چگونه عکس‌های چاپ شده را اسکن کنیم؟! (از دست آلبوم‌ها خلاص شویم)

Take Pictures

اغلب ما در خانه خود آلبوم‌های خانوادگی داریم که بیشتر آن‌ها در کمد‌ها خاک می‌خورند و اغلب بسیار جا گیر هستند. درست است که مشاهده عکس‌های خانوادگی در کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها حس آلبوم‌های قدیمی را القا نمی‌کند، اما دیگر همه چیز رو به سوی تکنولوژی آورده و دور از انتظار است که تصاویر از این غافله عقب بمانند.

امروزه بیشتر افراد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و دوست دارند تا عکس‌های قدیمی خود را نیز علاوه بر عکس‌های جدید در این سایت‌ها با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند و یا عکس‌های چاپ شده قدیمی خود را دیجیتالی کنند.

راه‌های زیادی برای دیجیتالی کردن عکس‌های قدیمی وجود دارد و انتخاب راه آسان و مناسب بستگی به شما دارد.

1- استفاده از دستگاه اسکنر: اگر شما دوست دارید که تصاویر را با کیفیت بالایی ذخیره و اسکن کنید، باید دست به دامان یک اسکنر مناسب شوید. برای این کار ابتدا هر گونه آلودگی و گرد و غبار را از روی عکس‌ها و شیشه اسکنر، به وسیله دستمال‌های میکرو الیاف و یا دستمال‌های آغشته به مواد الکلی پاک کنید. اما قبل از این که شما بخواهید اسکن کردن تصاویر را شروع کنید، باید به این نکته توجه نمایید که از چه الگویی برای طبقه بندی عکس‌ها استفاده خواهید کرد، اغلب افراد تصاویر را بر اساس نام و یا موضوع طبقه بندی می‌کنند، و این یک امری کاملا سلیقه‌ای است.

از آنجایی‌که نرم افزار دستگاه‌های اسکنر بر اساس شرکت سازنده آن‌ها متفاوت است، ما یک روش کلی از فرایند اسکن کردن را برایتان توضیح می‌دهیم.

چندین عکس را با هم اسکن کنید: به طور معمول شیشه اسکنر‌ها می‌توانند چهار عکس با سایز 4×6 را در خود جای دهند و این امر به شما در کاهش زمان اسکن کردن تمام تصاویر کمک خواهد کرد. بعد از اسکن چندین عکس به صورت هم‌زمان، شما باید آن‌ها را به وسیله نرم‌افزار‌های خاصی نظیر فتوشاپ، کراپ کنید (برش دهید)، اما اغلب اسکنر‌ها این کار را خودشان به صورت خوکار انجام می‌دهند.

اگر می‌خواهید تصاویر بزگتری داشته باشید، رزولوشن دستگاه را بر روی 300dpi تا 600dpi تنظیم کنید.

از تنظیمات اسکنر‌ها که شامل تنظیم روشنایی، برش، تنظیم رنگ و حدف قرمزی چشم می‌شود، استفاده کنید.

2- استفاده از اسمارت فون‌، برای اسکن تصاویر: چندین نرم افزار رایگان اسکن کردن تصاویر برای تلفن‌های هوشمند وجود دارد که با استفاده از دوربین دستگاه تصاویر را اسکن می‌کند اما باید دوربین دستگاه کیفیت مطلوبی داشته باشد تا تصاویر اسکن شده دچار افت کیفیت نشوند. این روش از لحاظ کیفیت عکس‌های اسکن شده نمی تواند جایگزین اسکنر شود، اما اگر دستگاه اسکنر ندارید روشی بسیار کارآمد است. برای شروع باید یکی از نرم افزار‌های اسکن تصاویر را برای اسمارت فون خود دانلود و نصب کنید که ما اپلیکیشن Shoebox را که برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios موجود است معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن را از همین جا دانلود کنید. بعد از نصب این اپلیکیشن شما می‌توانید به راحتی شروع به اسکن کردن تصاویر کنید، اما قبل از آن چندین نکته وجود دارد:

همانند روش قبلی ابتدا عکس‌ها را با یک دستمال میکرو الیاف و یا دستمال آغشته با مواد الکی پاک کنید.
با یک پنبه و یا دستمال میکرو الیاف لنز دوربین را نیز به خوبی تمیز کنید.
یک مکان، با نور مناسب پیدا کنید.
حال با استفاده از اپلیکیشن Shoebox و یا هر اپلیکیشن دیگر شروع به اسکن تصاویر کنید. اغلب اپلکیشین‌های اسکن تصاویر ساختار مشابهی دارند و به آسانی می‌توان به کمک آنها تصاویر را اسکن کرد.

البته اگر شما وقت کافی برای انجام چنین کاری ندارید اما خواهان تبدیل تصاویر چاپ شده قدیمی به صورت دیجیتال هستید، می‌توانید عکس‌های خود را به یکی از مغازه‌های عکاسی یا ویرایش و طراحی تصاویر بسپارید تا آنها این کار را برای شما انجام دهند.

لینک دانلود shoeboxبرای ios ازاپ استور

لینک دانلود shoebox برای اندروید از پلی استور

3 در مورد “چگونه عکس‌های چاپ شده را اسکن کنیم؟! (از دست آلبوم‌ها خلاص شویم)”

  1. سلام.ببخشیدمن یه سوال داشتم.من واسه ثبت نام یه ازمون میخام عکس ومدارک بفرستم اسکنرهم دارم ولی بلدنیستم عکسماباهاش اسکن کنم خیلی دوست دارم یادبگیرم این کاراخودم انجام بدم اگه ممکنه روش اسکن کردن عکس بایه حجم مشخص راتوضیح بدیدممنون میشم.

    1. پیمان گل‌کار

      معمولا اسکنرها نیاز به یک نرم‌افزار جهت ارتباط با کامپیوتر دارند. پس از آن، پروسه استفاده نسبتا ساده هست و فقط اینترفیس برنامه‌ها کمی فرق داره

  2. ایده قرار دادن این مقاله عالی بود ولی واسه اینکه کار خوبتونو تکمیل کنید پیشنهاد دو مقاله دیگه و مرتبط رو هم دارم ! یکی در مورد خرید اسکنر و اینکه موقع خرید چه ویژگی هایی رو در نظر بگیریم و بهترین برند یا مدل چی هست . یکی دیگه هم اینکه بهترین راههای نگهداری از فایل عکس و جلو گیری از آسیب های احتمالی و در صورت لزوم ترمیم فایل . ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH