد؛ بلکه این استایلوس به‌عنوان بخشی از یک کیس  به‌صورت جداگانه عرضه می‌شود. در خصوص طراحی ظاهری این کیس هنوز جزئیات چندانی منتشر نشده است؛ اما چنین ایده‌ای خلاقانه به‌نظر می‌رسد. استفاده از یک کیس علاوه بر محافظت از هندست امکان حمل پیوسته قلم S Pen را نیز فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب یک مشکل بزرگ نیز برطرف خواهد شد. پیش‌تر در صورت عدم اتصال پیوسته قلم به دستگاه ریسک مفقود شدن آن بسیار زیاد بود.

قلم S Pen با وجود یک نمایشگر بزرگ عملکرد بهتری از خود ارائه خواهد داد


بسیاری از کاربران به قلم S Pen علاقه‌مند هستند. با این‌حال محدودیت فضای نمایشگر یقینا بزرگترین چالش برای طراحی با قلم S Pen محسوب می‌شود. فعالیت‌هایی نظیر نوشتن، یادداشت‌برداری یا نقاشی نیازمند فضای نمایشی به‌مراتب بیش‌تر نسبت به اسمارت‌فون‌های معمولی هستند. سامسونگ به این واقعیت پی برده و به همین دلیل در راستای بهینه‌سازی قلم S Pen با بزرگترین صفحه‌نمایش اسمارت‌فونی تمام تلاش خود را به‌کار بسته است. نسخه آینده‌نگرانه گلکسی زد فولد در سال 2021 به منظور سازگاری با S Pen از روکش شیشه‌ای بادوام‌تری استفاده خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که گوشی‌های تاشوی آینده سامسونگ مجهز به قلم S Pen داخلی خواهند بود یا خیر؛ اما این گجت‌ها یقینا از قلم S Pen پشتیبانی خواهند کرد.

آیا سامسونگ کماکان بایستی به تولید هندست‌های سری گلکسی نوت ادامه می‌داد؟

برای پاسخ به این پرسش خود را جای سامسونگ قرار دهید. شما در گوشی فولد به یک فناوری پیشرفته دسترسی دارید. این فناوری به کاربران امکان می‌دهد تا حین استفاده از قلم S Pen تجربه خوشایندتری داشته و از سوی دیگر به یکی از موفق‌ترین محصولات سامسونگ پس از رسوایی عرضه گلکسی نوت 7 (انفجار ناگهانی باتری هندست) دسترسی خواهند داشت. آیا شما کماکان با هدف کسب سود به عرضه یک برند با قالب طراحی قدیمی ادامه داده یا عرضه محصولی جدید که ثمره سال‌ها تلاش و تجربه است را ترجیح خواهید داد؟

به‌نظر می‌رسد که سامسونگ ایده دوم را پذیرفته است. به عقیده برخی کارشناسان این تصمیم بهترین و شجاعانه‌ترین اقدام سامسونگ طی سالیان اخیر محسوب می‌شود. ایده گلکسی نوت به تکامل رسید و اکنون زمان موفقیت گلکسی فولد فرا رسیده است.

2 در مورد “توقف تولید سری گلکسی نوت بهترین تصمیم سامسونگ طی سالیان اخیر به‌شمار می‌رود”

  1. بدترین کار ممکن رو کرد ویه سری گوشی تاشو پر هزینه رو میخواد بندازه به ملت که هی فرت و فرت نمایشگر خراب کنه تا بخش دیسپلی خودشو به سودآوری برسونه، حقیقتا سامسونگ خیلی کیفیتش بد شده.

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. اضافه شدن قلم S Pen به سری S و بزرگتر شدن نمایشگرهای هندست‌های این سری واقعا تولید سری گلکسی نوت را غیرقابل توجیه کرده است. از طرفی سامسونگ در تلاش است تا اسمارت‌فون‌های تاشو خود را با قیمت‌گذاری ارزان‌تر (حدودا محدوده 1000 دلار) به بازار عرضه کند. مشکلات نمایشگر تاشو در نسل اول گلکسی فولد رویت شد و در گلکسی زد فلیپ و گلکسی زد فولد 2 (با استفاده از روکش UTG) برطرف شد. از طرفی قالب طراحی تاشو به‌دلیل ماهیت جدید خود مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH