سری آی‌فون 13 پرو اپل با پنل‌های 120 هرتزی LTPO OLED سامسونگ عرضه می‌شوند

بر اساس گزارش وبسایت خبری The Elec کمپانی سامسونگ به‌عنوان تامین‌کننده انحصاری نمایشگرهای LTPO OLED برای گوشی‌های آینده سری آی‌فون 13 اپل نقش‌آفرینی خواهد کرد. این پنل‌ها در هر 2 مدل پرو مورد استفاده قرار گرفته و با نرخ نوسازی 120 هرتزی عمل خواهند کرد.

پنل‌های LTPO در مقایسه با نمونه‌های LTPS از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند. قابلیت پشتیبانی از نرخ نوسازی تطبیقی بدون نیاز به هرگونه سخت‌افزار اضافی یکی از مزایای کلیدی پنل‌های LTPO به‌شمار می‌رود. 2 مدل معمولی آی‌فون 13 کماکان از پنل‌های قدیمی‌تر LTPS استفاده خواهند کرد. این پدیده احتمالا بدان معناست که هندست‌های مذکور برای 1 سال دیگر نیز به استفاده از پنل‌های 60 هرتزی بسنده می‌کنند.

این رویه در سال 2022 دستخوش تغییر خواهد شد؛ چرا که بر اساس گزارشات شرکت اپل به‌دنبال استفاده از پنل‌های LTPO OLED برای هر 4 مدل سری آی‌فون 14 است. در آن زمان غول کوپرتینویی به منظور کاهش میزان وابستگی خود به سامسونگ دیسپلی احتمالا از ال‌جی دیسپلی به‌عنوان تامین‌کننده دوم پنل‌های موردنیاز خود استفاده خواهد کرد.

اما امسال صرفا کمپانی سامسونگ از ظرفیت کافی برای تامین پنل‌های نمایشگر موردنیاز اپل برخوردار است. غول کره‌ای برای تولید ماهیانه 60 هزار پنل توسط خطوط تولید A3 در شهر Asan برنامه‌ریزی کرده است. برای مقایسه جالب است بدانید که خط تولید E6 شرکت ال‌جی در شهر Paju قادر به تولید تنها 5 هزار پنل در هر ماه است. اگرچه ال‌جی قصد دارد که تا پایان سال جاری این رقم را به 25 هزار واحد افزایش دهد.

تولید پنل‌های LTPO مدت بیش‌تری زمان خواهد برد؛ زیرا این فناوری نیازمند افزودن یک لایه اکسیدی اضافی است (حرف O در نام پنل نیز به همین موضوع اشاره دارد). این موضوع موجب دشواری هرچه بیش‌تر تولید و افزایش هزینه تمام شده پنل‌های LTPO خواهد شد. صرفه‌جویی 5 تا 15 درصدی در میزان مصرف انرژی ارزش پرداخت چنین هزینه‌ای را خواهد داشت. اگرچه این موضوع هرگز به‌طور رسمی تائید نشده است؛ اما ظاهرا اپل به‌دنبال پشتیبانی از اتصال 5G و نرخ نوسازی 120 هرتزی در سری آی‌فون 12 بوده است. با این‌حال کمپانی تنها از توانایی مالی عرضه یکی از مشخصه‌های فوق برخوردار بوده و در این میان به‌سراغ فناوری ارتباطی نسل جدید رفته است. فناوری LTPO به نمایشگر دستگاه امکان می‌دهد تا بدون تخلیه سریع شارژ باتری با نرخ نوسازی 120 هرتزی فعالیت نماید. این فناوری نخستین بار توسط کمپانی اپل توسعه یافت و در اپل واچ سری 4 مورد استفاده قرار گرفت (این نمایشگر به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری قادر به کاهش نرخ نوسازی خود تا 1 هرتز بود). سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا به نخستین هندست مجهز به پنل LTPO تبدیل شد و شایعات نشان می‌دهند که اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S21 نیز از این فناوری استفاده خواهند کرد.

2 در مورد “سری آی‌فون 13 پرو اپل با پنل‌های 120 هرتزی LTPO OLED سامسونگ عرضه می‌شوند”

  1. چه روزگاری شده
    اپل از نمایشگز سامسونگ استفاده میکنه
    از وقتی عمو استیو مرد اپل دیگه اون اپل سابق نیست

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. اپل از دیرباز صرفا پنلهای نمایشگر را طراحی نموده و تولید آنها را به شرکتهایی نظیر سامسونگ دیسپلی، الجی دیسپلی یا شارپ محول میکند. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ دنیا در ساخت گجتهای خود از قطعات تولیدی سایر شرکتها استفاده می کنند و این پدیده کاملا مرسوم است. به عنوان مثال برندهایی نظیر شیائومی، وانپلاس، اوپو، الجی و سونی در اسمارتفونهای خود از تراشه های اسنپدراگون ساخت کمپانی آمریکایی کوالکام استفاده می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH