مشارکت ایران و چین در توسعه زیرساخت شبکه اطلاعات، اینترنت 5G و تولید تلفن‌همراه و لپ‌تاپ

در سال 94 و پس از اجرایی شدن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، شی‌جین‌پینگ رییس جمهور چین به کشور ما سفر کرد و دیداری با رهبر و رییس جمهور ایران داشت. از همان زمان با پیشنهاد تهران و موافقت پکن، همکاری دو کشور به سطح مشارکت جامع راهبردی ارتقاء پیدا کرد و هر دو کشور با تنظیم روابط راهبردی بلند مدت 25 ساله موافقت کردند.

چین در این سال‌ها از معدود کشورهایی بوده که همکاری خود با ایران را ادامه داد و از ایران نفت می‌خرید، این اتفاق باعث افزایش سطح همکاری دو کشور و اعتماد ایران به چین شد. مسئولین ارشد حکومت ایران همواره از چین به علت همراه بودن با ملت ایران در دوران سخت تحریم قدردانی کردند و به دنبال افزایش همکاری‌های استراتژی میان دو کشور بودند.

سرانجام در تیر ماه سال گذشته، دولت مجوز رسمی آغاز مذاکرات ایران و چین بر سر همکاری جامع بلند مدت بر اساس منافع متقابل را صادر کرد و در روز 7 فروردین سند همکاری دو کشور در تهران به امضای وزاری خارجه ایران و چین رسید. در این سند راهبردهای سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده، اما بخشی از همکاری ایران و چین به بخش تکنولوژی و توسعه ارتباطات اشاره دارد.

در این بخش ایران و چین برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی، توسعه نسل پنجم ارتباطات راه دور، توسعه خدمات اساسی مانند موتور جستجوگر و پیام‌رسان‌ اجتماعی، تجهیزات از راه دور مانند GPS، سرور و ذخیره‌سازی اطلاعات، توسعه نرم‌افزارهای پایه مانند سیستم‌عامل‌ها، مرورگر، آنتی‌ویروس و نرم‌افزار تلفن همراه و همچنین تجهیزات تجاری مانند تلفن هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ همکاری خواهند داشت.

بر اساس این سند، ایران و چین پروژه‌های مشترک و آزمایشی در زمینه‌ فناوری‌های هوشمند و هوش مصنوعی را تعریف خواهند کرد، همچنین دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های دو کشور، پروژه‌ها و تحقیقات مشترک خواهند داشت. ایران و چین به دنبال همکاری در زمینه فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس‌های ماهواره‌ای در صحنه بین‌المللی نیز هستند و این مورد نیز در سند جامع همکاری ذکر شده است.

3 در مورد “مشارکت ایران و چین در توسعه زیرساخت شبکه اطلاعات، اینترنت 5G و تولید تلفن‌همراه و لپ‌تاپ”

  1. تمام دنیا می خواند از فناوری 5g هوایی استفاده کنند، اگه این امریکا نبود تا الان گرفته بود.
    از این امریکا که ما خیری ندیدیم، بلکه چین خوب از کار در بیاد

  2. این سند همکاری مشخص نیس چی هست اصلا؟؟
    ماکه کاری ازمون ساخته نیست فقط باید صبر کنیم ببینیم چی میشه

    2
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH