گوگل استور چیست و چه تفاوتی با فروشگاه گوگل پلی دارد؟

اگر به محصولات گوگل علاقه‌مند باشید، آنگاه احتمالا نام گوگل استور را نیز شنیده باشید. در این فروشگاه، شرکت گوگل محصولات خود را به فروش می‌رساند. البته لازم به ذکر است که بگوییم همیشه قضیه این‌گونه نبوده است. این فروشگاه تاریخچه جالبی دارد.

گوگل استور کار خود را به‌عنوان یک زبانه آغاز کرد

گوگل استور

اولین فروشگاه گوگل، یک مارکت اندرویدی بود. این فروشگاه فقط بر روی دستگاه‌های اندرویدی موجود بود و بدین ترتیب اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید، به دست دارندگان این گجت‌ها می‌رسیدند. در ادامه و به‌صورت آهسته، گوگل سایر انواع محتواها را نیز به Android Market افزود. همین قضیه در ادامه باعث شد که نام فروشگاه به گوگل پلی (Google Play) تغییر کند.

فروشگاه گوگل پلی، مکانی جهت عرضه بسیاری از کالاهای دیجیتال اندروید است. البته در همین فروشگاه بود که گوگل محصولاتی همچون گوشی‌ها و تبلت‌های نکسوس، کروم‌کست‌ها (Chromecasts) و کروم‌بوک‌ها (Chromebooks) را نیز به فروش می‌رساند. تمامی این موارد در برگه “Devices” موجود در فروشگاه گوگل پلی، قرار داده شده بودند. در نهایت نیز علاقه گوگل به تولید سخت‌افزارهای خاص خود نیز بیشتر شد و همین موضوع باعث شد به وجود آمدن گوگل استور شد.

این مطلب را نیز بخوانید: کروم‌کست گوگل چیست؟ (به همراه ویدیوی اختصاصی)

Made by Google

گوگل استور

اولین دستگاهی که به‌طور کامل توسط خود گوگل ساخته شد، دستگاه رسانه‌ای Nexus Q در سال 2012 بود. در این زمان، تنها دستگاه‌هایی که در فروشگاه گوگل پلی فروخته می‌شدند، گجت‌های نکسوس بودند که آن‌ها نیز توسط خود گوگل ساخته نمی‌شدند.

در نهایت پروژه Nexus Q با شکست مواجه شد، اما مقدمه‌ای شد بر تولید کروم‌کست در سال 2013. پروژه کروم‌کست توانست که موفقیت بزرگی را برای اهالی مانتین ویو به ارمغان بیاورد. طبیعتا این تنها شروعی بر تولید هر چه بیشتر گجت‌ها توسط خود گوگل و همچنین خریداری شرکت‌های سخت‌افزاری دیگر بود.

گوگل استور به‌صورت رسمی در مارس 2015، کار خود را آغاز کرد. تا به این زمان، فعالیت گوگل در زمینه تولید سخت‌افزارها، چندان جدی نشده بود. به هر حال، گوگل داشت خود را برای ورودی بزرگ به این بازار آماده می‌کرد. طبیعتا راه‌اندازی این فروشگاه نیز قدمی بزرگ در این راه بود.

سال بعد نیز گوگل از اولین گوشی هوشمند پیکسل و همچنین اولین مدل اسپیکرهای هوشمند Google Home، رونمایی کرد. این اقدام نیز متعاقبا به راه‌اندازی برنامه “Made by Google انجامید. پس از این زمان، ده‌ها محصول در فروشگاه گوگل استور عرضه شدند. در حقیقت این فروشگاه را می‌توان خانه گوشی‌های پیکسل، دستگاه‌های هوشمند Nest، کروم‌کست‌ها، کروم‌بوک‌ها و لوازم جانبی آن‌ها دانست.

این مطلب را نیز بخوانید: چه کسی مالک حقیقی سیستم‌عامل اندروید است؟!

چه چیزی را می‌توان در گوگل استور خریداری کرد؟

گوگل استور

شرکت گوگل کالاهای دیجیتال را در فروشگاه پلی استور عرضه می‌کند، اما همان‌طور که پیش‌تر بدان اشاره شد، محصولات سخت‌افزاری این شرکت را در فروشگاه گوگل استور به فروش می‌رسند. در دومی می‌توانید گوشی‌های پیکسل، کروم‌بوک‌ها، کروم‌کست‌ها، دستگاه‌های Nest و همچنین برخی از محصولات تولیدی شرکای گوگل را پیدا کنید.

گوگل استور تنها مکانی نیست که در آن می‌توانید محصولات سخت‌افزاری گوگل را خریداری کنید. طبیعتا همانند سایر شرکت‌ها، محصولات این غول اینترنتی نیز در سایر فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی، قابل خریداری هستند. به هر حال اگر خرید خود را از طریق خود گوگل استور انجام دهید، آنگاه خدمات پس از فروش بهتری را نیز دریافت خواهید کرد.

از معادل‌های گوگل استور می‌توان به اپل استور اشاره کرد. در دومی نیز می‌توانید محصولات ساخته شده خود اپل را خریداری کنید. در هر دو فروشگاه می‌توانید برخی از محصولات شخص‌ثالثی را نیز پیدا کنید، اما طبیعتا اکثر آیتم‌های قابل خریداری، متعلق به صاحبان این فروشگاه‌ها هستند.

برخلاف اپل استور، گوگل استور فقط یک فروشگاه آنلاین بوده و هیچ شعبه فیزیکی ندارد. شاید در برخی از فروشگاه‌های موجود در کشورهای خارجی همانند Best Buy، بخشی مختص به محصولات گوگل وجود داشته باشد، اما باید بدانید که چنین فروشگاه‌هایی توسط گوگل اداره نشده و فقط محصولات این شرکت هستند که در چنین جاهایی به فروش می‌رسند.

تنها استثنا در رابطه با محصولات فیزیکی موجود در گوگل استور، مربوط به حق اشتراک‌ها است. کاربران می‌توانند حق اشتراک سرویس‌هایی همانند Google One ،Stadia Pro و YouTube Premium را خریداری کنند. این‌ها معمولا حق اشتراک‌هایی هستند که به همراه محصولات فیزیکی، در این فروشگاه به فروش می‌رسند.

در نهایت باید بگوییم که توصیفی که از گوگل استور توسط خود گوگل ارائه می‌شود، به‌ساده‌ترین شکل ممکن، رسالت این فروشگاه را توصیف می‌کند: “گوگل استور برای دستگاه‌ها و لوازم جانبی ساخته شده توسط گوگل”، همین و بس!

3 در مورد “گوگل استور چیست و چه تفاوتی با فروشگاه گوگل پلی دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH