تا شهریور 1400 مشکل کمبود واکسن کرونا رفع می‌شود

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، اطلاعاتی را در مورد آخرین وضعیت ساخت واکسن کرونا در ایران و جهان بازگو کرد. طبق اعلام دکتر قانعی، فرایند ساخت یک واکسن به طور معمول بین 5 تا 10 سال زمان نیاز دارد اما برای مقابله با ویروس کرونا، طی یک سال واکسن کووید 19 ساخته شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در جهان اعلام کرد: طبق آمارها در حال حاضر 11 واکسن کرونا در فاز بالینی قرار دارند، 2 واکسن فایزر و مدرنا نیز در داخل آمریکا تائیدیه‌های لازم برای تزریق عمومی را دریافت کردند. 172 واکسن دیگر نیز به مرحله پیش بالینی رسیده، این حجم از تولید واکسن طی یک سال در تاریخ بی‌سابقه بوده است. در ایران نیز 7 واکسن کرونا در مرحله پیش‌‎بالینی و یک واکسن به مرحله بالینی رسیده است که شاهد شروع تزریق آن بودیم.

تولید 25 میلیون دوز واکسن کرونا در ایران

طبق اعلام رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا، برنامه تولید 25.5 میلیون دوز واکسن توسط 9 شرکت داخلی در دستور کار قرار گرفته است، همچنین 16.8 میلیون دوز واکسن نیز از طریق مجموعه کواکس تامین می‌شود. بر همین اساس 42.3 میلیون دوز واکسن در دسترس ایرانی‌ها قرار خواهد گرفت که این تعداد دوز برای 21.1 میلیون نفر استفاده خواهد شد. البته طبق اعلام محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری، ایران 4 میلیون دوز واکسن کرونا از چین نیز خریداری خواهد کرد.

دکتر قانعی در این مورد اعلام کرد: ما در فاز یک تولید واکسن کرونا قرار داریم، ساخت واکسن در ایران 4 ماه دیرتر از دیگر کشور‌ها آغاز شد و حالا ما از سایر کشورها 4 ماه عقب‌تر هستیم.

پیش فروش 9 میلیارد واکسن کرونا در جهان

طبق اعلام ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون بیش از 9 میلیارد دوز واکسن کرونا در جهان پیش فروش شده است، از این تعداد واکسن آکسفورد آسترازنکا بیشترین سهم را در پیش فروش واکسن کرونا دارد. همچنین در سه ماهه پایانی سال 2020، یک میلیارد دوز واکسن کرونا تولید شده است، همچنین در نیمه اول سال 2021، 7.7 میلیارد دوز و در نیمه دوم سال آینده میلادی نیز 12.2 میلیارد دوز واکسن کرونا تولید خواهد شد.

در شهریور 1400 کمبود واکسن نخواهیم داشت

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اعلام کرد: طبق برنامه ما در شهریور سال آینده مشکل تامین واکسن در داخل کشور نخواهیم داشت، همچنین تا دی ماه سال آینده نیز با مازاد واکسن در کشور مواجه خواهیم بود.

3 در مورد “تا شهریور 1400 مشکل کمبود واکسن کرونا رفع می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH