چگونه مشکل کار نکردن جک هدفون گوشی خود را برطرف کنیم؟

آیا شما نیز با مشکل کار نکردن جک هدفون گوشی خود مواجه هستید؟ مشکلاتی از این قبیل، آنقدرها هم که شاید شما فکر کنید، غیرعادی نیستند. چنین مشکلی می‌تواند برای بسیاری از کاربران پیش آمده و باعث ناراحتی آن‌ها شود، مخصوصا آن‌هایی که زیاد به موسیقی گوش می‌دهند. در ادامه این مطلب قصد داریم که راه‌کارهای رفع مشکل کار نکردن جک هدفون را در اختیار شما قرار دهیم.

راه‌کارهای رفع مشکل کار نکردن جک هدفون

1. مطمئن شوید که مشکل از هدفون شما نیست

کار نکردن جک هدفون

اولین چیزی که باید در هنگام وقوع چنین مشکلی بدان بپردازید، این است که ببینید که آیا هدفون شما سالم است یا خیر؟ با اتصال هدفون‌ها به یک دستگاه دیگر می‌توانید از این موضوع اطمینان حاصل کنید. دستگاه پخش کننده موسیقی تیز لزوما نباید یک گوشی هوشمند باشد. یک لپ‌تاپ، تلویزیون و یا هر دستگاه دیگری که خروجی جک 3.5 میلی‌متری داشته باشد، می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

اگر در حین اتصال هدفون خود به دستگاه‌های مختلف، صدایی از آن نشنیدید، آنگاه می‌توان گفت که منشاء مشکل را پیدا کرده‌اید. در این صورت کافی است که هدفون خود را عوض کنید. اگر هم فهمیدید که مشکل از هدفون شما نیست، آنگاه می‌توان گفت که مشکل از گوشی بوده و باید سایر راه‌کارهای موجود در زیر را امتحان کنید.

البته پیش از پرداختن به ادامه مطلب، به شما پیشنهاد می‌کنیم که هدفونی دیگر را نیز به گوشی خود متصل کنید. هر چند که احتمال رخ دادن چنین سناریویی، خیلی کم است، اما در هر صورت گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی از مدل‌های هدفون، با برخی از گوشی‌های سازگاری ندارند.

این مطلب را نیز بخوانید: آمپلی‌فایر هدفون چیست و چه کاربردی دارد؟

2. ببینید که آیا گوشی شما از طریق بلوتوث به دستگاهی دیگر متصل شده یا خیر؟

کار نکردن جک هدفون

اگر گوشی شما به‌صورت بی‌سیم و از طریق بلوتوث به دستگاهی دیگر همانند هدفون و یا اسپیکر بلوتوثی متصل شده باشد، آنگاه این احتمال وجود دارد که جک هدفون گوشی شما، غیرفعال شده باشد. در حالت عادی فارغ از تنظیمات بلوتوث دستگاه خود، باید هر زمان که هدفون‌های خود را از طریق جک 3.5 میلی‌متری به گوشی متصل کردید، آنگاه همه چیز مطابق انتظار پیش برود. البته طبیعتا در این زمینه نیز استثناهایی وجود دارد.

راه‌کار مرتبط با این موضوع، آسان است. کافی است که در گوشی خود به منوی تنظیمات و قسمت بلوتوث رفته و سپس ببینید که آیا بلوتوث گوشی شما فعال است یا خیر؟ در صورت روشن بودن بلوتوث، احتمال دارد که گوشی شما به یکی از دستگاه‌های موجود در خانه، متصل شده باشد. در هر صورت می‌توانید بلوتوث گوشی خود را خاموش کرده و سپس هدفون سیمی خود را متصل کنید. اگر بازهم مشکل حل نشد، آنگاه باید به راه‌کارهای بعدی مراجعه کنید.

3. جک هدفون گوشی خود را تمیز کنید

کار نکردن جک هدفون

همان‌طور که شاید شما نیز تصور کنید، با گذشت زمان مقدار زیادی گردوغبار و پرز پارچه می‌تواند به درون جک هدفون گوشی شما وارد شود. شاید چنین قضیه‌ای باعث به وجود آمدن مشکل برای گوشی شما شود. البته ماده‌ای همچون گِل نیز می‌تواند اتصال بین فیش هدفون و جک گوشی شما را قطع کند.

اولین کاری که باید در این زمینه انجام دهید، این است که حفره جک هدفون گوشی خود را بررسی کنید. جهت تشخیص بهتر وضعیت تمیز بودن جک هدفون خود، می‌توانید از یک چراغ‌قوه استفاده کنید. گام بعدی نیز این است که جک هدفون را تمیز کنید. در این رابطه نیز راه‌کارهای گوناگونی وجود دارند. یکی از گزینه‌ها این است که به داخل حفره جک هدفون، فوت کنید. البته می‌توانید از یک قوطی هوای فشرده نیز استفاده کنید.

جاروی کتانی (شبیه به گوش پاک‌کن) نیز یکی از بهترین ابزارهای انجام این کار است. با فرو بردن جارو در درگاه هدفون و کمی چرخاندن آن، می‌توانید آن را تمیز کنید. البته در این زمینه باید جانب احتیاط را نگه دارید، زیرا شما نمی‌خواهید که اوضاع را بدتر کنید. می‌توانید تمیز کننده خود را به الکل نیز آغشته کنید، البته در این زمینه نباید زیاده‌روی کنید.

پس از تمیز کردن حفره، به آن نگاهی بیندازید. اگر جک هدفون تمیزتر شده بود، آنگاه می‌توانید فیش هدفون را بدان متصل کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: آیا استفاده از هدفون یا ایرباد به شنوایی آسیب می‌زند؟!

4. تنظیمات صدا را بررسی کرده و گوشی را ریستارت کنید

کار نکردن جک هدفون

این احتمال نیز وجود دارد که مشکل از جک هدفون گوشی و یا خود هدفون‌ها نباشد، بلکه تنظیمات صدا باعث به وجود آمدن این مشکل شده باشد. اگر دلیل مشکل شما این باشد، آنگاه رفع آن بسیار آسان خواهد بود. فقط کافی است که حجم صدای گوشی خود و همچنین سایر گزینه‌هایی را که می‌توانند منجر به مات شدن صدا شوند، بررسی کنید.

در حالت عادی، در گوشی‌های هوشمند تنظیمات زیادی پیرامون صدا وجود ندارد. در هر صورت اگر مشکل از اینجا باشد، آنگاه می‌توانید آن را سریعا رفع کنید. اگر با تغییر دادن تنظیمات صدا، بازهم صدایی از هدفون خود نشنیدید، آنگاه بهتر است که گوشی خود را ریستارت کنید. ریستارت کردن چندان به طول نینجامیده و می‌تواند بسیاری از مشکلات گوشی شما را نیز حل کند. در این رابطه کافی است که کلید پاور را نگه داشته، گزینه ریستارت کردن را انتخاب و پس از بالا آمدن مجدد گوشی، هدفون خود را امتحان کنید.

5. به یک متخصص مراجعه کنید

اگر راه‌کارهای بالا نتوانستند که مشکل شما را حل کنند، آنگاه احتمالا مشکل از آنچه که فکرش را می‌کردید، بزرگ‌تر است. اگر گوشی شما هنوز گارانتی دارد، آنگاه بهتر است که با نمایندگی گارانتی تماس بگیرید. در صورت فرستادن گوشی برای گارانتی، طبیعتا چند روزی وقت شما گرفته خواهد شد، اما مزیت این روش این است که هزینه‌ای را بر شما تحمیل نمی‌کند.

اگر گارانتی گوشی شما به اتمام رسیده، آنگاه در صورت بیمه بودن گوشی، می‌توانید با مؤسسه بیمه‌گر خود تماس بگیرید. طبیعتا گزینه سوم، بدترین گزینه در این بین خواهد بود. در این فرایند باید با هزینه شخصی خود، گوشی را نزد یک تعمیرکار ببرید. در هر صورت با یکی از این سه راه‌کار (گارانتی، بیمه و یا تعمیر شخصی) می‌توانید مجددا از هدفون سیمی خود استفاده کنید. البته اگر قصد انجام این کارها را نیز نداشته باشید، آنگاه می‌توانید با استفاده از یک هدفون بلوتوثی، این مانع را از سر راه خود بردارید.

5 در مورد “چگونه مشکل کار نکردن جک هدفون گوشی خود را برطرف کنیم؟”

  1. سلام
    من هروقت جک هدفون را به درگاه گوشی میزنم وصل نمیشه و بیرون میشه و گیر نمیکنه میشه بگید چطوری درست میشه؟

  2. سلام
    من هروقت جک هدفون را به درگاه گوشی میزنم وصل نمیشه و بیرون میشه میشه بگید چطوری درست میشه؟

  3. 𝕸𝖆𝖒𝖆𝖉

    سلام من هر هندزفری و هدفونی که به گوشیم متصل میکنم میکروفونش کار نمیکنه و فقط از هندزفری بلوتوثی استفاده میکنم چرا میکروفونش کار نمیکنه آیا تنظیمات داره

  4. سلام من با چند هندزفری کار کر کردم با هر کدوم که چند وقت کار میکردم میکروفونش خراب میشد و دیگ کار نمیکرد این مشکل هم فقط زمانی ک به گوشی خودم متصل میکردم پیش میومد یعنی مشکل از هندزفری نبود اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. مجتبی مسکینی

      سلام نمیشه همینجوری نظر داد باید گوشی رو تست کنید
      احتمالا مشکل از جک هدفون گوشی باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH