کوالکام از تراشه موبایلی جدید خود با نام اسنپ‌دراگون 678 رسما رونمایی کرد

پیش‌تر و در مقطعی از زمان کمپانی کوالکام با معرفی تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون 6xx کاربران را هیجان‌زده کرد. این خانواده از تراشه‌های میان‌رده در سال 2018 و پیش از عرضه سری اسنپ‌دراگون 7xx در کانون توجهات قرار داشت. امروزه تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون 6xx کلیه معادلات مربوط به دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی را برهم زده است. به‌عنوان مثال تراشه اسنپ‌دراگون 662 گزینه‌ای جدید برای بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده هندست‌های اندرویدی بوده و برای انجام امور روزمره (و نه فراتر از آن) کارآیی مطلوبی را از خود ارائه می‌دهد. اما امروز شرکت کوالکام در اقدامی غیرمنتظره از تراشه جدید اسنپ‌دراگون 678 رونمایی کرد. این تراشه نام خود را به‌عنوان بهترین گزینه برای اسمارت‌فون‌های میان‌رده مطرح نموده است.


پیش‌تر و در سال 2018 کمپانی کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 675 رونمایی کرد. این تراشه صرفا در چندین دستگاه محدود نظیر ردمی نوت 7 پرو، ویوو U20 و گلکسی A70s به‌‌‌کار گرفته شد. تراشه جدیدا معرفی شده اسنپ‌دراگون 678 به‌عنوان جانشین این پردازنده به بازار عرضه می‌شود. نیمه‌هادی جدید به لحاظ قابلیت‌های عکاسی و ارتباطی ارتقاء یافته است؛ اما از جنبه بهره‌وری انرژی چندان بهتر عمل نمی‌کند.

تراشه اسنپ‌دراگون 678 مجهز به یک پردازنده 8 هسته‌ای بوده و بر پایه فرآیند 11 نانومتری LLP تولید شده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی صادر شده توسط کوالکام تراشه اسنپ‌دراگون 678 صرفا نسخه ارتقایافته تراشه نسل قبلی خود به‌‌‌‌شمار می‌رود. این پلتفرم موبایلی مجهز به هسته‌های پردازشی کایرو 460 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز است؛ در حالی‌که پردازنده به‌کارگیری شده در تراشه اسنپ‌دراگون 675 با فرکانس پایه 2.0 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. هر 2 تراشه از پردازنده گرافیکی مشابهی موسوم به آدرنو 612 بهره می‌گیرند. با این‌حال کوالکام ادعا کرده که در تراشه جدید کارآیی GPU ارتقاء یافته است. شایان به ذکر است که پیکره‌بندی کایرو 460 به هسته‌های پردازشی کورتکس A76 و کورتکس A55 اشاره دارند.

مشخصات تراشه اسنپ‌دراگون 678

توان گرافیکی این تراشه برای پشتیبانی از نمایشگرهایی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس و عمق رنگ 10 بیتی کفایت خواهد کرد. در بخش دوربین نیز شاهد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارگیری تراشه 14 بیتی ISP از نوع Qualcomm Spectra 250L هستیم. این ISP از یک دوربین منفرد با حداکثر رزولوشن 192 مگاپیکسل، دوربین منفرد 25 مگاپیکسلی یا دوربین دوگانه 16 مگاپیکسلی با فناوری MFNR پشتیبانی خواهد کرد. همچنین کمپانی ادعا می‌کند که موتور اختصاصی هوش مصنوعی نسل سومی کوالکام از برخی قابلیت‌های دوربین نظیر حالت پرتره، عکاسی در شرایط نوری ضعیف، فوکوس خودکار لیزری، ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 30 فریم برثانیه، زوم اپتیکال 5 برابری و حالت اسلوموشن پشتیبانی می‌کند. همچنین این موتور هوشمند از کدک HEVC و قابلیت تثبیت‌کنندگی الکترونیکی تصاویر (EIS) شتاب‌یافته پشتیبانی خواهد کرد.

پردازنده گرافیکی جدید برای کار با موتورهای گرافیکی Unity، Messiah، Neox و Unreal Engine 4 بهینه‌سازی شده است. این امکانات بایستی کارآیی لازم جهت اجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی پایین تا متوسط را تامین نمایند.

همچنین بایستی خاطرنشان کرد که اسنپ‌دراگون 678 یک تراشه 4G محسوب می‌شود. این تراشه مجهز به مودم X12 LTE کوالکام بوده و از باند فرکانس جهانی پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت دانلود و آپلود در این تراشه به‌ترتیب برابر با 600 و 150 مگابیت برثانیه است.

پشتیبانی از اتصال 2 سیم‌کارت VoLTE و تجمیع حامل‌های مخابراتی با فرکانس 3×20 مگاهرتز، حافظه رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 با فرکانس 1866 مگاهرتز، قابلیت پخش ویدیو با رزولوشن 4K و کدک HEVC، پشتیبانی از کدک AVC، فناوری‌های Qualcomm aptX، aptX HD و Quick Charge 4+ سایر امکانات تراشه اسنپ‌دراگون 678 را تشکیل می‌دهند.

به منظور مشاهده نخستین دستگاه‌های مجهز به این تراشه بایستی تا سال آینده منتظر بمانیم. کارشناسان معتقدند که دستگاه‌های سال 2021 به‌طور طبیعی در عوض استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 662 به سراغ تراشه اسنپ‌دراگون 678 خواهند رفت. متاسفانه اکثر کمپانی‌های تولیدکننده به استفاده از تراشه‌های نه‌چندان کارآمد برای گوشی‌های میان‌رده خود گرایش دارند. این شرکت‌ها برای گوشی‌های فوق میان‌رده خود معمولا به‌سراغ تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون 7xx خواهند رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH