کمیسیون اروپا مانع از به‌کارگیری آزادانه فناوری تشخیص چهره توسط کمپانی‌ها خواهد شد

کمیسیون اروپا اخیرا اعلام کرد که شرکت‌ها به منظور قضاوت در خصوص کارمندان خود نبایستی از فناوری تشخیص چهره استفاده کنند. طی سالیان اخیر محبوبیت فناوری تشخیص چهره به میزان چشمگیری افزایش یافته و این موضوع زندگی بشر را تسهیل نموده است. با این‌حال در مواردی شاهد نقض حریم خصوصی افراد نیز بوده‌ایم. نگرانی‌های موجود پیرامون امکان استفاده از فناوری تشخیص چهره برای نقض حریم خصوصی افراد یا ایجاد تبعیض‌های جنسیتی موجب شده تا کمیسیون اروپا پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه نماید.

روز گذشته کمیسیون اروپا پیشنهادی را در این زمینه ارائه کرد. در این طرح اعلام شده که کمپانی‌ها به منظور تجزیه و تحلیل احساسات و شخصیت افراد مجاز به استفاده از فناوری تشخیص چهره نخواهند بود. بعلاوه شرکت‌ها نبایستی از این فناوری به‌عنوان ابزاری جهت استخدام یا اخراج کارمندان خود استفاده کنند. همچنین شرکت‌های خصوصی در صورت تمایل به استفاده از داده‌های تشخیص چهره بایستی صریحا رضایت مخاطبان خود را جلب نمایند. کمیسیون اروپا علاوه بر ارائه پیشنهاد فوق در حال تهیه قوانین جدیدی برای تنظیم مقررات استفاده از فناوری هوش مصنوعی است. این طرح پیشنهادی احتمالا در 3 ماهه نخست سال جاری میلادی اعلام خواهد شد.

پیش‌تر در اواسط ماه ژانویه سال جاری اتحادیه اروپا طرح ممنوعیت استفاده از فناوری تشخیص چهره در اماکن عمومی برای یک دوره زمانی 5 ساله را مورد بررسی قرار داد. بنابراین کمیسیون اروپا برای بررسی نحوه پیشگیری از سوء استفاده سازمان‌ها از فناوری فوق فرصت کافی را در اختیار داشته است. با این‌حال پیش‌نویس سند تنظیم شده توسط مقامات اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که قوانین جدید در مواردی استثنایی نظیر پروژه‌های امنیتی و تحقیق و توسعه استفاده از فناوری تشخیص چهره را مجاز اعلام خواهد کرد.

چین یکی از کاربران بزرگ فناوری تشخیص چهره به‌شمار می‌رود

با این‌حال دولت چین به منظور شناسایی هویت افراد خریداری‌کننده برخی داروهای خاص استفاده از فناوری تشخیص چهره در داروخانه‌های شهر شانگهای را آغاز نموده است. نحوه استفاده از فناوری فوق بدین‌صورت است که افراد پیش از خریداری برخی داروهای تحت کنترل بایستی از طریق اسکن چهره هویت خود را تائید نمایند. بی‌تردید این روش یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از برخی داروهای خاص و تولید داروهایی با ترکیبات غیرقانونی محسوب می‌شود. بدین‌ترتیب چین یکی از حامیان پروپا قرص فناوری تشخیص چهره به‌شمار می‌رود. بنابراین اگرچه کشورهای غربی در استفاده از این فناوری رویکردی محتاطانه دارند؛ اما دولت‌مردان چینی همچنان از آن استقبال می‌کنند.

اگرچه فناوری تشخیص چهره در موارد متعددی به تسهیل روند زندگی بشر کمک کرده است؛ اما در عین‌حال نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی را تشدید می‌کند. به‌عنوان مثال در ماه جولای سال گذشته اداره تحقیقات فدرال ایالات‌متحده موسوم به FBI و اداره امور مهاجرت و گمرک (ICE) از تصاویر ثبت شده توسط اداره کنترل وسایل نقلیه ایالتی به‌عنوان یک پایگاه داده تشخیص چهره جهت ردیابی مظنونان استفاده کردند. این اقدام موجب ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه حفظ حریم خصوصی شهروندان شد.

2 در مورد “کمیسیون اروپا مانع از به‌کارگیری آزادانه فناوری تشخیص چهره توسط کمپانی‌ها خواهد شد”

  1. کار درستو چینیا میکنن
    وقتی میبینن کاری درسته انجامش میدن
    خودشونو درگیر رسانه ها نمیکنن
    البته اونجا رسانه مخالف نمیتونه حرفی بزنه ?

  2. خوبه که فعلا این تکنولوژی توی ایران نمیاد چون استفاده ای که ازش میشه همیشه بجای بهتر و راحت تر کردن اوضاع بدترش میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH