آموزش باز کردن فایل‌های WIM در ویندوز 10

آیا تا به حال در ویندوز 10 خود با یک فایل WIM مواجه شده‌اید که ندانید با آن چه کار کنید؟ اگر بر روی آن دابل-کلیک کنید، آنگاه به نظر اتفاقی نخواهد افتاد. در ادامه قصد داریم که توضیحاتی را در رابطه با این فایل‌ها به شما ارائه داده و همچنین به شما بگوییم که چگونه می‌توانید در ویندوز 10 خود، نسبت به باز کردن فایل های WIM اقدام کنید.

WIM چیست؟

WIM، خلاصه شده Windows Imaging Format است. در واقع WIM یکی از فرمت‌های مربوط به رمزنگاری تصاویر است. این فرمت در ابتدا توسط مایکروسافت و در ویندوز Vista معرفی شد. مزیت قالب‌بندی کردن تصاویر با استفاده از WIM این است که این فرمت، بهینه است. در اینجا منظور از بهینه بودن این است که تصاویر WIM نسبت به تصاویر اصلی، حجم کمتری دارند. در چنین فایل‌هایی، 6 نوع منبع وجود دارند:

  • منابع متادیتا
  • جدول جست‌و‌جو
  • داده‌های XML
  • جدول یکپارچگی (Integrity)
  • Header
  • منبع فایل

تصاویر WIM قابلیت بوت شدن را دارا هستند. در حقیقت، دی‌وی‌دی‌های نصب ویندوز، حاوی فایل‌های WIM بوده که البته در صورت نصب نشدن مکرر ویندوز، می‌توان این فایل‌ها را دستکاری کرد.

فایل‌های WIM به‌صورت گسترده‌ای جهت مدیریت فایل‌های حیاتی سیستم، مورد استفاده قرار می‌‎گیرند. از جمله این فایل‌های حیاتی می‌توان به به‌روزرسانی‌ها، اجزاهای مختلف و حتی درایورها نیز اشاره کرد. همچنین از این تصاویر جهت مدیریت فرایند بوت سیستم‌عامل نیز استفاده می‌شود. بدون وجود فایل‌های WIM مناسب، احتمالا نخواهید توانست که سیستم‌عامل را بوت کرده و یا اینکه یکی دیگر نصب کنید. اگر در زمینه اجرای ویندوز 10 خود به مشکل برخوردید، آنگاه می‌توانید نسبت به جایگزینی فایل wim. و یا استخراج آن و سپس جایگزینی اطلاعات با داده‌هایی که خراب نشده‌اند، اقدام کنید (اگر فکر می‌کنید که فایل wim. خراب شده است).

شیوه باز کردن فایل های WIM در ویندوز 10

جهت استخراج فایل‌های WIM در ویندوز، راه‌کارهای گوناگونی وجود دارند. شناخته‌شده‌ترین روش، استفاده از WinZip است. می‌توانید بدون نگرانی در رابطه با زمان و حجم دیتای استخراج شده، به‌صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید. حجم این نرم‌افزار پایین بوده و همچنین فضای زیادی را از رم شما نیز اشغال نمی‌کند. بنابراین می‌توان گفت که اجرای این نرم‌افزار، تأثیر چندانی بر سرعت کامپیوتر شما نخواهد گذاشت.

باز کردن فایل های WIM در ویندوز 10

یکی دیگر از روش‌های استخراج فایل‌های WIM، استفاده از 7-Zip است. این اپلیکیشن با تمامی نسخه‌های ویندوز از 2000 و Vista گرفته تا ویندوز 10، سازگار است.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه فایل‌های خراب ویندوز خود را تعمیر کنیم؟

استفاده از PeaZip جهت باز کردن و ویرایش فایل‌های WIM

PeaZip یک ابزار استخراج و فشرده‌سازی بوده که بسیار سبک است و می‌توان آن را به‌عنوان یک فایل منیجر نیز مورد استفاده قرار داد. علاوه بر استخراج و فشرده‌سازی، با استفاده از PeaZip می‌توانید نسبت به ترکیب و جدا کردن انواع مختلف فایل‌ها نیز اقدام کنید. PeaZip مخصوصا برای هنرمندانی که قصد ویرایش موسیقی و یا ویدیو را دارند نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. PeaZip از طیف گسترده‌ای از فایل‌ها پشتیبانی کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمت‌های “zip”، “.tar”، “.wim.” و “gzip.”، اشاره کرد.

با استفاده از PeaZip نه‌تنها می‌توانید که فایل‌های WIM را باز کنید، بلکه می‌توانید نسبت به ویرایش اطلاعات این فایل‌ها نیز اقدام نمایید. اگر در زمینه نصب ویندوز 10 مشکل دارید و فهمیده‌اید که مشکل از فایل‌‌های wim. است، آنگاه این ابزار می‌تواند برای شما مفید باشد. این نرم‌افزار از رمزنگاری قدرتمند و سایر ویژگی‌های امنیتی نیز برخوردار است، بنابراین با استفاده از این ابزار می‌توانید از داده‌های حساس خود نیز محافظت نمایید.

جمع‌بندی

فایل‌های WIM از فایل‌های مهم به حساب آمده و در بسیاری از بخش‌های ویندوز 10، مخصوصا در زمینه نصب سیستم‌عامل، کاربرد دارند. در موارد مختلفی نیاز دارید که فایل‌های WIM را ویرایش کنید. یکی از این موارد، مربوط به نصب نشدن درست سیستم‌عامل است. در چنین مواقعی می‌توانید با استفاده از یکی از ابزارهای معرفی شده در بالا، نسبت به باز کردن و ویرایش فایل‌های WIM اقدام کرده و سپس تغییرات موردنظر خود را اعمال کنید.

1 در مورد “آموزش باز کردن فایل‌های WIM در ویندوز 10”

  1. علیرضا مرادی

    تغییر و دستکاری فایل های wim واسه شرکتای داخلی نرم افزاریه که بتونن اسم شرکتشونو بزنن رو کپی کاریشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH