اپل از آی‌مک جدید خود با رنگ‌آمیزی‌های مختلف و تراشه M1 رسما رونمایی کرد

تراشه بومی M1 اپل دیگر منحصرا در کامپیوترهای مک‌بوک و مک مینی این شرکت به‌کار گرفته نمی‌شود؛ چرا که غول کوپرتینویی امروز از کامپیوتر جدید آی‌مک مجهز به تراشه M1 رسما رونمایی کرد.

محصول جدید یک کامپیوتر با رنگ‌آمیزی بسیار متنوع محسوب می‌شود. در واقع آی‌مک جدید در 7 مدل رنگی مختلف شامل سبز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، آبی و نقره‌ای روانه بازار می‌شود. این دستگاه مجهز به تراشه بومی اپل مبتنی بر معماری ARM بوده و بسته به پیکره‌بندی منتخب کاربر دارای CPU با 8 هسته پردازشی و GPU با 7 یا 8 هسته پردازشی است. با این‌حال آی‌مک جدید با پیشرفت‌های متعدد در سایر حوزه‌ها به بازار عرضه می‌شود.

به‌عنوان مثال وبکم دارای رزولوشن 1080p بوده و دستگاه مجهز به 6 عدد اسپیکر داخلی است. سیستم صوتی آی‌مک جدید شامل 2 جفت ووفر حذف‌کننده نیرو با قابلیت پشتیبانی از صدای فضایی و فناوری دالبی آتموس و یک آرایه سه‌تایی از میکروفون‌ها جهت ضبط صدا با کیفیت استودیویی است. این میکروفون‌ها مشخصا با هدف کاهش تداخلات صوتی ناشی از سایر بخش‌های سیستم به‌کار گرفته شده و از تکنیک پردازش سیگنال Beamforming جهت‌دار نیز پشتیبانی می‌کنند.

آی‌مک جدید تنها 11.5 میلی‌متر ضخامت دارد و از یک نمایشگر 23.5 اینچی Retina Display با رزولوشن 4.5K استفاده می‌کند. این نمایشگر دارای 11.3 میلیون عدد پیکسل بوده و از حداکثر روشنایی 500 نیتی، قابلیت پوشش‌دهی فضای رنگی P3 1B و فناوری True Tone جهت تنظیم خودکار دمای رنگ بر اساس شرایط محیط اطراف پشتیبانی می‌کند. همچنین این نمایشگر از نوعی پوشش ضدانعکاسی پیشرفته در صنعت بهره می‌گیرد.

استفاده از تراشه M1 موجب شده تا کارآیی CPU و GPU آی‌مک جدید در مقایسه با سریع‌ترین مدل 21.5 اینچی قدیمی آی‌مک (با قدرتمندترین پردازنده گرافیکی گسسته) به‌ترتیب تا سقف 85 و 50 درصد ارتقاء پیدا کند. در واقع سرعت عملکرد GPU در برخی اپلیکیشن‌های خاص نسبت به مدل کوچک آی‌مک قبلی 2 برابر افزایش یافته است. همچنین عملکرد دستگاه در زمینه یادگیری ماشینی نیز 3 برابر سریع‌تر شده است.

هر دستگاه جدید آی‌مک مجهز به 2 پورت تاندربولت و اتصال وای‌فای 6 است. ورژن گران‌قیمت‌تر دارای 2 پورت USB-C اضافی و یک درگاه اترنت 1 گیگابیت برثانیه‌ای است. این پورت به شکلی نسبتا عجیب و غریب در نزدیکی درگاه اتصال آداپتور برق قرار گرفته است. کابل خارج شده از آداپتور برق نیز با یک لمس کوچک به‌صورت مغناطیسی به کامپیوتر متصل می‌شود.

مشتریان آی‌مک جدید در صورت تمایل می‌توانند یک دستگاه صفحه‌کلید جادویی (Magic Keyboard) با رنگ‌آمیزی منطبق با دستگاه و مجهز به تاچ آی‌دی را خریداری نمایند. این صفحه‌کلید برای نخستین بار در جهان از سیستم احراز هویت بیومتریکی با پیاده‌سازی کاملا بی‌سیم بهره گرفته است. کیبورد مذکور دارای یک تراشه امنیتی اختصاصی است که با منطقه ایمن (Secure Enclave) تعبیه شده درون تراشه M1 مستقیما ارتباط برقرار می‌کند. بدین‌ترتیب به منظور تبادل اطلاعات مربوط به اثرانگشت کاربر از یک کانال با رمزگذاری 2 جانبه (end-to-end) استفاده می‌شود.

آی‌مک جدید مجهز به تراشه M1 (با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای) با قیمت‌گذاری پایه 1299 دلاری در 4 مدل رنگی مختلف شامل سبز، صورتی، آبی و نقره‌ای روانه بازار می‌شود. این محصول به‌همراه مجیک کیبورد و مجیک موس با رنگ‌آمیزی‌های متناظر به فروش خواهد رفت.

ورژن پیشرفته‌تر آی‌مک جدید با قیمت‌گذاری 1499 دلاری در هر 7 مدل رنگی قابل دسترس خواهد بود. این مدل مجهز به CPU و GPU با 8 هسته پردازشی بوده و به‌همراه صفحه‌کلید جادویی (مجهز به تاچ آی‌دی) و موس جادویی اپل با رنگ‌آمیزی‌های متناظر در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. هر 2 مدل مجهز به 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD هستند. با این‌حال در مدل ارزان‌تر امکان ارتقاء ظرفیت حافظه به 512 گیگابایت یا 1 ترابایت نیز وجود دارد. ورژن گران‌تر آی‌مک جدید نیز از قابلیت ارتقاء رم تا سقف 16 گیگابایت و حافظه‌داخلی تا حداکثر 2 ترابایت برخوردار است.

پیش‌سفارش آی‌مک جدید مجهز به تراشه M1 از روز 30 آوریل (10 اردیبهشت ماه) آغاز خواهد شد. همچنین واگذاری این محصول به مشتریان نیز از نیمه دوم ماه مه شروع می‌شود.

2 در مورد “اپل از آی‌مک جدید خود با رنگ‌آمیزی‌های مختلف و تراشه M1 رسما رونمایی کرد”

  1. جعبه مداد رنگیه دیگه?
    ال این وانای شرکت دل هم به صرف تره و هم با کیفیت تر .
    چند سال استفاده کردم واقعا راضی بودم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH