اینتل از پردازنده گرافیکی اختصاصی دسکتاپی موسوم به Iris Xe رسما رونمایی کرد

اینتل یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولیدکننده تراشه‌های کامپیوتری در جهان به‌شمار می‌رود. این کمپانی چند سال پیش با همکاری شرکت ایسوس شانس خود را در حوزه اسمارت‌فون‌ها امتحان کرد؛ اما متاسفانه سری ذن‌فون 2 ایسوس از سایر رقبای خود مجهز به تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM عقب افتاده است.

در ادامه اینتل از تصمیم سابق عقب‌نشینی کرد و توجه خود را روی فناوری‌های مرتبط با کامپیوترهای شخصی متمرکز نمود. با این‌حال ظهور تراشه M1 اپل نشان می‌دهد که شرکت‌ها عرضه تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای شخصی را آغاز نموده‌اند. اکنون اینتل نیازمند ارائه فناوری‌های جدید و در عین‌حال رقابت با AMD برای جلب نظر مشتریان است.

روز گذشته شرکت اینتل از محصول جدیدی رونمایی کرد. این محصول یک CPU محسوب نمی‌شود؛ بلکه یک GPU دسکتاپی اختصاصی ملقب به Intel Iris Xe است.


شرکت اینتل پیش‌تر و در جریان برگزاری رویداد CES 2020 از GPU گسسته خود برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط رونمایی کرد. از آن زمان تقریبا 1 سال سپری شده و اکنون ورژن دسکتاپی این GPU برای فروش مهیا شده است. متاسفانه این محصول برای مصرف‌کنندگان عادی آماده‌سازی نشده است؛ در عوض اینتل GPUهای جدید خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده و این شرکت‌ها در سیستم‌های پیش‌ساخته خود از محصولات فوق استفاده می‌کنند. بنابراین چنان‌چه رویای استفاده از یک GPU برند اینتل درون کامپیوتر خانگی خود را در ذهن داشتید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که تحقق این رویا در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

بر اساس اعلام اینتل GPU جدید زمانی عرضه شد که کمپانی آمریکایی و شرکای آن به‌دنبال فرصتی برای خدمت‌رسانی بهتر به بازار پرمخاطب و ارزشمند کامپیوترهای دسکتاپی از طریق پردازنده‌های گرافیکی ارتقایافته، نمایشگرها و امکانات شتاب‌دهنده رسانه‌ای بودند.

پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe از فناوری HDR پشتیبانی نموده و مجهز به 4 گیگابایت حافظه VRAM از نوع LPDDR4X است

پردازنده گرافیکی جدید پیش‌تر تحت‌عنوان DG1 شناخته می‌شد؛ اما اکنون این GPU با نام Intel Iris Xe معرفی شده است. جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که این GPU بر پایه پلتفرم یکپارچه Tiger Lake طراحی شده است. علاقه‌مندان به کامپیوترهای شخصی برای عرضه این GPU به بازار نبایستی چندان هیجان‌زده شوند؛ زیرا مشخصات فنی این محصول در مقایسه با همتای موبایلی یکپارچه آن به‌مراتب ضعیف‌تر است. بنابراین ورژن موبایلی مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های متعدد مجهز به پردازنده‌های اینتل نسبت به محصول جدید عملکرد بهتری دارد. بر اساس اعلام اینتل پردازنده دسکتاپی جدید مجهز به 80 واحد اجرایی و 4 گیگابایت حافظه LPDDR4X بوده و از فناوری HDR پشتیبانی می‌کند.

کارت‌های جدید دربردارنده پیشرفت‌هایی نسبت به گزینه‌های فعلی موجود در بازار هستند. این کارت‌ها مجهز به 3 درگاه خروجی نمایشگر و سخت‌افزار شتاب‌دهنده فرآیند رمزنگاری و رمزگشایی ویدیوها هستند. بعلاوه محصول جدید به لطف بهره‌گیری از تکنیک شتاب‌دهی DP4a مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری عمیق از قابلیت‌های رمزگشایی AV1، همگام‌سازی تطبیقی، فناوری Display HDR و هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند.

بر اساس محتوای این مقاله می‌توان پی برد که این GPU برای کاربران علاقه‌مند به سخت‌افزارهای قدرتمند و گیمرها گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. این محصول عمدتا برای بازار کامپیوترهای دسکتاپ در حجم بالا نظیر مشاغل و کسب‌وکارهای سازمانی در نظر گرفته شده است. با این‌حال این موضوع به‌معنای پایان امیدهای کاربران علاقه‌مند به خریداری یک GPU برند اینتل با قابلیت‌های گیمینگ نخواهد بود. بر اساس شایعات اینتل در تدارک عرضه یک GPU برای این طیف از کاربران است؛ اما به منظور مشاهده چنین محصولی کماکان بایستی منتظر بمانیم.

2 در مورد “اینتل از پردازنده گرافیکی اختصاصی دسکتاپی موسوم به Iris Xe رسما رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH