مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ 4 با 2 پردازنده اینتل و AMD رونمایی کرد

روز گذشته شرکت مایکروسافت از یک به‌روزرسانی کوچک اما مهم برای سرفیس لپ‌تاپ محبوب خود رونمایی کرد. همان‌طور که شایعات مطرح شده طی ماه گذشته نیز پیش‌بینی کرده بودند؛ این دستگاه از جنبه زیبایی‌شناختی شاهد تغییرات چشمگیری نبوده است؛ اما در عوض مجموعه‌ای از قطعات ارتقایافته را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مهم‌ترین نکته این‌که سرفیس لپ‌تاپ 4 به کاربران امکان می‌دهد تا از میان تراشه‌های ساخت شرکت‌های اینتل یا AMD یکی را به دلخواه انتخاب کنند. در گذشته پردازنده AMD صرفا در مدل 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ قابل دسترس بود. مدل 13 اینچی بیش‌ترین میزان تنوع را پیش روی مشتریان قرار خواهد داد؛ به گونه‌ای که کاربران می‌توانند از میان مدل‌های مجهز به پردازنده Core i5 اینتل (1135G7)، پردازنده (Core i7 (1185G7 یا (AMD Ryzen 5 (4680U یکی را انتخاب کنند. همچنین گزینه‌های دیگری مجهز به پردازنده‌های قدرتمندتر (Core i5 (1145G7 و (Ryzen 7 (4980U نیز در دسترس کاربران تجاری قرار خواهند گرفت.

در عین‌حال مدل 15 اینچی صرفا با پردازنده‌های Core i5 و Ryzen 7 عرضه خواهد شد. تراشه‌های AMD دارای برچسب “Microsoft Surface Edition” بوده و بر اساس ادعای مایکروسافت برای سخت‌افزار سرفیس بهینه‌سازی شده‌اند. اگرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اصلاحاتی روی این تراشه‌ها اعمال شده است.

مد‌ل‌های مجهز به پردازنده اینتل از تراشه گرافیکی ارتقایافته Xe استفاده می‌کنند؛ در حالی‌که مدل‌های مجهز به پردازنده Ryzen طبیعتا از تراشه گرافیکی ساخت AMD بهره می‌گیرند. کاربران قادر به انتخاب مدل‌هایی با 8، 16 یا 32 گیگابایت رم و 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت حافظه‌داخلی NVMe خواهند بود. اما پیکره‌بندی‌های برتر صرفا در مدل‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل قابل دسترس هستند.

مطابق روال گذشته مدل 15 اینچی در مقایسه با ورژن 13 اینچی واقعا قدرتمندتر نیست؛ مگر آن‌که دستگاه بزرگ‌تر از بهینه‌سازی‌های حرارتی مضاعف بهره‌مند باشد. بدیهی است که مدل 15 اینچی با وجود پنل نمایشگر بزرگ‌تر خود مناسب افرادی است که به لپ‌تاپ‌های دارای صفحه‌نمایش بزرگ علاقه‌مند هستند.

همچنین تصمیم مایکروسافت برای عدم استفاده از جدیدترین پردازنده‌های Ryzen سری 5000 مایه تاسف است. با این‌حال کمپانی ادعا می‌کند که سرفیس لپ‌تاپ 4 در مقایسه با سرفیس لپ‌تاپ 3 تا 70 درصد سریع‌تر است. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این پیشرفت‌ها در ورژن‌های مجهز به پردازنده‌های AMD نیز قابل رویت خواهند بود یا خیر.

بهبود عملکرد باتری یکی دیگر از پیشرفت‌های سری جدید سرفیس لپ‌تاپ به‌شمار می‌رود. مایکروسافت ادعا می‌کند که مدل 13.5 اینچی مجهز به پردازنده Ryzen R5 با یک نوبت شارژ کامل تا حداکثر 19 ساعت شارژدهی خواهد داشت. این رقم نشان‌دهنده بیش‌ترین میزان شارژدهی یک دستگاه سرفیسی تا به امروز است. شارژدهی مدل‌های دارای پردازنده اینتل اندکی کمتر بوده و ورژن مجهز به پردازنده Core i5 تا حداکثر 17 ساعت شارژدهی خواهد داشت.

در سایر جنبه‌ها سری جدید سرفیس لپ‌تاپ اساسا مشابه مدلهای نسل قبلی به‌نظر می‌رسد. اکنون نیز همانند گذشته شاهد به‌کارگیری نمایشگری با نسبت ابعاد 3:2 و چگالی پیکسلی 201ppi، زبان طراحی مشابه و پورت‌های ارتباطی یکسان شامل 1 درگاه USB-A و 1 درگاه USB-C هستیم.

مایکروسافت کماکان مدل‌های نقره‌ای و آبی سرفیس لپ‌تاپ همراه با تزئینات پارچه آلکانتارا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد

از جنبه بصری نیز شاهد نوعی پیشرفت هستیم. اکنون سرفیس لپ‌تاپ با مدل رنگی آبی یخی مات نیز عرضه می‌شود. متاسفانه این موضوع بدان معناست که مایکروسافت از عرضه مدل رنگی بسیار زیبای Cobalt Blue صرفنظر خواهد کرد. اما به بیان صادقانه به‌کارگیری رنگ‌آمیزی آبی در لپ‌تاپ‌ها یقینا مایه خرسندی خواهد بود.

سرفیس لپ‌تاپ 4 تداعی‌گر جذاب‌ترین به‌روزرسانی اعمال شده در جهان نیست. بعلاوه امسال احتمالا آخرین سالی است که مایکروسافت می‌تواند از الگوی طراحی تقریبا 4 ساله خود (با تمامی زیبایی‌ها و ظرافت‌هایش) بهره‌برداری نماید. ایجاد امکان انتخاب کاربران میان مدل‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD کماکان مایه خرسندی است. قیمت‌گذاری پایه مدل‌های دارای پردازنده AMD برابر با 999 دلار است. این رقم مربوط به مدل مجهز به پردازنده Ryzen R5 با 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی است. قیمت‌گذاری مدل دارای پردازنده Core i5 از 1299 دلار آغاز می‌شود؛ اما ظرفیت حافظه‌داخلی نیز تا حداکثر 512 گیگابایت ارتقاء خواهد یافت. در ادامه جدول قیمتی مربوط به مدل‌های 13.5 و 15 اینچی سرفیس لپ‌تاپ 4 با پردازنده‌های ساخت اینتل و AMD قابل رویت است:

سرفیس لپ‌تاپ 4 از روز 13 آوریل (24 فروردین ماه) قابل سفارش بوده و فروش آن در کشورهای آمریکا، کانادا و ژاپن از روز 15 آوریل (26 فروردین ماه) آغاز خواهد شد. این محصول طی هفته‌های آتی در بازارهای سایر مناطق جهان نیز قابل دسترس خواهد بود.

2 در مورد “مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ 4 با 2 پردازنده اینتل و AMD رونمایی کرد”

  1. سرفیس یه برند خیلی لاکچریه توی لپ تاپا حتی از اپل هم لاکچری تره و البته اگه پول دارید خریدش ارزششو داره
    نرم افزار و سخت افزارش فوق العاده باهم هماهنگه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH