شناسایی جمعیت جدیدی از نهنگ‌های آبی در اقیانوس هند!

اخیرا صدای نهنگ‌هایی در اقیانوس هند شنیده شده است که احتمالا متعلق به جمعیتی از نهنگ‌های آبی است که قبلا ناشناخته بودند. این صداهای غیرمعمولی در سه مکان مختلف زیر آب حدودا 3500 کیلومتری (2175 مایل) اقیانوس به گوش رسیدند. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

این صداهای بی‌نظیر برای اولین بار در سال 2017 در سواحل ماداگاسکار ثبت شد، و سپس در دریای غربی عربستان، سواحل عمان و همچنین مجمع‌الجزایر چاگوس در مرکز اقیانوس هند شناسایی شد.

پیش از این، محققان فرض می‌کردند که این منطقه فقط یک جمعیت از نهنگ‌های آبی (Balaenoptera musculus) را در خود جای داده است. به نظر می‌رسید که هر نهنگی که در این منطقه یافت می‌شود، بخشی از آن جمعیت است. اما این صداهای جدید با هم مطابقت ندارند.

در عوض، این صداها نشان می‌دهد که حداقل دو جمعیت در این اقیانوس به طور مشخص وجود دارد. یافتن چیزهای جدید برای دانشمندان بسیار هیجان‌انگیز است؛ آن‌ها با بررسی آوازهای نهنگ در مقیاس جهانی می‌توانند اطلاعات جدیدی کسب کنند.

سالواتوره سرچیو (Salvatore Cerchio)، مدیر صندوق حفاظت از آبزیان در آفریقا گفته است:

یافتن صدای جدیدی از نهنگ‌ها که قبلا شناسایی نشده است، بسیار جالب توجه بود. ما آن را به عنوان یک نهنگ آبی تشخیص دادیم. اکنون با تمام اقداماتی که روی آهنگ‌ جمعیت‌هایی از نهنگ آبی صورت گرفت، وقتی ببینیم جمعیتی در آنجا وجود دارد که تا سال 2017 هیچ کس از آنها خبر نداشت، به نوعی فکر را درگیر می‌کند.

شناسایی از راه دور و تطبیق صدای شناسایی شده نه تنها برای یک نوع نهنگ تنها کار سختی است، بلکه برای جمعیتی خاص، بسیار دشوار به نظر می‌آید. با این وجود محققان حتی بدون داده‌های دیداری یا ژنتیکی، نسبتا مطمئن هستند که برخی از این صداهای جدید مربوط به جمعیت نهنگ‌های آبی است که قبلاً شناسایی نشده بودند.

محققان از طریق مقایسه‌های دقیقی نتیجه گرفتند که صداها با هیچ نوع نهنگ محلی دیگری مطابقت ندارد. شایان ذکر است که در عرض چند ساعت پس از رسیدن صدای نهنگ به میکروفون‌ها، در سواحل عمان نهنگ‌های آبی مشاهده شد.

در حالی که این صداها یادآور آهنگ‌های سایر نهنگ‌های آبی است و فرکانس کم و به طور منظم را با فاصله از هم تولید می‌کند، اما هنوز ویژگی‌های منحصر به فردی را نشان می‌دهد.

محققان در این باره گفته‌اند:

با توجه به نزدیکی نهنگ‌ها و خصوصیات صوتی نوع آهنگ جدید که در اینجا گزارش شده است، نتیجه می‌گیریم که این آهنگ‌ها به طور قطعی توسط یک نهنگ آبی تولید شده‌اند.

تصور می‌شود که نهنگ‌های آبی از بزرگترین حیواناتی هستند که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند. این واقعیت که ما هنوز در حال یافتن جمعیت جدید آن‌ها هستیم، گویای وسعت اقیانوس و خوی درندگی آن‌ها است. در سال 1967، کمیسیون بین‌المللی نهنگ‌ها صید آن را ممنوع اعلام کرد. در قرن بیستم جمعیت این نهنگ‌ها تقریبا در معرض نابودی قرار گرفته بود.

در حقیقت، این جمعیت جدید در سواحل عمان هنوز هم می‌توانند از شکارهای زیادی که وجود دارد، نجات یابند. طبق مقاله این تیم، در دهه 1960، اتحادیه جماهیر شوروی در این منطقه نهنگ‌های زیادی را به طور غیرقانونی شکار کرد و در مجموع 1194 نهنگ آبی را نابود کرد.

بر اساس داده‌های صید ملی، محققان پیشنهاد می‌کنند که این جمعیت تازه یافت‌شده همان چیزی است که شکارچیان اتحاد جماهیر شوروی آن را هدف قرار داده بودند.

آنها اینچنین اعلام کرده‌اند:

علاوه بر این، با چنین جنایت‌هایی که صورت گرفته است، باید جمعیت کوچکی از نهنگ‌ها که اکنون شناسایی شده است را به خوبی ارزیابی کرده و اقداماتی برای حفاظت از آن‌ها انجام دهیم.

اگر این مسئله درست باشد، باید به این نهنگ‌ها توجه و محافظت زیادی کنیم. این نهنگ‌ها نیز اکنون در سواحل عمان قرار گرفته‌اند و مانند سایر نهنگ‌های آبی احتمال دارد در معرض خطرهای زیادی از جمله فعالیت‌های شیلات، کشتیرانی، اکتشافات و تولید سوخت‌های فسیلی و توسعه سواحل باشند.

سواد الحارثی (Suaad Al Harthi)، مدیر اجرایی جامعه محیط زیست عمان گفته است:

ما 20 سال از وقت خود را روی نهنگ کوهان‌دار عربی که در معرض خطر قرار گرفته است، صرف کرده‌ایم. ما معتقدیم که فقط حدود 100 عدد از این حیوان در سواحل عمان باقی مانده‌اند. اکنون نیز شروع به یافتن اطلاعات بیشتری در مورد جمعیت نهنگ آبی دیگری کرده‌ایم که به همان اندازه خاص و در معرض خطر است.

شناسایی بیشتر این نهنگ‌ها در سواحل عمان، پاکستان و شمال هند می‌تواند به ما در این که آیا این نهنگ‌های آبی واقعا به جمعیت تازه شناسایی شده تعلق دارند، کمک کند. مخصوصا اگر بتوانیم داده‌های دیداری یا ژنتیکی جمع‌آوری کنیم، اوضاع بهتری در انتظارمان خواهد بود.

میکروفون‌هایی که در زیر آب مکان‌های دیگری از اقیانوس هند قرار گرفته‌اند، نیز می‌توانند دامنه واقعی این جمعیت جدید و الگوی مهاجرت احتمالی آن را آشکار کنند. اگر جمعیت نهنگ‌های شناسایی‌شده گونه‌ای جدید باشد، باید از آن‌ها در برابر هرگونه خطر احتمالی محافظت کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH