خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرصتی برای کاهش میزان سیگار کشیدن انگلیسی‌ها!

اگرچه میزان مرگ ‌و ‌میر ویروس کرونا در هر روز به وضوح در تیتر اخبار مربوط به سلامتی قرار دارد، اما سیگار کشیدن همچنان مهم‌ترین دلیل مرگ قابل پیشگیری در انگلیس است. از آنجا که انگلستان در حاشیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (Brexit) حضور دارد، دولت انگلیس می‌تواند با فرصت جدیدی که از آزادی در مقررات اتحادیه اروپا نشات گرفته است، محدودیت‌های بیشتری را برای مصرف دخانیات اعمال کند. اما آیا دولت از این فرصت نهایت استفاده را خواهد کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، در ادامه این مطلب، با ما، آی‌تی‌رسان، همراه باشید.

در زمان نوشتن این مقاله، بیش از 60000 نفر در طی 28 روز از آزمایش مثبت ویروس کرونا در انگلیس جان خود را از دست داده‌اند، که به طرز غم‌انگیزی بالا است. در مقایسه، سالانه 95000 نفر بر اثر سیگار کشیدن می‌میرند، یعنی 30 برابر بیشتر از بیماری‌های جدی مرتبط با سیگار کشیدن.

در سال 2019، از هر هفت بزرگسال انگلستان یک نفر سیگاری بود و سیگار کشیدن باعث تفاوت 50 درصدی امید به زندگی بین فقیر و غنی بود. اگر دولت بخواهد به قول خود در زمینه ساخت بدون سیگار انگلیس و اسکاتلند تا سال 2030 و 2034 عمل کند، کاهش مصرف دخانیات باید به عنوان یک اولویت بهداشت عمومی باقی بماند.

دخانیات و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 

پس از تقریبا 50 سال عضویت در اتحادیه اروپا، اقتصاد انگلیس کاملاً با اقتصاد بازار واحد اتحادیه اروپا گره خورده است. بسیاری از قوانین و مقررات انگلستان از جمله قوانین مربوط به دخانیات از اتحادیه اروپا نشات گرفته است. در تحقیقات اخیر بررسی کردیم که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای کنترل دخانیات در انگلیس چه معنی دارد.

دریافتیم که اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی در تهیه محصولات دخانیات به انگلیس و نحوه مالیات و تنظیم آنها نقش دارد. تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و ماهیت معاملات تجاری آینده، تأثیر قابل توجهی در تنظیم دخانیات و سپس بهداشت عمومی کشور خواهد داشت.

اگرچه انگلیس عضوی از اتحادیه اروپا بود، اما تا پایان سال 2020 مجبور بود که مطابق با تمام قوانین مربوط به اتحادیه اروپا در مورد محصولات دخانیات عمل کند. تقریباً همه این موارد همچنان در مورد انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا اعمال می‌شوند، زیرا قبلاً این مقررات در قوانین انگلیس گنجانده شده بودند. برخی از این قوانین مانند بسته‌بندی توتون و تنباکو حتی توسط انگلیس تمدید شده‌اند که طبق دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا لازم نیست.

انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپا دیگر از نظر قانونی ملزم به رعایت قوانین اتحادیه اروپا نیست و این فرصت را دارد که تغییرات قابل توجهی در سیاست‌های کنترل دخانیات خود ایجاد کند. انگلیس دیگر مجبور نیست روندهای اتحادیه اروپا را که شامل مذاکره و مصالحه است و ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد، را تحمل کند.

در حال حاضر، در انگلستان فرصتی برای کنترل دخانیات فراهم شده است تا فعال و انعطاف‌پذیرتر شود و بتواند بهتر به روش‌های صنعت دخانیات مانند راه‌اندازی اخیر سیگار برگ‌ برای دور زدن ممنوعیت اخیر سیگارهای نعنایی پاسخ دهد. در مقابل آن، مقررات موجود نیز ممکن است تضعیف یا حذف شوند که این یک فاجعه بهداشت عمومی است.

مالیات بر دخانیات به طور منظم هم انعطاف‌پذیری و هم مشکلات موجود در خروج از اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. دستورالعمل مالیات بر تنباکو اتحادیه اروپا حداقل نرخ مالیات بر دخانیات را در سراسر اتحادیه اروپا تعیین می‌کند، اما همچنین انواع مختلف مالیاتی را که می‌تواند برای مالیات محصولات دخانیات استفاده شود یا باید استفاده شود، را نیز نشان می‌دهد. حداقل سطح مالیات با کاهش اختلاف بین نرخ مالیات انگلستان و نرخ بسیار پایین‌تر اعمال شده در اکثر کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، به کنترل دخانیات در انگلستان کمک کرده است، این انگیزه‌ای به سیگاری‌ها می‌دهد تا توتون و تنباکوی ارزان قیمت اتحادیه اروپا را به صورت عمده وارد کشور کنند.

مالتیو تونیو بورگ (Maltese Tonio Borg) در بروکسل 2012، عضو کمیسیون بهداشت و سیست‌های مصرفی اروپایی، در حال اعلام پیشنهاداتی برای بسته‌بندی دقیق محصولات تنباکو.

امروزه بیش از 96 درصد محصولات دخانیات فروخته شده در انگلیس از اتحادیه اروپا وارد می‌شود. بدون معامله تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا، این واردات از اول ژانویه 2021 مشمول تعرفه جهانی انگلیس خواهد بود. تخمین می‌زنیم که این مقدار حدود سی پوند برای یک بسته معمول حاوی 20 سیگار و 1.77 پوند به یک کیسه 30 گرمی تنباکو اضافه می‌کند. این ارقام باعث می‌شود آن‌ها چیزی در حدود 820 میلیون پوند درآمد مالیاتی جدید برای دولت انگلیس جمع‌آوری کنند.

قیمت‌های بالاتر یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش مصرف دخانیات است. موضوعی که در قوانین اتحادیه اروپا وجود داشته این است که این قوانین نحوه مالیات دادن به محصولات دخانیات و سایر سیاست‌های مربوط به قیمت را محدود می‌کنند. پس از خروج از اتحادیه اروپا، انگلستان می‌تواند از آزادی بیشتری در اتخاذ انواع مالیات دخانیات که قیمت محصولات دخانیات را افزایش می‌دهد، و همچنین مقررات مستقیم قیمت گذاری مانند حداقل قیمت‌ها یا اعمال محدودیت‌هایی در قیمت برخوردار شود.

با این حال، انگلستان در بخشنامه‌های آینده اتحادیه اروپا در مورد مالیات تاثیری نخواهد داشت. با توجه به اینکه انگلیس یک رهبر جهانی در کنترل دخانیات است، این عدم تأثیر ممکن است منجر به اختلاف بیشتر بین سیاست‌های مالیاتی انگلیس و اتحادیه اروپا شود.

انگلیس در حال حاضر مالیات زیادی بر دخانیات دارد. اما تعرفه جهانی از افزایش مالیات دخانیات اعمال شده در 16 نوامبر فراتر خواهد رفت و 22 پوند به هزینه یک بسته 20 نخ سیگار و 65 پوند به یک کیسه 30 گرم توتون افزوده است. از آنجا که قیمت‌های بالاتر یکی از موثرترین اقدامات در کنترل دخانیات است، پس ممکن است این نتیجه‌ای نادر برای انگلستان باشد تا به تجارت با اتحادیه اروپا با شرایط سازمان تجارت جهانی تن دهد.

در نهایت خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند به کنترل دخانیات در انگلیس کمک کند یا مانع آن شود، و این وضع بستگی به این دارد که آیا دولت انگلیس اراده سیاسی برای استفاده از این فرصت جدید را پیدا کرده است یا خیر. از این جهت، علائم متفاوت به نظر می‌رسند. تمایل دیرینه به بازارهای آزاد و ارتباط بین برخی از سیاستمداران ارشد محافظه کار و اندیشمندان بازار آزاد مانند موسسه امور اقتصادی که توسط صنعت دخانیات تأمین می‌شود، این نگرانی را به وجود می‌آورد که آیا دولت پس از خروج از اتحادیه اروپا، دولت آنچه را که در اصل قول داده است عملی خواهد کرد یا خیر.

سپس اخیرا دولت انگلستان بار دیگر خواسته خود را مبنی بر عدم استعمال دخانیات در انگلیس تا سال 2030 تکرار کرد و اظهار کرد که تعهدات خود را برای کنترل شدید دخانیات پس از 1 ژانویه 2021 نیز ادامه خواهد داد و همچنین افزایش مالیات بر دخانیات را در ماه نوامبر اعمال خواهد کرد. بنابراین شاید بارقه‌ای کوچک از امید وجود داشته باشد تا انگلیس به عنوان یک رهبر جهانی در کنترل دخانیات باقی بماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH