مشخصات کارت‌های گرافیکی Xe HPG آینده شرکت اینتل منتشر شد

شرکت اینتل به‌طور تصادفی برخی جزئیات مربوط به کارت‌های گرافیکی Xe HPG خود را منتشر کرد. این اطلاعات نشان‌دهنده تلاش‌های آینده تیم مهندسان اینتل برای درهم آمیختن فناوری‌ شرکت‌های AMD و انویدیا روی یک کارت گرافیکی است. یک کاربر توئیتری با شناسه Komachi_Ensaka@ مجموعه‌ای از مطالب مرجع در خصوص کارت‌های گرافیکی را از وبسایت اینتل استخراج نموده است. وی ظاهرا با تنها یک جستجوی ساده به این اطلاعات دست یافته است. مخاطبان به منظور دسترسی واقعی به جزئیات مذکور نیازمند مجوز رسمی کمپانی هستند. بر اساس اعلام وبسایت PCGamer کاربران صرفا از طریق جستجو می‌توانند به اطلاعات زیادی دست پیدا کنند.

در وهله نخست این اسناد ظاهرا تائید می‌کنند که اینتل به‌دنبال عرضه چندین کارت گرافیکی مجزا با تعداد متفاوتی از واحدهای اجرایی (EU) است. این مدل‌ها مجهز به 512، 384 و 128 واحد اجرایی هستند. برای مقایسه جالب است بدانید که مدل 512EU دارای تقریبا 4096 هسته خواهد بود؛ لذا عملکرد عمومی آن با کارت گرافیکی AMD Radeon RX 6700 XT قابل مقایسه است. اگرچه در خصوص به‌کارگیری هسته‌های ویژه ردیابی پرتوی یا موارد مشابه هیچ توضیحی ارائه نشده است. چنان‌چه اینتل در نخستین GPU گسسته خود از فناوری ردیابی پرتوی بهره‌برداری نماید؛ در این‌صورت چنین پدیده‌ای یقینا یک موفقیت بزرگ قلمداد می‌شود.

همچنین بر اساس نتایج جستجو می‌توان به سایر مشخصات کارت‌های گرافیکی آینده اینتل از جمله انواع مختلف سوکت‌ها و سرعت فرکانس حافظه پی برد. اما عرضه لپ‌تاپ‌های اینتلی مجهز به پردازنده‌های گرافیکی گسسته Xe HPG طی سال جاری احتمالا مهم‌ترین خبر به‌شمار می‌رود.

پردازنده‌های گرافیکی جدید اینتل چه زمانی به بازار عرضه خواهند شد؟

تاکنون پیرامون برگزاری رویداد معرفی کارت‌های گرافیکی جدید اینتل هیچ توضیحی ارائه نشده و صرفا شاهد انتشار تیزرهای تبلیغاتی در این زمینه بوده‌ایم. با این‌حال اکنون حداقل می‌دانیم که این GPUها در شرف ورود به بازار هستند. این GPUها احتمالا ابتدا در پلتفرم‌های موبایلی به‌کار گرفته خواهند شد؛ چرا که پلتفرم Intel EVO امکان کنترل چشمگیر محصول نهایی را در اختیار کمپانی تولیدکننده تراشه قرار می‌دهد.


اسناد و مدارک مربوط به نتایج جستجو نشان می‌دهند که GPUهای جدید در لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های Tiger Lake H عرضه خواهند شد؛ موضوعی که نشان می‌دهد این مدل‌ها احتمالا طی سال جاری روانه بازار شده و در ادامه کارت‌های گرافیکی دسکتاپی مجزا نیز در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. با این‌حال کاربران برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر پیرامون سخت‌افزار جدید اینتل لازم نیست مدت زیادی منتظر بمانند.

2 در مورد “مشخصات کارت‌های گرافیکی Xe HPG آینده شرکت اینتل منتشر شد”

  1. پوریا ناصری

    این کار شدنی نیست. مث طرح های مفهومیه
    دوتا پردازنده‌گرافیکی رقیب رو میخواد یکی کنه. حتی اگه شدنی باشه انجام نمیدن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH