تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل نسبت به موفقیت خودرو برقی این شرکت خوش‌بین نیست

هفته گذشته شاهد انتشار گزارش جالبی از سوی نشریه رویترز بودیم. این گزارش ادعا می‌کرد که تولید انبوه اتومبیل خودران اپل در سال 2024 آغاز خواهد شد. باتری‌های نسل جدید مورد استفاده در این خودرو از فناوری موسوم به مونوسل بهره گرفته و انرژی موردنیاز خودرو را تامین خواهد کرد. خودروی اپل با ایجاد فضای بیش‌تر داخل باتری امکان حمل مواد اولیه فعال را فراهم نموده و با هر نوبت شارژ قادر به پیمایش مسافت طولانی‌تری است. اگرچه این پدیده مطلوب به‌نظر می‌رسد؛ اما مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه TF International (که به‌دلیل پیش‌بینی‌های عمدتا معتبر خود پیرامون محصولات اپلی به شهرت بالایی رسیده است) طی یادداشت منتشر شده امروز خود به مخاطبان اعلام کرد که به عقیده وی Apple Car در سریع‌ترین حالت ممکن احتمالا تا سال 2025 عرضه نخواهد شد.
شفاف‌سازی تحلیل‌گر مشهور پیرامون Apple Car

وبسایت MacRumors به تحقیقات گسترده مینگ چی‌کو دسترسی پیدا کرده و خاطرنشان می‌کند: “ما در گزارش قبلی خود پیش‌بینی کردیم که خودرو برقی اپل در حد فاصل سال‌های 2023 تا 2025 روانه بازار می‌شود. با این‌حال آخرین بررسی‌های ما نشان می‌دهند که برنامه توسعه فعلی Apple Car کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. چنان‌چه توسعه این محصول در سال جاری آغاز شده و همه چیز به خوبی جلو برود؛ در این‌صورت این محصول در سریع‌ترین زمان ممکن طی سال‌های 2025 تا 2027 عرضه خواهد شد. به‌دلیل تغییرات ایجاد شده در بازار اتومبیل‌های برقی و خودران و استانداردهای کیفی بالای اپل به تعویق افتادن برنامه زمانی عرضه Apple Car تا سال 2028 یا دیرتر ابدا مایه تعجب نخواهد بود.

تیم کوک؛ مدیرعامل اپل هرگز با ایلان ماسک دیدار نکرد و این موضوع شانس اپل برای دستیابی به سودی چشمگیر را بر باد داد.

به گفته آقای کو بسیاری از افراد اشتیاق خود نسبت به خودرویی موسوم به Apple Car را ابراز نموده‌اند. به گفته وی هنوز مشخص نیست که اپل در بازار اتومبیل‌های خودران و خودروهای برقی تا چه اندازه به موفقیت دست خواهد یافت؛ چرا که غول فناوری آمریکایی در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق به‌مراتب از سایرین عقب‌تر است. وی خاطرنشان می‌کند که روند بازار سهام نیز کاملا صعودی بوده و اپل نیز در گذشته نشان داده است که علیرغم برخورداری از مزایای فنی در برخی کسب‌وکارها از جمله اسپیکرهای هوشمند چندان موفق نیست.

مینگ چی‌کو می‌افزاید: “بازار انتظارات زیادی از Apple Car دارد. با این وجود ما به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کنیم که اگرچه اپل از مزایای رقابتی متعددی برخوردار است؛ اما در کسب‌وکارهای جدید خود همواره موفق نبوده است. به‌عنوان مثال اپل از ورود به بازار اسپیکرهای هوشمند ناتوان بود. در واقع میزان تقاضا برای هوم‌پاد و هوم‌پاد مینی کمتر از حد انتظار بود و در نتیجه توسعه مدل‌‌های جدید اسپیکرهای هوشمند نیز موقتا به حالت تعلیق درآمده است. رقابت در بازار اتومبیل‌‌های خودران و برقی در مقایسه با اسپیکر‌های هوشمند به‌مراتب شدیدتر است. بنابراین نتیجه‌گیری قطعی در خصوص موفقیت خودرو برقی اپل کار چندان عاقلانه‌ای نیست. چنان‌چه Apple Car بخواهد در آینده به موفقیت دست یابد؛ در این‌صورت داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی (و نه سخت‌افزار) اصلی‌ترین کلیدهای موفقیت به‌شمار می‌روند. یکی از بزرگترین نگرانی‌‌های ما پیرامون خودرو اپل این است که با عرضه Apple Car برندهای فعلی اتومبیل‌های خودران حداقل طی مدت 5 سال به گردآوری داده‌های بزرگ پرداخته و به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی دست خواهند یافت. اما اپل با وجود ورود دیرهنگام خود به بازار چگونه این عقب‌ماندگی را جبران خواهد کرد؟”

حتی در خصوص قابلیت‌های باتری نسل آینده نیز تردیدهایی وجود دارد. ایلان ماسک؛ ریاست شرکت تسلا با انتشار توئیتی به شایعات مطرح شده پیرامون Apple Car واکنش نشان داد. وی ساخت یک باتری مونوسل را به لحاظ الکتروشیمیایی غیرممکن دانست. همچنین ایلان ماسک به روزهای سختی اشاره کرد که  در آن تولید خودرو تسلا مدل 3 به خوبی پیش نمی‌رفت. همچنین وی سعی کرد تا با تیم کوک؛ مدیرعامل اپل جلسه‌ای را ترتیب دهد؛ با این امید که مدیران اجرایی تسلا موفق شوند این شرکت را با قیمت‌گذاری بسیار ارزان‌تر از ارزش فعلی آن (معادل با 627 میلیارد دلار) به فروش برسانند. این جلسه هرگز برگزار نشد و اکنون اپل تلاش می‌کند تا رقیب شرکت تسلا در صنعت خودروسازی باشد.

به گفته آقای کو بورس اوراق بهادار به آغاز زودهنگام برنامه تولید خودرو اپل بسیار خوش‌بین است. بنابراین این تحلیل‌گر به کاربران هشدار می‌دهد تا در حال حاضر از خریداری سهام شرکت‌های تامین‌کننده Apple Car خودداری نمایند. به گفته آقای کو شرکت اپل هنوز مشخصات خودرو برقی آینده خود را نهایی نکرده است؛ در نتیجه تولید این خودرو احتمالا تا سال 2028 آغاز نخواهد شد. وی معتقد است که غول کوپرتینویی حتی می‌تواند از تولید خودرو برقی خود موسوم به Apple Car صرفنظر نماید.

1 در مورد “تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل نسبت به موفقیت خودرو برقی این شرکت خوش‌بین نیست”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH