آیا کودکان نیز باید واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند؟!

همزمان با شروع واکسیناسیون ویروس کرونا برای بزرگسالان، وقت آن است که ببینیم آیا کودکان نیز باید واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند یا خیر! عواملی که منجر به واکسیناسیون جمعیت کودکان می‌شود، شامل موارد زیر است:

  1. بیماری همه‌گیری که باعث بیماری یا مرگ و میر شدید و گسترده در جمعیت کودکان شده است.
  2. میزبان‌ جوانی که در حال گسترش بیماری کشنده به جمعیت عمومی است.
  3. بیماری عفونی در جمعیت جوان که منجر به تعلیق فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی و ورزشی می‌شود که برای رشد طبیعی بسیار مهم است.
  4. زیر گروه منتخبی از کودکان که به دلیل شرایط موجود در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند.

واکسن‌های شرکت‌های دارویی فایزر، مدرنا و سایر واکسن‌های شرکت‌های دارویی برای استفاده اضطراری انتخاب شده بودند، اما اخیرا گزارش شده است که افراد زیادی در جمعیت بزرگسالان در اثر استفاده از این واکسن‌ها حساسیت نشان داده‌اند. حالا باید از کجا بفهمیم که باید به کودکان واکسن تزریق کنیم یا خیر؟! برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

از آنجایی که آزمایشات واکسن فایزر فقط برای افراد 16 سال به بالا توصیه می‌شود، بنابراین برای این اهداف باید به دنبال افراد زیر 15 سال برویم. اگر بیماری ویروس کرونا عواقب نامطلوبی برای گروه سنی کودکان داشته باشد، آیا واقعاً باید کودکان خود را واکسینه کنیم؟ از نظر تاریخی، ما در برابر بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و دیفتری ایمن شده‌ایم. این بیماری‌ها برای کودکان خطری آشکار داشته است. اما برای ویروس کرونا نمی‌توان همین حرف را زد؛ علائم در کودکان عمدتا خفیف است در نتیجه منجر به این می‌شود که ما نتوانسته‌ایم بسیاری از موارد فعال را شناسایی کنیم. متأسفانه برخی از قربانیانی نیز در کودکان در اثر این ویروس مشاهده شده است اما تمامی این موارد از قبل بیماری پیش‌زمینه‌ای جدی مانند سندرم قلب، ریه یا نقص ایمنی داشته‌اند و یا اینکه در نوزادان زیر یک سال دیده شده است.

افزودن این نکته مهم است که کودکان سال‌هاست که از ویروس‌های غیر کرونایی محافظت می‌شوند. یک عارضه نادر COVID-19 در کودکان MIC-S است. این بیماری یک سندرم التهابی چند سیستمه بسیار جدی است، اما همچنین قابل درمان است.

در حال حاضر ایجاد اعتماد عمومی در تصمیم‌گیری واکسیناسیون جمعیت کودکان نقشی اساسی دارد.

مصونیت جمعی

اگر به طور واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید بگوییم که ماهیت همه‌گیری به این معناست که تا زمانی که همه در امنیت نباشند، هیچ کس در امان نیست. وقتی هفت میلیون کودک در کانادا (20 درصد از جمعیت) ایمن نباشند، مصونیت جمعی نیز امکان‌پذیر نیست.

آیا می‌توان واکسیناسیون کودکان در برابر ویروس کرونا را به عنوان موارد اضطراری طبقه‌بندی کرد؟

در ابتدا باید والدین برای واکسیناسیون کودکان رضایت دهند. برای رسیدن به آن مرحله، به بازخورد آزمایشات انجام شده در گروه سنی صفر تا 16 نیاز داریم. والدین در مورد تمایل خود برای ثبت نام فرزندان خود در چنین آزمایشاتی فقط در 14-18 درصد موارد توافق کرده‌اند. افرادی که فرزند خود را در تست واکسن ثبت نام می‌کند، احتمالش خیلی زیاد است که برای دریافت واکسن خود نیز اقدام کند و احتمالاً بچه‌های خود را کاملاً در برابر سایر بیماری‌ها واکسینه کند.

شرکت دارویی مدرنا تلاش کرده است تا 3000 نوجوان را برای شرکت در تست کرونا برای افراد 12 تا 18 ساله که در 10 دسامبر سال 2020 اعلام شده است، پیدا کند. (تعداد آزمایشات بزرگسالان حدود 40000 شرکت کننده بوده است.) به نظر می‌رسد عاقلانه است که قبل از شروع آزمایش دوره کودکی، آزمایش در این گروه سنی نوجوان انجام شود. آزمایشات مربوط به کودکان 11 سال به بالا زمان بیشتری طول خواهد کشید. تا حدی به این دلیل است که برای کاهش قدرت واکسن نسبت به وزن کودک، باید دوزهای واکسن کاهش یابد. ممکن است فرد به دوز بالاتری نیاز داشته باشد و یا اینکه ممکن است ارائه موارد اضطراری قابل اجرا نباشد. بنابراین پیش از سال 2022 نباید انتظار مجوز برای چنین محصولی را داشته باشیم.

اعتماد عمومی

در حال حاضر انجمن تلفات اطفال ناشی از ویروس کرونا در میان کودکان را 0.06 درصد از کل مرگ و میر برشمرده است. اما اعداد، فاجعه کامل این ویروس در کودکان را بیان نمی‌کنند.

این تعداد اندک پیامدهای غم‌انگیز بیماری است که به نظر می‌رسد قابل پیشگیری باشد. اما مطمئناً یک زیر گروه از بیماران قابل شناسایی (کسانی که شرایط قبلی دارند) نیز وجود دارد که می‌توانند واکسن را به صورت مجوز اضطراری تزریق کنند؛ البته اگر اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی واکسن در گروه سنی آنها داشته باشیم یا حتی قبل از آن در اختیار داشته باشیم این کار شدنی است. اکثریت قریب به اتفاق مراقبان کودکان پس از اطمینان از واکسن، موافقت خواهند کرد که یک واکسن به کودک تزریق شود یا خیر.

ایجاد اعتماد عمومی اکنون در تصمیم‌گیری در مورد استفاده واکسن در کودکان نقشی اساسی دارد. ما به یک واکسن ایمن با سطح خطر قابل قبول کلی نیاز داریم تا باعث موافقت والدین با این تصمیم شود. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از بزرگسالان وجود دارند که نسبت به واکسن خود نیز حتی مردد هستند. کسانی که برای تزریق واکسن فرزندان خود نیز مردد هستند یک چالش دیگر خواهد بود. علاوه بر این که این مسئله به عنوان مرحله اول برای بازگشایی ایمن کودکان به مدارس عمل می‌کند، اجرای یک برنامه گسترده واکسن ویروس کرونا در کودکان همانند واکسن‌های مننژوکوک و HPV، بهترین و عملی‌ترین راه‌حل است.

اما سوالات زیادی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. آیا این واکسن‌ها باعث کاهش آسیب یا انتقال خواهد شد؟ آیا قرار است این واکسن در سال‌های اولیه به اندازه‌ای که در بزرگسالان موثر است، در کودکان نیز اثربخش باشد؟ آیا عرضه آن اجباری خواهد بود؟ مانند بسیاری از بحث‌های پیش آمده در مسئله ویروس کرونا، در حال حاضر سوالات زیادی وجود دارد که هنوز بدون پاسخ مانده‌اند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم چگونه محققان واکسن به این سوال‌های ما پاسخی خواهند داد.

3 در مورد “آیا کودکان نیز باید واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند؟!”

  1. نباید به بچه ها یا حتی بزرگسالایی که بدنشون کرونا رو کلا نشون نمیده زده بشه
    واکسنا نیاز به تست طولانی مدت دارن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH