مدیاتک به‌دنبال عرضه نخستین تراشه موبایلی 4 نانومتری در جهان است

بر اساس اعلام 2 منبع خبری مستقل، شرکت مدیاتک قصد دارد تا به نخستین تولیدکننده تراشه 4 نانومتری در جهان تبدیل شود. انتظار می‌رود که تولید این تراشه در اواخر سال جاری میلادی (3 ماهه چهارم سال 2021) یا اوایل سال 2022 آغاز شود.

در واقع برخی تولیدکنندگان بزرگ هم‌اکنون سفارشات خود برای خریداری تراشه پیشرفته مدیاتک را به این شرکت ارائه نموده‌اند. این کمپانی‌ها شامل اوپو، شیائومی، سامسونگ و ویوو هستند. یکی از جنبه‌های منفی قضیه این است که مدیاتک در ازای پرداخت هزینه‌ای هنگفت تولید تراشه 4 نانومتری خود را به کمپانی TSMC واگذار نموده است. بدین‌ترتیب تولید هر تراشه 4 نانومتری برای مدیاتک حدودا 80 دلار هزینه خواهد داشت؛ در حالی‌که هزینه تولید تراشه‌های 5 نانومتری پیشرفته فعلی بین 30 تا 35 دلار است.

یک خبرچین مشهور چینی ادعا می‌کند که سخت‌افزار آینده شرکت مدیاتک می‌تواند عملکرد تراشه‌های فعلی سری اسنپ‌دراگون 800 را به چالش کشیده و میزان مصرف انرژی را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. البته در حال حاضر این اظهارات صرفا در حد شایعه بوده و برای روشن شدن توانایی تراشه مدیاتک برای پیشی گرفتن از رقبای خود ناچارا بایستی حدود 1 سال دیگر منتظر بمانیم.

4 در مورد “مدیاتک به‌دنبال عرضه نخستین تراشه موبایلی 4 نانومتری در جهان است”

    1. شرکت گوگل تولید کرده و اخبارش هم اومد اما تکذیب شد استفاده عمومی نیاز به زمان داره دنیا فعلا آمادگشیو نداره

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. کوچک شدن مقیاس فرآیند تولید تراشه لزوما با اندازه فیزیکی آن ارتباط ندارد. در واقع با کوچک شدن مقیاس فرآیند تولید تعداد ترانزیستورهای قابل استفاده در نیمه‌هادی‌ها افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش توان پردازشی و بهره‌وری انرژی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH