تغییر DNS در ویندوز

چگونه DNS خود را در ویندوز 10، تغییر دهیم؟

شاید این موضوع در نگاه اول چندان به چشم نیاید، اما در هر صورت جهت انجام ساده‌ترین کارها در کامپیوتر شما، پروتکل‌ها و فرایندهای مختلفی در پس‌زمینه فعالیت خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در دسترسی به وب‌سایت‌های اینترنتی بسیار حائز اهمیت بوده، DNS است. در این مطلب قصد داریم که شیوه تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10 را به شما آموزش دهیم.

در اصل، DNS آدرس‌هایی را که به زبان انسان‌ها هستند (همانند www.wikipedia.org)، به آدرس‌های IP (همانند 208.80.154.224 که متعلق به ویکی‌پدیا است) که مرورگرها جهت دسترسی به وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، تبدیل می‌کنند.

لازم به ذکر است که بگوییم DNS توسط یک سیستم واحد، مدیریت نمی‌شود. در یک محیط شرکتی، DNS می‌تواند توسط یک فایروال و یا سرور، مدیریت شود. این در حالی است که در خانه شاید DNS شما توسط اپراتور خدمات اینترنتی، مدیریت شود. در هر صورت می‌توانید تنظیمات DNS خود را به هر آنچه که می‌خواهید، تغییر دهید. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، آنگاه می‌توانید پایداری، عملکرد و همچنین ایمنی اتصال اینترنت خود را نیز افزایش دهید.

شیوه تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10

در محیط ویندوز باید به منوی کنترل پنل رفته و سپس عبارت “Network and Sharing Center” را جست‌و‌جو کنید. در ادامه باید در بالا و در جلوی “:Connections”، بر روی اتصال اینترنت خود کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده نیز باید “Properties” را برگزینید.

جهت دسترسی به تنظیمان DNS خود باید بر روی “Internet Protocol Version 4″، دابل-کلیک کنید. اگر هم IPv6 فعال بود، آنگاه باید بر روی آن، دابل-کلیک کنید. در پایین پنجره IPv4 و یا IPv6 احتمالا گزینه “Obtain DNS server address automatically” تیک زده شده باشد. اکنون باید “:Use the following DNS server addresses” را انتخاب کرده تا بتوانید DNS موردنظر خود را وارد کنید.

در ادامه به یک آدرس DNS نیاز دارید. خوشبختانه در این زمینه می‌توانید از میان گزینه‌های زیادی به انتخاب بپردازید. می‌توانید به این آدرس مراجعه کرده و از میان انبوهی از گزینه‌ها، یکی را انتخاب کنید. البته در عوض انجام این کار نیز می‌توانید از میان یکی از گزینه‌های زیر، به انتخاب بپردازید:

  • Google DNS: آدرس 8.8.8.8 برای کادر اول و 8.8.4.4 برای کادر دوم.
  • OpenDNS: آدرس 208.67.220.220 برای کادر اول و 208.67.222.222 برای دومی.

بسته به موقعیت مکانی شما، تغییر DNS می‌تواند باعث شود که بتوانید به محتوای محدود شده در آن منطقه، دسترسی پیدا کنید. راستی اگر قصد پیدا کردن سریع‌ترین DNS را دارید، آنگاه مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد.

2 در مورد “چگونه DNS خود را در ویندوز 10، تغییر دهیم؟”

  1. سیاوش رضایی

    تغییر dns تاثیر خاصی نداره
    یعنی توی نت های ما تاثیری نداره اما واسه نت کشوری مث کره در حد چند مگ اثر داره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH