دسترسی به نیازمندی‌های روزانه در فضایی سالم در بررسی سند صیانت از کودکان در فضای مجازی

عصر روز گذشته آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور حسن روحانی برگزار شد. طبق برنامه اعلام شده، اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسه، بخش‌هایی از سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را بررسی کردند. در چند وقت اخیر و در پی اتفاقات و حواشی که در فضای مجازی بر علیه امنیت نوجوانان رخ داده است، برخی از کارشناسان از عدم تصویب و ابلاغ این سند توسط مرکز ملی فضای مجازی ابراز نگرانی کردند.

تدوین سند صیانت از کودکان در فضای مجازی از ابتدای سال 95 آغاز شده است، این سند بیش از 3 سال است که در صف شورای عالی فضای مجازی قرار دارد و پیش نویس آن با توجه به شیوع ویروس کرونا و متداول شدن آموزش مجازی، مورد بازنگری قرار گرفت.

در این سند تعریف میان خردسال، کودک و نوجوان متفاوت است و نحوه برخورد والدین، قوانین و مواجهه هر کدام در فضای مجازی تفاوت دارد. در عین حال به تمام نیازمندی‌های عمومی و ضروری کودک نیز توجه شده، طبق این سند، شرایط دسترسی کودک به موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها باید در محیطی امن فراهم شود.

اما در جلسه روز گذشته با تصمیم اعضا مقرر شد که رده‌بندی کل محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و ویژگی‌های جسمی و فرهنگی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان، در محیط صیانت شده بر بستر شبکه ملی اطلاعات انجام شود. همچنین مقدمات لازم جهت ساماندهی و مشارکت بخش غیردولتی در ارائه محتوای سالم، مفید و ایمن نیز فراهم خواهد شد.

از دیگر مصوبات این جلسه، حفاظت روانی و اجتماعی از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و افزایش مقابله قضایی و انتظامی با بزهکاران، مجرمان و تهدیدکنندگان امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بود. بر اساس بند دیگری در این سند مقرر شد با در نظر گرفتن ملاحظات مورد نیاز برای جلوگیری از ایجاد انحصار، از ظرفیت‌های نوجوانان در تولید و توزیع محتوای سالم با ایجاد مشوق‌های لازم بهره گرفته می‌شود.

3 در مورد “دسترسی به نیازمندی‌های روزانه در فضایی سالم در بررسی سند صیانت از کودکان در فضای مجازی”

  1. جلسه های این شورا رو باید پیگیری کرد
    هربار یه خواب جدید واسمون میبینن
    این شورا همونه که تل رو به فنا داد
    و گوشی همه رو کلیددار کرد

  2. سند مقابله با ساسی مانکن درست کنید همه چی حل میشه
    این بشر به تنهایی تمام آموزشهارو به باد داد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH