چه انتظاراتی از ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 4 داریم؟

بی‌تردید گلکسی واچ 3 بهترین اسمارت‌واچ برای کاربران اندرویدی به‌شمار رفته و یکی از معدود ابزارهای پوشیدنی با قابلیت رقابت شانه‌به‌شانه با اپل واچ قلمداد می‌شود. اما این موضوع بدان معنا نیست که گلکسی واچ 3 محصولی ایده‌آل محسوب می‌شود. این اسمارت‌واچ در بخش سخت‌افزاری کماکان جای پیشرفت داشته و در بعد نرم‌افزاری نیز می‌تواند مورد بازنگری جدی قرار گیرد. اکنون مدتی است که سامسونگ با آسودگی خیال به فروش این گجت ادامه می‌دهد و گلکسی واچ 4 فرصتی مناسب برای جهش روبه‌جلوی سامسونگ به‌شمار می‌رود.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که گلکسی واچ 4 با چه امکاناتی روانه بازار خواهد شد؟ در پاسخ به این سوال گمانه‌زنی‌های مختلفی ارائه شده که برخی از آن‌ها به ایجاد پیشرفت‌های چشمگیر و اصلاح برخی نواقص مدل‌های پیشین اشاره دارند.

  • حافظه بیش‌تر و توان پردازشی بالاتر

سامسونگ از زمان عرضه نخستین نسل گلکسی واچ در سال 2018 مشخصات داخلی اسمارت‌واچ‌های خود را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقاء داده است. گلکسی واچ 3 کماکان با محوریت تراشه 2 هسته‌ای اگزینوس 9110 و 4 گیگابایت حافظه‌داخلی تولید می‌شود. این میزان حافظه یقینا چشمگیر به‌نظر نمی‌رسد. بدیهی است که گلکسی واچ 4 احتمالا از سخت‌افزارهای داخلی جدیدی بهره‌برداری خواهد کرد. این اصلاحات موجب بهبود کیفیت پاسخگویی دستگاه شده و امکان افزودن قابلیت‌های جدید به آن‌را فراهم می‌کند.

متاسفانه هنوز مشخص نیست که سامسونگ در آینده به چه اقداماتی دست خواهد زد. در حال حاضر هنوز از مدل جانشین تراشه اگزینوس 9110 رونمایی نشده است. استفاده از تراشه اگزینوس 9110 مبتنی بر فرآیند تولید جدیدتر (7 نانومتری در عوض 10 نانومتری) احتمالا آسان‌ترین گزینه پیش رو محسوب می‌شود؛ اما چنین اقدامی احتمالا موجب جهش چشمگیر سرعت تراشه نخواهد شد. در این میان یکی از احتمالات واقعی این است که هرگونه ارتقاء CPU برای گلکسی واچ 4 دارای ماهیتی تکراری خواهد خواهد بود؛ مگر آن‌که سامسونگ از یک طراحی کاملا جدید رونمایی کند.


با این‌حال کمپانی کماکان با استفاده از روش‌های دیگری قادر به ارتقاء کارآیی اسمارت‌واچ خود خواهد بود. افزایش ظرفیت حافظه رم به اجرای همزمان تعداد بیش‌تری از امور پردازشی توسط گلکسی واچ 4 کمک خواهد کرد. بعلاوه این موضوع به کاربران امکان می‌دهد تا امور پردازشی نیازمند حافظه رم بیش‌تر را اجرا نمایند. ارتقاء ظرفیت حافظه‌داخلی نیز مدت‌هاست که به دست فراموشی سپرده شده است. اکنون مدت‌هاست که شرکت اپل اسمارت‌واچ‌های خود را با 32 گیگابایت حافظه‌داخلی به بازار عرضه می‌کند؛ بنابراین استفاده از حافظه 8 گیگابایتی توسط سامسونگ به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نخواهد بود.

حسگرهای بیش‌تر با کارآیی بهتر

بهترین اسمارت‌واچ‌ها در واقع ابزارهایی ارزشمند برای مقوله سلامت و تناسب اندام هستند. سامسونگ از قبل نسبت به چنین واقعیتی اشراف داشته و قابلیت‌هایی نظیر الکتروکاردیوگرام (ECG) و نظارت بر اکسیژن خون را به اسمارت‌واچ‌های خود افزوده است. اما بدیهی است که فضای رشد برای سامسونگ گلکسی واچ 4 کماکان فراهم خواهد بود. در همین راستا کمپانی می‌تواند عملکرد حسگرهای فعلی را ارتقاء دهد.

اضافه شدن سنسور سنجش قند خون محتمل‌ترین گزینه به‌شمار می‌رود. اخیرا شایعات پیرامون ارائه این مشخصه در گلکسی واچ 4 و اپل واچ سری 7 تشدید شده است. بعلاوه این موضوع کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حدود 10.5 درصد از جمعیت ایالات‌متحده به دیابت مبتلا هستند. چنان‌چه این افراد دیابتی بدون نیاز به نمونه‌گیری و استفاده از گلکسی واچ 4 قادر به ردیابی میزان قند خون خود باشند؛ در این‌صورت این پدیده می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را به میزان بسیار زیادی بهبود دهد.


با این‌حال بسیاری از کاربران مایل به اصلاح عملکرد سنسورهای فعلی گلکسی واچ هستند. عملکرد حسگرهای GPS و سنجش ضربان قلب در گلکسی واچ 3 بعضا دچار خطا می‌شود. اگرچه این خطاها معمولا شدید نیستند؛ اما برای انحراف داده‌های مربوط به تناسب اندام و سلامت کاربران کفایت خواهند کرد. افزایش دقت اندازه‌گیری به گلکسی واچ 4 کمک می‌کند که تا با اسمارت‌واچ‌های معمولی و در برخی موارد ساعت‌های اختصاصی تناسب اندام رقابت نماید.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سامسونگ به‌سراغ استفاده از مشخصه انتقال ایمن مغناطیسی (MST) نخواهد رفت. کمپانی کره‌ای به وضوح از شبیه‌ساز نواری کارت مغناطیسی خود فاصله گرفته و با عرضه سری گلکسی S21 آن‌را رها نموده است. بنابراین بعید است که تا زمان عرضه گلکسی واچ 4 شاهد اعمال تغییراتی در سیستم سنجش ضربان قلب باشیم.

اکوسیستم نرم‌افزاری بهتر

ورژن سامسونگی سیستم‌عامل تایزن به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌های نرم‌افزاری پوشیدنی در خارج از اپل واچ به‌شمار رفته و به همین دلیل عملکرد مطلوبی دارد. رابط کاربری دایروی‌شکل این سیستم‌عامل عموما قابل درک و پاسخگو بوده و حتی در صورت وجود حواشی قابل چرخش نیز استفاده از آن لذتبخش خواهد بود. لذا گلکسی واچ 4 احتمالا همراه با اصلاحات جزئی در تجربه کاربری امروزی روانه بازار می‌شود و این پدیده ابدا مایه تعجب نخواهد بود.

با این‌حال تایزن اخیرا پیشرفت چندانی نداشته و نواقص آن به تدریج در حال ظاهر شدن هستند. تنوع اپلیکیشن‌ها کماکان محدود بوده و این موضوع کاملا قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد. کاربران به اپلیکیشن‌های مفیدی نظیر اسپاتیفای و Strava دسترسی دارند؛ اما کاربران به برخی اپلیکیشن‌های محبوب ویژه اپل واچ دسترسی نخواهند داشت. با این‌‌حال سیستم‌عامل Wear OS گوگل حداقل دارای زیرساخت‌های اندروید است و این موضوع تبدیل برنامه‌ها را تسهیل خواهد کرد. بنابراین صرفنظر از میزان پیشرفت سخت‌افزاری گلکسی واچ 4، کاربران هنگام یافتن ابزارهای موردنظر خود احتمالا دچار مشکل خواهند شد. سامسونگ در رابطه با توسعه‌دهندگان نیز می‌تواند کارهای بیش‌تری را انجام دهد و یا حداقل برای تولید برخی اپلیکیشن‌های خاص هزینه آن‌‌را پرداخت نماید.


با این‌حال اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا سامسونگ به سیستم‌عامل Wear OS مهاجرت خواهد کرد؟ در پاسخ بایستی اعلام کرد که لزوما این‌طور نیست. اگرچه بر اساس برخی شایعات کمپانی کره‌ای به‌دنبال عرضه یک اسمارت‌واچ مبتنی بر Wear OS است؛ اما این محصول احتمالا همان گلکسی واچ 4 نخواهد بود. اگرچه بسیاری از کاربران مایل به اجرای خانه‌تکانی و به‌کارگیری نرم‌افزار جدید توسط سامسونگ هستند؛ اما هماهنگ‌سازی پلتفرم گوگل با ویژگی‌های اختصاصی سری گلکسی واچ و حاشیه چرخان این ساعت‌ها احتمالا مستلزم اعمال تغییرات سفارشی به شکلی گسترده خواهد بود. کاربران نهایتا مایل هستند تا سامسونگ تجربه کاربری اسمارت‌واچ خود اصلاح نموده و دسترسی آن‌ها به اپلیکیشن‌ها را گسترش دهد. در واقع نحوه دستیابی کمپانی به این اهداف برای آن‌ها حائز اهمیت نیست.

این اصلاحات شامل پشتیبانی بهتر از گوشی‌های غیرسامسونگی هستند. اگرچه کاربران گوشی‌های غیر گلکسی و آی‌فون یقینا می‌توانند از اسمارت‌واچ‌های فعلی سامسونگ استفاده کنند؛ اما اتصال این هندست‌ها با گلکسی واچ فرآیندی دشوار و دست‌وپاگیر است. مسلما انتظار نمی‌رود که گلکسی واچ 4 به اندازه اپل واچ با گوشی‌های آی‌فون سازگار باشد (سیاست‌های اپل مانع از تحقق این موضوع می‌شوند)؛ اما تجربه استفاده از گلکسی واچ روی اسمارت‌فون‌های شیائومی و پیکسل بدون احساس برداشتن یک گام روبه عقب یقینا فوق‌العاده خواهد بود.

گزینه‌های متنوع‌تر در زمینه طراحی

چنان‌چه از یک کاربر اپل واچ در خصوص ویژگی‌های طراحی موردعلاقه وی سوال کنید؛ در این‌صورت وی احتمالا به گزینه‌های مربوط به کیس و بند اشاره خواهد کرد. اکنون کاربران سایر برندها به طیف گسترده‌ای از کیس‌ها و بندهای رسمی با رنگ‌آمیزی‌های مختلف دسترسی دارند. چنان‌چه به اندازه کافی ماجراجو باشید؛ در این‌صورت احتمالا هرگز شخص دیگری را با ظاهر مشابه رویت نخواهید کرد. چنین تنوعی در خصوص اسمارت‌واچ‌های سامسونگ قابل رویت نیست. گلکسی واچ تنها در 3 مدل رنگی مختلف با 2 نوع ماده اولیه و تعداد انگشت‌شماری بند رسمی به بازار عرضه می‌شود.


گلکسی واچ 4 بایستی با گزینه‌های متنوع‌تری در اختیار مشتریان قرار گیرد. لازم نیست که سامسونگ از رویکرد اپل تبعیت نماید. اما چنان‌چه گلکسی واچ 4 به همان اندازه اپل واچ از گزینه‌های مختلف طراحی برخوردار باشد؛ در این‌صورت چنین پدیده‌ای یقینا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ارائه مدل‌های رنگی متنوع برای کیس و بند گلکسی واچ 4 به کاربران امکان می‌دهد تا ساعت خود را با اسمارت‌فون و رنگ‌آمیزی لباس‌های خود هماهنگ نمایند.

در همین راستا به مشخصه Samsung Design Studio در ساعت‌های کنونی کمپانی خواهیم رسید. با این‌حال ارائه چنین مشخصه‌ای در گلکسی واچ 4 فرصت ایجاد یک ساعت خاص و کاملا شخصی را فراهم می‌کند. سامسونگ بسترهای لازم برای انجام این‌کار را در اختیار دارد و صرفا بایستی چنین اهدافی را دنبال نماید. شما از گلکسی واچ 4 چه انتظاراتی دارید؟

2 در مورد “چه انتظاراتی از ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی واچ 4 داریم؟”

  1. نباید ازش انتطاری در حد اپل واچ داشت
    اما گزینه‌خیلی بهتری از ساعتای هوشمند چینیه و خیلی هم زیبا و شیک هستش

  2. چیزی که مشخصه اینه سامسونگ در بخش ساعت هوشمند و کلا گجت های پوشیدنی خیلی از اپل عقبه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH