مایکروسافت برای جبران کسری موجودی ایکس‌باکس در بازار از کمپانی AMD کمک گرفته است

حدودا 3 ماه پس از عرضه کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس باکس سری S کمپانی مایکروسافت کماکان تلاش می‌کند تا به تقاضای بازار برای کنسول‌های جدید خود پاسخ دهد. انتظار می‌رود که کمبود موجودی کنسول‌ها حداقل تا ماه آوریل سال 2021 ادامه‌دار باشد.

اما اخیرا ماژور نلسون؛ مدیر واحد برنامه‌نویسی سرویس Xbox Live به‌همراه فیل اسپنسر؛ رئیس ایکس‌باکس با حضور در یک پادکست ویدیویی به طرفداران اطمینان داد که کمپانی به منظور افزایش میزان موجودی کنسول در بازار تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست. همچنین این مدیر اجرایی ادعا کرد که مایکروسافت به منظور بررسی امکان افزایش سطح تولید برای پاسخ به تقاضا در بازار با شرکت AMD نیز تماس گرفته است.

آقای اسپنسر گفت: “برخی افراد از ما سوال می‌کنند که چرا تعداد بیش‌تری از این کنسول‌ها را تولید نکرده یا فرآیند تولید را زودتر آغاز نکرده‌ایم. این محدودیت‌ها حقیقتا به مسائل فیزیکی و مهندسی مربوط می‌شوند. ما کنسول‌های تولیدی خود را ذخیره نمی‌کنیم و با حداکثر سرعت ممکن مشغول ساخت آن‌ها هستیم. من هفته گذشته با لیزا سو در شرکت AMD به‌صورت تلفنی تماس گرفتم و در خصوص نحوه افزایش حجم سفارشات با وی گفتگو کردم. بنابراین افزایش سطح تولید موضوعی است که ما همواره به آن فکر می‌کنیم.”

کمپانی AMD پردازنده گرافیکی و CPU موردنیاز برای هر 2 کنسول ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری S را تامین می‌کند. پردازنده سفارشی طراحی شده برای این کنسول‌ها مجهز به 8 هسته پردازشی AMD Zen 2 و پردازنده گرافیکی RDNA کلاس 2 است. افزایش میزان تراشه‌های تولیدی توسط کمپانی AMD به لحاظ تئوری معادل با افزایش تعداد کنسول‌های تولید شده توسط شرکت مایکروسافت خواهد بود.

اما تنها کنسول‌های ایکس‌باکس از تراشه‌های ساخت AMD استفاده نمی‌کنند. در واقع کنسول پلی‌استیشن 5 شرکت سونی نیز مجهز به پردازنده گرافیکی AMD Radeon RDNA 2 و CPU هشت هسته‌ای مبتنی بر معماری AMD Zen 2 است. این محصول نیز به‌طور مشابه با مشکل کمبود موجودی در بازار مواجه شده است.

آقای اسپنسر گفت: “صرفا ما دچار چنین مشکلی نیستیم. در سال 2020 صنعت گیمینگ حقیقتا محبوبیت خود را به اثبات رسانده است. بدیهی است که موجودی پلی‌استیشن 5 نیز بسیار محدود است. با بررسی کارت‌های گرافیکی تولید شده توسط کمپانی‌های AMD و انویدیا متوجه خواهید شد که در حال حاضر این شرکت‌ها به مقوله گیمینگ علاقه بسیار زیادی نشان داده و فروش بالای کنسول‌ها تنها یکی از نشانه‌های آن محسوب می‌شود. در واقع فروش چشمگیر بازی‌ها و محدودیت موجودی قطعات سخت‌افزاری نیز چنین ادعایی را موردتائید قرار می‌دهند. اما ما با نهایت توان خود تلاش می‌کنیم. در این راستا تیم‌های مختلف تخصصی وارد میدان شده‌اند. من بابت صبر و شکیبایی مردم سپاس‌گزاری می‌کنم.”

محدودیت موجودی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اگرچه ظاهرا مایکروسافت برای افزایش سطح تولید کنسول‌های خود مصمم است؛ اما این موضوع ناچارا با ظرفیت تولید شرکت‌های تامین‌کننده قطعات گره خورده است. در حال حاضر شاهد کمبود کارت‌های گرافیکی ساخت AMD و انویدیا در بازار هستیم. بر اساس گزارشات این مشکل تا فوریه سال 2021 ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس اعلام نشریه فرانسوی Cowcotland هر 2 شرکت AMD و انویدیا با محدودیت موجودی حافظه‌های GDDR6 دست‌به‌گریبان هستند و این مشکل احتمالا تا اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت. حافظه‌های رم GDDR6 در هر 2 کنسول PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس مورد استفاده قرار گرفته و احتمالا بر روند تولید کنسول‌های جدید تاثیر می‌گذارند. همچنین تلاش‌های جهانی برای توزیع واکسن کووید 19 نیز احتمالا فرآیند حمل‌ونقل قطعات را بیش از پیش مختل خواهد کرد.

اما مشکل محدودیت موجودی کنسول‌ها در بازار صرفا از کمبود قطعات ناشی نمی‌شود. بارها دیده شده که دلال‌ها به محض عرضه کنسول‌ها به بازار اقدام به خریداری آن‌ها نموده و سپس دستگاه‌های خود را با قیمت‌های نجومی به‌صورت آنلاین به فروش می‌رسانند.

مایکروسافت پیش‌تر اعلام کرد که حل و فصل مشکلات مربوط به کمبود موجودی ایکس‌باکس در بازار احتمالا حداقل تا آوریل امسال زمان خواهد برد. تیم استوارت؛ مدیر مالی ایکس‌باکس در جریان کنفرانس مجازی سرگرمی‌های تعاملی موسوم به Jefferies در اواسط ماه نوامبر 2020 اعلام کرد که کمبود عرضه کماکان ادامه خواهد داشت. به گفته وی این مشکل تا زمان نزدیک شدن به دوره 3 ماهه پس از تعطیلات (3 ماهه سوم سال مالی شرکت مایکروسافت و 3 ماهه نخست سال 2021) پابرجا خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا ماه آوریل سال 2021 شاهد جهش موجودی کنسول‌های گیمینگ در بازار نخواهیم بود. این پدیده حتی می‌تواند تا اواخر سال 2021 نیز به تعویق بیفتد.

به گفته آقای استوارت میزان تولید کنسول‌ها ظرف مدت 4، 5 یا 6 ماه آینده افزایش خواهد یافت. در آن مقطع زمانی احتمالا میزان عرضه با تقاضا برابری خواهد کرد.

3 در مورد “مایکروسافت برای جبران کسری موجودی ایکس‌باکس در بازار از کمپانی AMD کمک گرفته است”

    1. مسلم رفیعی

      انحصاری برادر، به علاوه در مشرق زمین برند پلی‌استیشن از ایکس‌باکس شناخته شده‌تره

  1. ایکس باکس واسه داخل ایران بدرو نمیخوره
    گیر اوردن بازیاش دردسر داره
    خیلی از بازیارو هم کلا نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH