زمان عرضه، مشخصات و قیمت‌گذاری اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 اعلام شد

با توجه به اینکه اکنون از زمان عرضه اسمارت‌فون وان‌پلاس 8T به بازار مدتی گذشته است؛ لذا وقت آن رسیده تا به هندست آینده کمپانی چینی موسوم به وان‌پلاس 9 نگاهی بیندازیم. در گذشته کمپانی وان‌پلاس محصولات خود را طبق یک برنامه زمانی کاملا منظم و قابل پیش‌بینی به بازار عرضه می‌کرد. بدین‌ترتیب نخستین هندست نسل جدید حدودا در ماه مه و ورژن T آن نیز در ماه اکتبر به بازار عرضه می‌شد. سپس نسخه پرو در دسترس مشتریان قرار می‌گرفت. این سناریو برای مدتی موجب سردرگمی مشتریان می‌شد؛ تا اینکه امسال کمپانی استراتژی متفاوتی را در پیش گرفت. بدین‌ترتیب ابتدا اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس 8 و وان‌پلاس 8 پرو روانه بازار شدند. این هندست‌ها با برخورداری از نمایشگرهای دارای لبه‌های خمیده و دوربین‌های سلفی درون حفره‌های کروی با 2 هندست نسل قبلی شباهت بیش‌تری دارند. اسمارت‌فون وان‌پلاس 8T مطابق برنامه زمانی روانه بازار شد؛ اما برای نخستین بار پس از عرضه وان‌پلاس 6T (از حدودا 2 سال پیش) این‌بار از هندست نسخه پرو رونمایی نشد.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که در خصوص اسمارت‌فون‌های سری وان‌پلاس 9 چه سناریویی عملی خواهد شد؟ در ادامه به بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده پیرامون سری وان‌پلاس 9 می‌پردازیم:

قیمت‌گذاری

اگرچه وان‌پلاس برای عرضه محصولات خود همواره از یک برنامه زمانی قابل پیش‌بینی تبعیت نموده است؛ اما قیمت‌گذاری هندست‌های این شرکت همواره در حال تغییر بوده و با شیب ملایم در حال افزایش است. بر اساس اطلاعات فعلی این کمپانی چینی در تدارک عرضه اسمارت‌فون‌های وان‌پلاس 9 و وان‌پلاس 9 پرو در سال آینده است. در حقیقت نسخه پرو این هندست با 3 شماره مدل مختلف عرضه می‌شود. گوشی‌های هوشمند وان‌پلاس معمولا با 2 پیکره‌بندی مختلف شامل 128 و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی روانه بازار می‌شوند. بنابراین در سال آینده احتمالا شاهد عرضه ورژن 512 گیگابایتی نیز خواهیم بود.

اما این تمام ماجرا نیست؛ زیرا ظاهرا مدل دیگری از وان‌پلاس 9 تحت‌عنوان وان‌پلاس 9E نیز به بازار عرضه خواهد شد. هنوز جایگاه این مدل در سری وان‌پلاس 9 به‌طور دقیق روشن نشده است؛ اما کلیه شواهد موجود نشان می‌دهند که این هندست ارزان‌ترین عضو خانواده خواهد بود. با این حساب جدول قیمت‌گذاری مدل‌های مختلف سری وان‌پلاس 9 در پیکره‌بندی‌های متفاوت به شرح زیر است:

البته اختلاف حدودا 50 دلاری میان ارقام فوق و قیمت‌گذاری کلیه مدل‌ها امری محتمل است. با این‌حال حداقل بر اساس اطلاعات کنونی اختلاف قیمتی بیش از این رقم موضوعی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد. کاهش قیمت پرچم‌داران وان‌پلاس خصوصا پس از عرضه موجی از گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر این شرکت امری بعید است. بعلاوه اکنون مدلی وجود دارد که ظاهرا با قیمت‌گذاری پایه ارزان‌تر نسبت به گذشته در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

زمان عرضه

اگرچه تا زمان عرضه سری وان‌پلاس 9 کماکان چندین ماه باقی‌مانده است؛ اما اکنون پیرامون زمان عرضه احتمالی آن‌ها شایعاتی مطرح شده است. در صورت صحت این شایعات کمپانی وان‌پلاس به‌دنبال عرضه پرچم‌داران آینده خود در ماه مارس سال 2021 یا به عبارتی حدودا 1 ماه زودتر از موعد معمول است. البته بروز تاخیر در فرآیند عرضه همواره امری محتمل است؛ اما به هرحال هندست‌های آینده کمپانی نهایتا بایستی تا ماه مه 2021 عرضه شوند.

مشخصات

مشخصات وان‌پلاس 9 هنوز اعلام نشده است؛ اما در صورت آشنایی با رویکرد وان‌پلاس گمانه‌زنی پیرامون امکانات و مشخصات هندست آینده کمپانی کاری بسیار پیش پا افتاده خواهد بود. توان پردازشی این هندست از طریق تراشه پرچم‌دار اخیرا معرفی شده شرکت کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 888 تامین می‌شود. اطلاعات لو رفته پیرامون نسخه اولیه وان‌پلاس 9 نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد. پیکره‌بندی حافظه در نسخه استاندارد وان‌پلاس 9 نسبت به گذشته تغییر نکرده و این هندست کماکان مجهز به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی خواهد بود.

اطلاعات اخیرا لو رفته پیرامون اسمارت‌فون وان‌پلاس 9E درباره مشخصات داخلی این محصول نگرش بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بر این اساس وان‌پلاس 9E با تراشه اسنپ‌دراگون 865 به بازار عرضه خواهد شد. این تراشه اگرچه در مقایسه با پردازنده مورد استفاده در 2 هندست دیگر تا حدودی ضعیف‌تر است؛ اما با توجه به برچسب قیمتی مورد انتظار برای این هندست، تراشه مذکور کماکان فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد.

در عین‌حال تراشه اسنپ‌دراگون 888 مجهز به یک مودم 5G داخلی است؛ پدیده‌ای که موجب افزایش بهره‌وری انرژی این تراشه نسبت به نیمه‌هادی نسل قبلی می‌شود. چنین قابلیتی علاوه بر افزایش مشهود سرعت تبادل داده احتمالا در ارتقاء چشمگیر مدت شارژدهی باتری نیز تاثیرگذار خواهد بود. اما در ادامه به جزئیات بیش‌تری پیرامون باتری اشاره خواهد شد. در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها در سری وان‌پلاس 9 بی‌تردید این هندست‌ها کارآیی فوق‌العاده‌ای را از خود ارائه خواهند داد.

یکی از جدیدترین اطلاعات لو رفته ادعا می‌کند که تنها اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 پرو دارای گواهی حفاظتی IP68 خواهد بود. این موضوع یکی از شواهدی است که نشان می‌دهد وان‌پلاس 9E ارزان‌ترین محصول در میان مدل‌های سه‌گانه سری وان‌پلاس 9 به‌شمار می‌رود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها اختلافات میان این 3 هندست موجب می‌شوند تا وان‌پلاس 9E لقب ارزان‌ترین عضو خانواده را به خود اختصاص دهد. بر این اساس وان‌پلاس 9E و نسخه استاندارد وان‌پلاس 9 احتمالا در مقوله‌هایی نظیر نمایشگر، دوربین و مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت بدنه با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. اما تا زمان انتشار اطلاعات بیش‌تر این موارد صرفا در حد گمانه‌زنی هستند.

طراحی و نمایشگر

از زمان انتشار نخستین اطلاعات پیرامون سری وان‌پلاس 9 مدت زمان زیادی نگذشته است. در ادامه شاهد انتشار تصاویری از طراحی اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 بودیم؛ اما ظرف مدت کمتر از 1 ماه تصاویر واقعی از نسخه پیش‌تولید شده وان‌پلاس 9 در فضای وب منتشر شد. این تصاویر در ادامه قابل مشاهده هستند. این تصاویر کاملا واضح بوده و از زوایای مناسب همراه با روشنایی مطلوب به ثبت رسیده‌اند.

این الگوی طراحی یادآور اسمارت‌فون وان‌پلاس 7T است. اکنون زوایای نمایشگر از انحنای مشهودتری برخوردار هستند؛ اما کمپانی در عوض استفاده از الگوی ناچ قطره‌ای شکل با طراحی قدیمی از حفره کروی‌شکل بر روی نمایشگر بهره گرفته است.

همچنین این‌بار نیز از دکمه کشویی شاخص وان‌پلاس استفاده شده است. این دکمه به منظور تغییر وضعیت میان حالات عادی، سکوت و عدم ایجاد مزاحمت به‌کار گرفته شده و در تصویر زیر قابل رویت است.

برجستگی ماژول دوربین با الگوی پیش‌تر مشاهده شده در گوشی‌های وان‌پلاس کاملا متفاوت است. اکنون شاهد استقرار حلقه‌هایی در اطراف لنزهای دوربین هستیم؛ پدیده‌ای که نشان‌دهنده قدرت فوق‌العاده سنسورهای مورد استفاده در این دوربین‌ها است.

همچنین اکنون نخستین تصاویر از اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 پرو منتشر شده است. طراحی ظاهری این هندست نیز کاملا آشنا به‌نظر می‌رسد. شکل ظاهری وان‌پلاس 9 پرو تقریبا مشابه با وان‌پلاس 8 پرو است؛ با این‌حال در قسمت پشتی تفاوتی به چشم می‌خورد. این تصویر نشان می‌دهد که گوشی‌های ممتاز وان‌پلاس همانند مدل‌های وان‌پلاس نورد دارای ماژول دوربین مستطیلی‌شکل در گوشه پنل پشتی هستند. به‌نظر می‌ر‌سد که طراحی ماژول دوربین از اسمارت‌فون گلکسی نوت 20 اولترا الهام گرفته شده است.

در صورت صحت اطلاعات لو رفته به‌نظر می‌رسد که وان‌پلاس دوباره به استراتژی سال 2019 خود یعنی عرضه یک هندست معمولی با نمایشگر تخت و یک مدل پرو مجهز به نمایشگری با لبه‌های خمیده بازخواهد گشت.

تصاویر غیررسمی از اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 پرو

در ادامه جدول مربوط به مشخصات نمایشگرهای سری وان‌پلاس 9 قابل رویت است:

برجستگی ماژول دوربین در گوشه پنل پشتی دستگاه ظاهرا یکی از مشخصه‌های جدید طراحی کمپانی محسوب می‌شود. اعمال برخی اصلاحات در ماژول دوربین امری ضروری به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین تعجب‌آور نیست که ببینیم وان‌پلاس 9 با بزرگترین ماژول دوربین در میان هندست‌های وان‌پلاس تا به امروز روانه بازار شود. در صورت واقعی بودن تصاویر فوق می‌توان استدلال کرد که طراحی دوربین تا حدود زیادی از پرچم‌داران اخیر سامسونگ الهام گرفته شده است.

دوربین

وان‌پلاس علیرغم اشاره به مشخصات هندست آینده خود پیرامون دوربین‌های به‌کارگیری شده در آن اطلاعات چندانی را منتشر نکرده است. در صورت صحت نخستین تصاویر لو رفته از دوربین وان‌پلاس 9 استراتژی کمپانی در این حوزه طی سال آینده تغییر چشمگیری را تجربه نخواهد کرد. با توجه به اطلاعات لو رفته ورژن معمولی وان‌پلاس 9 با پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه شامل حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی عرضه خواهد شد. در حال حاضر مشخصات سنسور سوم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها این سنسور یک المان نه‌چندان هیجان‌انگیز نظیر سنسور تشخیص عمق یا دوربین ماکرو خواهد بود.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ پیرامون دوربین‌های سری وان‌پلاس 9 کماکان ابهامات زیادی وجود دارد. حتی برخی مشخصات اعلام شده پیرامون این دوربین‌ها بیش‌تر جنبه حدس و گمان دارند. اما در حال حاضر بایستی به همین اطلاعات اکتفا کرد. جدیدترین اطلاعات لو رفته پیرامون وان‌پلاس 9E نیز نشان می‌دهند که این هندست از پیکره‌بندی دوربین مشابه با وان‌پلاس 8T بهره‌برداری خواهد کرد.

نکته جالب‌توجه در تصاویر فوق درج عبارت “Ultrashot” درون ماژول دوربین است. فناوری Ultrashot Engine همراه با اسمارت‌فون وان‌پلاس 7T معرفی شد. به بیان ساده این فناوری نسخه پیشرفته HDR بوده و توسط کمپانی وان‌پلاس توسعه یافته است. به‌کارگیری این فناوری در سری وان‌پلاس 9 امری محتمل بوده و یقینا بسیاری از کاربران برای مشاهده میزان کارآیی آن کنجکاو هستند.

تصاویر وان‌پلاس 9 پرو از وجود مجموعا 4 دوربین حکایت دارند که 2 عدد از آن‌ها بسیار شاخص‌تر هستند. این سنسورها احتمالا مشابه انواع به‌کارگیری شده در نسخه استاندارد وان‌پلاس 9 بوده و یا حسگر اصلی از رزولوشن 64 مگاپیکسلی بهره می‌گیرد. اما این اظهارات صرفا در حد حدس و گمان هستند. در خصوص سنسور چهارم نیز وان‌پلاس می‌تواند از یک حسگر تشخیص عمق، لنز ماکرو یا برخی فیلترهای رنگی (همانند وان‌پلاس 8 پرو) استفاده کند. وجود دوربین‌های سوم و چهارم مشابه با انواع به‌کارگیری شده در وان‌پلاس 9 حقیقتا چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا این دوربین‌ها کم و بیش در جدیدترین گوشی‌های وان‌پلاس نیز قابل دسترس بوده و چندان کاربردی نیستند.

باتری

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 دقیقا همانند وان‌پلاس 8T از یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی بهره‌برداری خواهد کرد. در خصوص باتری وان‌پلاس 9 پرو هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی در دست نیست؛ اما کارشناسان امیدوارند که ظرفیت باتری این هندست در مقایسه با وان‌پلاس 8 پرو کمی افزایش یابد. جدول مربوط به مشخصات احتمالی باتری و قابلیت‌های شارژ آن‌ها برای سری وان‌پلاس 9 به شرح زیر است:

وان‌پلاس 9 پرو احتمالا از فناوری شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین کاربران در صورت استفاده از یک کیس سازگار با استاندارد Qi قادر به شارژ گوشی‌ها یا ایربادهای بی‌سیم خود خواهند بود. امیدواریم که طی هفته‌های آینده جزئیات بیش‌تری پیرامون این هندست‌ها منتشر شده و صحت و سقم برخی گمانه‌زنی‌ها با دقت بالاتری روشن شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH