پروژه بزرگ توسعه ارتباطی در سیستان و بلوچستان / سفر 10 روزه آذری جهرمی به زاهدان

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته اعلام کرد که در هفته آینده برای رفع مشکلات ارتباطی در سیستان و بلوچستان، سفری 10 روزه به این استان خواهد داشت. جهرمی در لایو اینستاگرامی خود گفت: تصمیم دارم بر روی ریل افتادن پروژه اتصال روستا‌های سیستان و بلوچستان از شنبه هفته آینده (ششم دی‌ماه) به مدت 10 روز به این استان سفر کنم. البته پس از بازگشت نیز یکی از معاونان وزارتخانه تا پایان اتمام پروژه در این استان مستقر خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق سرشماری سال 95، سیستان و بلوچستان 7 هزار و 148 روستا دارد، از این تعداد، بیش از 3 هزار روستا، بالای 20 خانوار بوده که در مجموع یک میلیون و 336 هزار نفر جمعیت دارند. در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که تا پایان این برنامه باید 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، امیدواریم با یک برنامه عملیاتی بتوانیم تا پایان اردیبهشت 1400، کل محرومیت حوزه ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان را برطرف سازیم.

جهرمی در مورد وضعیت فعلی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در روستاهای این استان گفت: از مجموع تمام روستا‌های بالای 20 خانوار، 2 هزار و 126 روستا به وسیله ایرانسل، 763 روستا به وسیله همراه اول و هزار و 968 روستا به وسیله وزارت ارتباطات با همکاری های‌وب به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند، به این ترتیب در مجموع بیش از 2 هزار و 512 روستا به اینترنت دسترسی دارند، از طرفی طبق آمار مخابرات، تنها 286 روستا به اینترنتی خانگی متصل هستند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: چهار درصد روستاهای این استان هیچ ارتباطی (تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت) ندارند، بزرگ‌ترین مشکل ارتباطی روستاهای این استان، قطعی مکرر و نبود پهنای باند کافی است، اکثر فیبرهای این استان به صورت هوایی کشیده شده که با باد و طوفان یا عوامل طبیعی قطع می‌شوند، در برخی از استان‌ها نیز از ارتباطات اینترنت رادیویی استفاده شده که پهنای باند کافی ندارند.

آذری جهرمی در مورد تامین بودجه این پروژه گفت: با رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد مذاکراتی صورت گرفت تا تامین مالی این پروژه انجام شد، تاکنون با نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه این استان موافقت شده، با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا صحبت کردیم و قرار است قرارگاه با تمام ظرفیت خود به ما کمک کند، از ظرفیت نیروهای داوطلب بسیج نیز برای همکاری در این پروژه استفاده خواهیم کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH