تراشه پیشرفته 5G هواوی موسوم به کایرین 9000L توسط شرکت سامسونگ تولید خواهد شد

طی چند سال گذشته شرکت هواوی معمولا 2 سری پرچم‌دار را به بازار عرضه کرده است. در فصل بهار اسمارت‌فون‌های سری P با تمرکز بر مقوله عکاسی عرضه می‌شدند و در فصل پاییز نیز تولیدکننده چینی پیشرفته‌ترین هندست‌های خود را در قالب سری میت روانه بازار می‌کرد. توان پردازشی این گوشی‌های پرچم‌دار بایستی توسط تراشه‌‌های پرچم‌دار تامین شود. اما ممنوعیت‌های ایالات‌متحده علیه هواوی این تولیدکننده چینی را در موقعیت بسیار دشواری قرار داده است.

توان پردازشی سری هواوی P50 احتمالا از طریق تراشه کایرین 9000L تامین خواهد شد

در ماه مه سال گذشته وزارت بازرگانی ایالات‌متحده با تغییر قوانین صادراتی کلیه کمپانی‌های تولیدکننده تراشه در جهان که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند را ملزم کرد تا پیش از ارائه قطعات تراشه به هواوی نسبت به کسب مجوز اقدام نمایند. این پدیده برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط تولیدکننده چینی را مختل نموده است. هواوی پس از اپل دومین مشتری بزرگ کمپانی TSMC به‌شمار می‌رفت. شرکت تایوانی تولیدکننده تراشه پیش از اجرایی شدن قوانین جدید موفق به تحویل بخشی از سفارشات مربوط به تراشه پیشرفته کایرین 9000 شد. این تراشه در اسمارت‌فون‌های سری میت 40 به‌کار گرفته شد و توان پردازشی گوشی تاشوی هواوی میت ایکس 2 نیز توسط همین نیمه‌هادی تامین خواهد شد. ماهیت پیشرفته این تراشه‌ها مدیون تولید آن‌ها با استفاده از فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC است. بر این اساس ظاهرا هر تراشه مجهز به بیش از 15 میلیارد ترانزیستور خواهد بود.

هواوی همچنین تراشه کایرین 9000E را نیز طراحی نموده است. این نیمه‌هادی ورژن ضعیف‌تر تراشه کایرین 9000 به‌شمار رفته و مجهز به واحد پردازش عصبی (NPU) با 1 هسته بزرگ و 1 هسته کوچک است؛ در حالی‌که NPU به‌کارگیری شده در تراشه کایرین 9000 دارای 2 هسته بزرگ و 1 هسته کوچک است. NPU قطعه‌ای است که به منظور پردازش امور مرتبط با هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها تفاوت دیگر 2 نیمه‌هادی فوق این است که تراشه کایرین 9000 مجهز به پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای است؛ در حالی‌که GPU به‌کارگیری شده در تراشه کایرین 9000E از 22 هسته پردازشی بهره می‌گیرد.

بر اساس پست منتشر شده در شبکه اجتماعی چینی Weibo (به نقل از وبسایت Huawei Central) کمپانی هواوی احتمالا به‌دنبال عرضه مدل جدیدی از تراشه کایرین 9000 است. بر اساس گمانه‌زنی‌ها تراشه کایرین 9000L در مقایسه با مدل‌های کایرین 9000 و کایرین 9000E از فرکانس پردازشی پایین‌تری برخوردار است. هسته پردازشی بزرگ در تراشه کایرین 9000 با فرکانس 3.13 گیگاهرتز فعالیت می‌کند؛ در حالی‌که در تراشه کایرین 9000L سرعت عملکرد این هسته به 2.86 گیگاهرتز کاهش یافته است. همچنین تراشه ورژن L همانند کایرین 9000E مجهز به ماژول NPU با 1 هسته بزرگ و 1 هسته کوچک است.  بعلاوه تراشه کایرین 9000L مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G78 شامل 18 هسته پردازشی است؛ در حالی‌که چیپست‌های کایرین 9000 و کایرین 9000E به‌ترتیب از GPUهای 24 و 22 هسته‌ای بهره می‌گیرند.

یک خبرچین برخی مشخصات احتمالی تراشه 5 نانومتری کایرین 9000L را در شبکه اجتماعی Weibo منتشر کرد

بر اساس گزارشات تراشه کایرین 9000L توسط خطوط تولید نیمه‌هادی شرکت سامسونگ ساخته خواهد شد. Samsung Foundry پس از TSMC دومین تولیدکننده قراردادی بزرگ نیمه‌هادی‌ها در جهان به‌شمار می‌رود. این تراشه با استفاده از فرآیند 5 نانومتری EUV سامسونگ تولید خواهد شد. EUV یا لیتوگرافی ماوراءبنفش بی‌نهایت به کمپانی تولیدکننده نیمه‌هادی امکان می‌دهد تا به منظور استقرار مدارها روی تراشه اقدام به ترسیم الگوهای فوق‌العاده ظریف روی صفحات ویفر نماید. هرچه الگوهای خطی فوق نازکتر باشند؛ تعداد ترانزیستورهای قابل استفاده در یک تراشه نیز افزایش پیدا می‌کند؛ پدیده‌ای که افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی در نیمه‌هادی را به‌دنبال خواهد داشت. با این‌حال تغییر قوانین صادراتی ایالات‌متحده فعالیت Samsung Foundry را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین حتی در صورت وجود چنین تراشه‌ای هنوز کاملا روشن نیست که آیا سامسونگ قادر به مشارکت در فرآیند تولید کایرین 9000L خواهد بود یا خیر.

بر اساس شایعات توان پردازشی سری هواوی P50 از طریق تراشه کایرین 9000L تامین خواهد شد

آینده روابط میان کشورهای ایالات‌متحده و چین کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در زمان زمامداری دولت قبلی آمریکا بسیاری از شرکت‌های چینی به‌عنوان عامل تهدیدکننده امنیت ملی ایالات‌متحده در نظر گرفته شدند. کمپانی هواوی و اپلیکیشن تیک‌تاک تحت مالکیت شرکت ByteDance نیز به‌عنوان تهدیدات امنیتی در نظر گرفته شدند. هواوی به برقراری روابط بسیار نزدیک با دولت کمونیستی چین متهم شد. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که کمپانی وان‌پلاس برای فروش گوشی‌ها و ابزارهای جانبی خود در ایالات‌متحده با هیچ مشکل خاصی مواجه نیست.

بر اساس گزارش رسانه‌های خبری مذاکرات میان دولت جدید بایدن و پکن تاکنون چندان امیدوارکننده نبوده است. با توجه به برخی گمانه‌زنی‌ها دولت چین پیش از نشستن بر سر میز مذاکره و تلاش برای دستیابی به هرگونه توافق احتمالا خواهان حذف نام هواوی از لیست سیاه ایالات‌متحده است (موضوعی که دسترسی هواوی به زنجیره تامین خود در ایالات‌متحده را مسدود نموده است). با این‌حال به‌نظر می‌رسد که در خصوص مناقشه هواوی، ایالات‌متحده اهرم‌های قدرتمندتری را در اختیار دارد. بنابراین بعید است که دولت جو بایدن بدون دریافت امتیازات قابل توجه از چین نسبت به رفع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعمال شده علیه هواوی اقدام نماید؛ ممنوعیت‌هایی که به کسب‌وکار هواوی آسیب جدی وارد کرده است.

2 در مورد “تراشه پیشرفته 5G هواوی موسوم به کایرین 9000L توسط شرکت سامسونگ تولید خواهد شد”

  1. فعلا قدرت این تراشه در حد اسنپ دراگون نیست ولی تولیداتش امیدوارانه اس و باعث رقابت میشه شاید انحصارشو بشکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH