خواب، رژیم غذایی سالم یا ورزش؟ کدام یک بیشتر روی سلامت روان تاثیر دارد؟!

«شب‌ها به طور میانگین هشت ساعت بخوابید». این جمله‌ای است که افراد می‌گویند با سلامتی رابطه‌ای مستقیم دارد. بر اساس مطالعه جدیدی که محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند روی جوانان انجام داده‌اند، مشخص شده است که کیفیت خواب ممکن است در واقع مهم‌ترین عامل پیش‌بینی‌ کننده سلامت روان باشد، این عامل بیشتر از ساعات خواب، فعالیت بدنی و رژیم غذایی روی سلامتی تاثیر بسزایی دارد. در ادامه این مطلب مفید با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اختلال خواب با عدم سلامت روان از جمله افسردگی و سایر اختلالات خلقی مرتبط بوده است. همچنین نشان داده شده است که داشتن یک رژیم غذایی مناسب به شما کمک می‌کند تا از شر افسردگی رها شوید و حتی ورزش کوتاه‌مدت می‌تواند سلامت روحی و جسمی شما را تقویت کند.

اما خواب، رژیم غذایی و ورزش مجموعه‌ای پیچیده از رفتارهایی هستند که در زندگی واقعی جدایی‌ناپذیر هستند.

اگرچه پیش از این مطالعات زیادی را دیدیم که عوامل موثر بر سلامت روانی را شرح می‌دادند، اما این مطالعه جدید سه عامل در سبک زندگی از جمله خواب، رژیم غذایی و ورزش را بررسی کرده است تا مشخص شود کدامیک بر سلامت روان بیشتر در بزرگسالان موثر هستند.

نویسنده ارشد این مقاله، شای‌روبی ویکهام (Shay-Ruby Wickham)، از دانشکده پزشکی اوتاگو گفته است:

خواب، فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی سالم را می‌توان به عنوان سه رکن اساسی در سلامتی در نظر گرفت. این عوامل به رفاه بیشتر در بزرگسالان کمک شایانی می‌کند. اگرچه تحقیقات گسترده، ارتباط سلامت روان و فواید خواب، فعالیت بدنی و رژیم غذایی را به عوامل فردی نسبت می‌دهند، اما تحقیق در مورد هر سه رفتار با هم محدود است.

این تیم در ادامه گفت:

درک اهمیت هر یک از این رفتارها در سبک زندگی، چه به صورت تکی یا باهم، به اقدامات بهداشت روان در سطح جمعی و فردی کمک می‌کند.

برخی از تحقیقات قبلی حاکی از آن است که رفتارهای سالم مانند خوب غذا خوردن یا ورزش اغلب می‌توانند اثر مضاعف بر روی سلامتی داشته باشد، یعنی یک چیز خوب منجر به تغییر مثبت دیگری خواهد شد. اما احتمال دیگر این است که برخی از رفتارهای سالم ممکن است سایر گزینه‌های نه چندان عالی را جبران کنند، مثلا پس از تمرین زیاد وعده غذایی زیادی می‌خورید.

در این مطالعه، محققان بیش از 1100 جوان بزرگسال را در سنین 18 تا 25 سال مورد تحقیق قرار دادند تا سه عامل بزرگ که در سلامتی تأثیر دارد، را بررسی کنند.

محققان از افرادی که نظرسنجی آنلاین را بین سال‌های 2018 و 2019 انجام می‌دهند، در مورد خلق و خوی آن‌ها، سلامتی، رژیم غذایی، ورزش و عادت‌های خواب آن‌ها سوال کردند. آنها اینچنین گزارش کردند که معمولا هر روز بعد از بیدار شدن چقدر سرحال هستند که این یک شاخص ثابت از کیفیت خوب خواب است.

فعالیت بدنی نقش بسزایی در سلامت روانی افراد دارد.

حفظ سلامت روحی و جسمی برای بزرگسالانی که معمولا تغییرات بزرگی را در برنامه روزمره، الگوی خواب، تقاضای شغلی، سبک زندگی و شرایط زندگی در یک زمان حساس تجربه می‌کنند، آسان نیست.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه که در ایالات متحده و نیوزیلند زندگی می‌کردند، باهم متفاوت بودند. یعنی برخی از آنها رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان داشتند. برخی دیگر به علت شرایط بهداشتی موجود داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کردند و کمتر از یک سوم آن‌ها مردان بودند. اما محققان در تحلیل‌های خود سعی کردند تا این تفاوت‌ها را نیز به حساب بیاورند. افرادی که نزدیک به 10 ساعت در شب می‌خوابیدند، علائم افسردگی کمتری گزارش کردند، اما آن‌هایی که خواب به اندازه کافی (8 ساعت) نداشته‌اند یا خواب زیاد (بیشتر از 12 ساعت) دارند، علائم بیشتری در افسردگی گزارش کردند.

خوردن غذاهای سبز و سبزیجات و وعده‌های متوسطی از میوه خام به طور روزانه نیز با سلامت بهتر ارتباط دارد. اگرچه فعالیت بدنی دومین شاخص واضح برای سلامتی است، اما در اینجا مشخص شد که کیفیت خواب مهم‌ترین عامل در سلامت روان بهتر است.

داشتن رژیم غذایی مناسب اعم از خوردن غذاهای سبز و سبزیجات و وعده‌های متوسطی از میوه خام به طور روزانه نیز با سلامت بهتر ارتباط دارد.

ویکام گفته است:

اصلا جای تعجب است، زیرا توصیه‌های افراد روی خواب عمدتا به کمیت اشاره دارد، نه کیفیت آن.

از آنجا که این مطالعه هیچ تغییری در خواب، فعالیت یا رژیم غذایی افراد ایجاد نکرده است، فقط می‌توان بین رفتارها و نتایج ارتباط برقرار کرد و نمی‌توان علل آن را بیان کنیم.

محققان در مقاله خود اظهار داشتند که بزرگسالان باید خواب کیفیت خوب را در اولویت قرار دهند، اما خوب غذا خوردن و ورزش مکرر نیز بسیار مهم است؛ زیرا فعالیت بدنی و رژیم غذایی از عوامل ثانویه است اما هنوز هم قابل‌‌توجه هستند.

محققان اینچنین اظهار داشته‌اند:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که اقدامات مربوط به کیفیت خواب در سبک زندگی ممکن است برای بهبود سلامت روان و سلامتی مفید باشد. با این حال، فعالیت بدنی و رژیم غذایی نباید نادیده گرفته شود.

یافته‌های این پژوهش صرفا براساس پاسخ افراد به مجموعه‌ای از سوالات گردآوری شده است، یعنی نتایج بدست آمده از هرگونه مشاهده مستقیم یا ارزیابی سلامت گرفته نشده است. بعضی از قسمت‌های پرسشنامه فقط یک سوال داشتند که برای تشویق افراد بیشتر به پاسخ طراحی شده است، بنابراین اقدامات دقیق‌تری برای تحقیق بیشتر لازم است.

محققان دانشگاه اوتاگو در واقع شروع به تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعه دیگری در مورد بزرگسالان جوان نیوزیلندی کرده‌اند که شامل ارزیابی وضعیت سلامتی، سبک زندگی، رژیم غذایی، خواب و ورزش روزانه آنها به مدت دو هفته است، اما این مطالعه هنوز بررسی نشده است.

در این میان همه می‌توانیم با دانستن چند روش ساده برای بهبود کیفیت خواب خود اقدام کنیم؛ مثلا اگر نمی‌توانید در اتاق خواب خودتان بخوابید، به اتاق دیگری بروید و به کاری مشغول شویذ تا کم‌کم خوابتان بگیرد. بهترین حالت در آن هنگام این است که ابزارهای کار نظیر رایانه و یا تلویزیون را بیرون از محیط خواب خود نگهداری کنید. از تخت‌ خواب خود تنها برای خواب استفاده کنید، زیرا مغز در هنگام خواب ارتباط میان قرار گرفتن در این موقعیت و آمادگی ذهنی لازم را تقویت خواهد کرد.

در هنگام خواب وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید. سعی کنید از سیگار و کافئین در هنگام خواب اجتناب کنید. خوردن غذاهای سنگین و پر ادویه به دلیل مشکلات احتمالی در هضم، ممکن است باعث مشکلاتی در خوابیدن شود. در صورت امکان، دو تا سه ساعت پیش از رفتن به رختخواب از خوردن غذای سنگین خودداری کنید. از بالشت راحت استفاده کنید و از اتاق خود فقط برای خواب استفاده کنید. همچنین مراقب عوامل حساسیت‌زا موجود در اتاق خوابتان نیز باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH