تاریخچه بازارهای کریسمس و تغییرات آن‌ها در سال‌های آینده

همه ساله در کشورهای خارجی قبل از آغاز کریسمس شاهد کلبه‌های چوبی با چراغ‌های چشمک‌زن، ریسه‌های رنگی و عطر شاه‌بلوط بو داده و … هستیم. این مراسمات که در ماه دسامبر (ماه آخر سال میلادی) در سراسر شهرهای انگلستان انجام می‌شود، آداب و رسوم خاصی دارد و بی‌شک تاریخچه‌ای در پشت این آیین و جشن گرفتن‌ها نهفته است. در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

امسال اما با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر بازارهای کریسمس لغو شده‌اند، این به این معنی است که سال 2020 سالی بدون جشن‌های بین شهری خواهد بود.

بازارهای کریسمس در انگلیس علی‌رغم محبوبیت زیاد و ارتباط اقتصادی حتی قبل از همه‌گیری، بر سر دوراهی قرار داشت. با افزایش هزینه‌ها و نگرانی در مورد مسائل ایمنی امکان دارد تجربه مردم این کشور را از چنین بازارهایی تغییر دهد.

در حال حاضر، تحقیقات زیادی در حال بررسی افزایش بازارهای کریسمس تا جایگاه فعلی به عنوان کالاهای فرهنگی جهانی بوده است. سازگاری آن‌ها در زمینه‌های تاریخی و اجتماعی و همچنین توانایی آن‌ها در گنجاندن معانی مختلف فرهنگی، باعث شده است که بازارهای کریسمس طی قرن‌ها رونق داشته باشند. اگرچه اکنون، بازارهای کریسمس باید به سازگاری ادامه دهند، نه تنها به بیماری همه گیر ویروس کرونا بلکه به نگرانی در مورد هزینه، ایمنی و اعتبار نیز پاسخ دهند.

بازارهای کریسمس در گذشته

بازارهای کریسمس اولین بار در قرون وسطا در آلمان ایجاد شد. این بازارها در فصل قبل از کریسمس انجام می‌شدند و فضایی را فراهم کردند که در آن نظام طبقاتی شدید اجتماعی از بین می‌رفت. دهقانان و کشاورزان می‌توانستند چکمه، لوازم خانگی و تجهیزات خاصی برای خود خریداری کنند، این در حالی است که طبقات بالاتر جامعه می‌توانستند جواهرات، اسباب بازی‌ها، کلاه گیس یا وسایل چوبی دست‌ساز را داشته باشد.

هر چند در قرن نوزدهم، باز شدن فروشگاه‌های بزرگ باعث شد بازار از سودآوری کمتری برخوردار باشد که سپس این بازارها به نمایشگاه‌های تفریحی پر سر و صدا تبدیل شدند که منجر به بدنامی این فروشگاه‌ها شد.

بازار کریسمس نورنبرگ در سال 2017.

در طول قرن 20، دولت‌ها در آلمان تلاش کردند تا بازارهای کریسمس را دوباره زنده کنند. نازی‌های آلمانی و سپس جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) از توانایی بازارها برای تهیه انواع سلایق و نیازهای مردم در جهت اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مربوط به احزاب استفاده کردند.

هدف آن‌ها به ویژه افزایش میهن‌پرستی و انسجام در جامعه بود. بازگشت بازار کریسمس به نورنبرگ در سال 1933 با یک مراسم افتتاحیه بزرگ برگزار شد که باعث ارتقای ملی‌گرایی و تجلیل از سنت‌های آلمانی شد.

اولین بازارهای کریسمس با قالب آلمانی در انگلستان در سال 1982 در لینکلن و در سال 1997 در بیرمنگام آغاز به کار کردند. از آن زمان به بعد، به مناسبت فصل کریسمس و افزایش روحیه جامعه، این نوع بازارها با موفقیت در سراسر جهان گسترش پیدا کردند.

اقتصاد در زمستان

اکنون، بازارهای کریسمس سهم قابل توجهی در اقتصاد زمستانی انگلیس دارند. آن‌ها بازدید کنندگان را از خارج از شهر جذب می‌کنند، مشاغل موقت ایجاد می‌کنند و فروش را برای مغازه‌ها و کافه‌های محلی افزایش می‌دهند. طی 35 سال گذشته، تعداد، اندازه، مدت زمان و میزان رشد آن‌ها رشد کرده است.

در منچستر، بازار در چند سال اخیر از چند غرفه به بیش از 180 غرفه رسیده است. بیرمنگام به تنهایی میزبان 5.5 میلیون بازدید کننده در سال 2014 بوده است. هزینه برآورد شده بازدیدکنندگان در بازارهای کریسمس بین سال‌های 2015 و 2017 دو برابر شده است و مجموعا به 500 میلیون پوند رسیده است. بازارهای انگلستان در کنار همتایان اروپایی خود به مقصد سفر تبدیل شده‌اند.

صنعتگران محلی در بازارهای کریسمس محصولات خود را به نمایش می‌گذارند.

با این حال، این بازارها منتقدان خود را دارند و مجموعه‌ای از عوامل به این معنی بود که حتی قبل از همه گیری، بازارها برای تغییر تنظیم شده بودند. بازدیدکنندگان از عدم اصالت خود انتقاد کرده و از تزئینات و هدایای کریسمس که به تولید انبوه رسیده است و وجود نمایشگاه‌های آزاد در بازارها اعتراض کردند.

تاجران بازار کریسمس از هزینه‌های نامناسب وسایل مورد فروش بازار انتقاد کرده‌اند. پویایی بین بازرگانان داخل و خارج از بازار همچنین باعث ایجاد تنش در شوراهای شهر شده است. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز باعث ایجاد سختی‌هایی برای سازمان‌دهندگان و شوراهای شهر که پیش از این انتظار دارند نرخ ارز، مقررات واردات و صادرات و بارهای اداری بر مشارکت اپراتورها و بازرگانان از اتحادیه اروپا تأثیر منفی بگذارد، شده است.

پس از حمله تروریستی در بازار کریسمس در برلین در سال 2016، امنیت یکی از نگرانی‌ها بوده است. بازارهایی مانند بیرمنگام و منچستر بر امنیت تاکیدات زیادی داشته‌اند، این امر دسترسی بازدیدکنندگان را محدود می‌کند و زیبایی و جو بازار را نیز تغییر می‌دهد.

امسال با شیوع ویروس کرونا، بازارهای کریسمس تا حد زیادی دیگر با قالب آلمانی ظاهر نشدند. آن‌ها به بازرگانان بین‌المللی و صدها کارگر موقت دلیل تعویق بازار کریسمس را توضیح دادند و برای سال آینده وعده مراسم بهتری دادند. برخی از بازارهای کریسمس که صنعتگران و صنایع دستی محلی را به نمایش می‌گذارند، مانند آن‌هایی که معمولاً در بات و آکسفورد برگزار می‌شوند، به صورت مجازی و آنلاین انجام خواهد گرفت.

به دنبال اقدامات دقیق امنیتی و بهداشتی، تعدادی از بازارها مانند کاردیف و آبردین ادامه خواهند یافت. آنها به جای تجارب مشترک اجتماعی، بر فعالیت‌هایی مانند تماشای چراغ‌های روشن کریسمس که نیازی به تعامل ندارند، تأکید خواهند کرد.

بازارهای جدید مجازی به عنوان بسترهایی برای سازندگان صنعتگر ایجاد شده‌اند که در محدودیت‌های ویروس کرونا از مشاغل کوچک حمایت می‌کنند. مردم همچنین ممکن است در خانه‌ها یا از طریق برنامه آنلاین زوم بازار کریسمس را با دوستان و خانواده خود ایجاد و تماشا کردند. چنین سازگاری تجربه‌ای از تشویق همگان برای جشن فراهم می‌کند. با این حال، این تجربه‌های مشترک عمومی، مانند تجربه‌هایی که در ابتدا در بازارهای کریسمس حس شده بود، نبوده‌اند.

اگرچه نمی‌دانیم زندگی پس از همه‌گیری چگونه خواهد بود، اما به احتمال زیاد برخی از سازگاری‌های امسال، مانند حضور آنلاین در بازار کریسمس، ارتقا معامله گران محلی نسبت به اوضاع بین‌المللی و اولویت‌بندی اقدامات امنیتی به ویژگی‌های دائمی قالب بازار کریسمس تبدیل می‌شوند. آنها به نگرانی‌های قبل از همه‌گیری و همچنین محدودیت‌های ویروس کرونا پاسخ می‌دهند.

محققان معتقدند که شهرها و مراکز شهرهای انگلستان طی سال‌های آینده دوباره متحول خواهند شد. به دلیل تمایل مردم به ایجاد تجربه مشترک عمومی، بازارهای کریسمس برمی‌گردند. باری دیگر، بقای آن‌ها با توانایی سازگاری با شرایط و اوضاع متغیر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH