دومین نسل اپل تی‌وی 4K مجهز به پردازنده A12 Bionic رسما معرفی شد

امروز شرکت اپل از دومین نسل دستگاه پخش رسانه خود موسوم به اپل تی‌وی 4K رونمایی کرد. محصول جدید به‌همراه یک تراشه قدرتمند، ریموت کنترل جدید و قابلیت‌های کالیبراسیون هوشمند رنگ روانه بازار می‌شود.

اکنون اپل تی‌وی 4K مجهز به تراشه بومی کمپانی با نام A12 Bionic است. این نیمه‌هادی سفارشی طراحی شده توسط اپل نخستین بار در هندست‌های سری آی‌فون XS و آی‌فون XR مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای این تراشه مجهز به 2 هسته پردازشی با کارآیی بالا و 4 هسته کم‌مصرف است و GPU آن نیز از 4 هسته پردازشی میزبانی می‌کند. استفاده از این تراشه به اپل تی‌وی 4K امکان می‌دهد تا ویدیوهای 4K HDR با سرعت 60 فریم برثانیه را پخش نماید. اکنون کاربران با استفاده از مشخصه AirPlay می‌توانند ویدیوهای 4K دالبی ویژن با نرخ 60 فریم برثانیه را از روی گوشی آی‌فون 12 خود مستقیما روی اپل تی‌وی 4K پخش نمایند. همچنین اپل به منظور پشتیبانی از محتوای HDR با نرخ فریم بالا با شبکه‌های FoX Sports، NBCUniversal، Red Bull TV، +Canal و +Paramount همکاری کرده است.

بعلاوه کمپانی از یک ریموت کنترل سیری بازطراحی شده برای مدل جدید اپل تی‌وی 4K رونمایی کرد. ریموت کنترل نسل قبلی از جنبه تجربه کاربری اپل تی‌وی غالبا مورد انتقاد قرار گرفته بود. همچنین طراحی متقارن این ابزار جانبی استفاده از آن در فضاهای تاریک را تا حدی دشوار کرده بود. ریموت کنترل جدید با بهره‌گیری از طراحی جدید برند این مشکل را برطرف نموده و استفاده از آن حتی در محیط‌های تاریک نیز آسان خواهد بود. تاچ‌پد تخت اکنون با یک پد هدایت‌کننده دایره‌ای شکل شامل دکمه‌های کنترل فیزیکی 5 جهته جایگزین شده است.

سطح ریموت کنترل نسبت به فرامین لمسی حساس بوده و کاربران به منظور پیمایش در رابط کاربری می‌توانند انگشتان خود را روی آن جابه‌جا نمایند. بعلاوه کاربران با حرکت دادن انگشتان خود حول حلقه دایروی همانند الگوی مورد استفاده در آی‌پاد می‌توانند محتوای در حال پخش را به جلو یا عقب ببرند. دکمه سیری به سمت راست ریموت منتقل شده است. بعلاوه اکنون ریموت به منظور کنترل مستقیم تلویزیون شما از دکمه قطع صدا (Mute) و پاور برخوردار است. بنابراین کاربران از به‌کارگیری ریموت مخصوص تلویزیون بی‌‌نیاز خواهند بود.

بعلاوه اپل از قابلیت کالیبراسیون هوشمند رنگ بهره گرفته است. این مشخصه از سنسورهای تعبیه شده روی گوشی آی‌فون کاربر استفاده می‌کند. بدین منظور کاربران صرفا به یک دستگاه آی‌فون با سیستم فیس آی‌دی و سیستم‌عامل iOS 14.5 احتیاج دارند. روش کاری تکنیک فوق بدین‌ترتیب است که کاربر مشخصه Color Balance را اجرا نموده و سپس پنل جلویی آی‌فون خود را در مقابل ناحیه مشخص شده روی نمایشگر نگه می‌دارد. فرآیند کالیبراسیون پس از چند ثانیه به اتمام می‌رسد.

در این میان اپل به جزئیات اشاره نکرده است؛ اما روش فوق احتمالا از سازوکاری مشابه کالیبراسیون رنگ با کمک یک اسپکتروفوتومتر بهره می‌گیرد. اپل تی‌وی 4K الگوهای رنگی را به تلویزیون شما ارسال نموده و در ادامه این الگوها توسط سنسورها و دوربین تعبیه شده در قسمت جلویی آی‌فون اسکن می‌شوند. سپس الگوهای اسکن شده با یک تصویر مرجع مورد مقایسه قرار گرفته و یک جدول بازبینی سه‌بعدی (3D LUT) تولید می‌شود. نهایتا 3D LUT به اپل تی‌وی 4K ارسال خواهد شد. در ادامه این الگو برای کلیه محتواهای ارسالی به تلویزیون اعمال می‌شود. بدین‌ترتیب حداقل دستیابی به سطوح مشخصی از دقت رنگ تضمین خواهد شد.

بدیهی است چنان‌چه کالیبراسیون رنگ پیش‌تر به‌صورت حرفه‌ای روی تلویزیون شما اجرا شده باشد؛ در این‌صورت استفاده از قابلیت فوق ضرورت نخواهد داشت. اما اکثر کاربران تلویزیون‌های خود را کالیبره نمی‌کنند و استفاده از این ویژگی ساده به آن‌ها اطمینان می‌دهد که حداقل برای محتوای پخش شده توسط اپل تی‌وی 4K تا حدی از دقت رنگ استاندارد در صنعت بهره‌مند خواهند شد.

اپل تی‌وی 4K جدید با قیمت‌گذاری 179 دلاری از روز جمعه 30 آوریل (10 اردیبهشت ماه) برای سفارش‌گذاری قابل دسترس خواهد بود. عرضه این محصول نیز از نیمه دوم ماه مه آغاز خواهد شد. اپل تی‌وی جدید در بیش از 30 کشور و منطقه مختلف عرضه می‌شود.

همچنین اپل ورژن قدیمی اپل تی‌وی اچ‌دی همراه با ریموت کنترل جدید سیری را به قیمت 149 دلار عرضه خواهد کرد. بعلاوه مشتریان با پرداخت مبلغ 59 دلار می‌توانند ریموت کنترل جدید سیری را به‌صورت مجزا خریداری نمایند. این ابزار جانبی با مدل‌های فعلی اپل تی‌وی 4K و اپل تی‌وی اچ‌دی سازگاری خواهد داشت.

3 در مورد “دومین نسل اپل تی‌وی 4K مجهز به پردازنده A12 Bionic رسما معرفی شد”

  1. حمید منصوری

    یه تی وی بخری اینو وصل کنی بهش خب چه کاریه همون تی وی اسمارتو میگیری هزینه اضافی هم نمیکنی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH