رگولاتوری گزارش نحوه اخلال اپراتورها در شبکه کلاب هاوس را منتشر کرد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پس از گذشت 24 ساعت از ابلاغ مصوبه هیات وزیران مبنی بر رفع اختلال در شبکه کلاب هاوس، گزارشی از نحوه ایجاد اختلال در دسترسی مشترکان همراه اول، ایرانسل و مخابرات به این شبکه اجتماعی را منتشر کرد.

پس از اعلام و پیگیری وزارت ارتباطات در خصوص اختلال به وجود آمده در دسترسی کاربران به کلاب هاوس و طرح شکایت از اپراتورهای خاطی، هیات وزیران طی مصوبه‌ای تنها 24 ساعت فرصت دادند که سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات، اختلال به وجود آمده در شبکه کلاب هاوس را رفع کنند.

پس از گذشت این مهلت و بی‌توجهی مجدد اپراتورها به اخطارهای وزارت ارتباطات و دولت، سازمان تنظیم مقررات در گزارشی نحوه ایجاد اختلال و مستندات این مشکل به وجود آمده را به صورت عمومی منتشر کرد.

همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، اگر اپراتورها طی 24 ساعت اقدامی در جهت رفع اختلال به وجود آمده، انجام ندهند، به ازای هر روز ادامه پیدا کردن این اختلال، 50 میلیارد تومان جریمه مالی خواهند شد. احتمال تعلیق فعالیت اپراتورها و کاهش زمان قرارداد آن‌ها نیز وجود دارد.

به نظر می‌رسد جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی از روز شنبه برای اپراتورها محاسبه شده و تا پایان این اختلال ادامه پیدا خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به درآمد بسیار بالای اپراتورها به صورت روزانه، این جریمه تاثیر خاصی در روند کاری آن‌ها نخواهد داشت.

همچنین در صورت تعلیق اپراتورها نیز وضعیت سرویس‌دهی و مشترکان آن‌ها معین نشده و به نظر نمی‌رسد رگولاتوری هرگز به اجرایی شدن این جریمه نزدیک شود.

به هر شکل بر اساس گزارش مستند رگولاتوری، همراه اول در پاسخ به دامنه clubhouseapi.com به جای DNS سرور این شبکه اجتماعی، آدرس 10.10.34.34 که DNS صفحه پیوندهاست را به کاربر نشان می‌دهد.

همراه اول همچنین آدرس maintenance.joinclubhouse.com را در سرورهای خود مسدود کرده و پاسخی به کاربر نمی‌دهد.

شرکت ایرانسل نیز IPهای دامنه www.clubhouseapi.com را استخراج و بر روی روتر خود مسدود کرده است، البته این اختلال در برخی مناطق برقرار و در برخی مناطق دیده نمی‌شود و به همین دلیل بخشی از مشترکان مشکلی برای دسترسی به شبکه کلاب هاوس نداشتند.

مخابرات نیز در عملیاتی مشابه با ایرانسل، IPهای دامنه www.clubhouseapi.com را استخراج و بر روی روتر خود مسدود کرده است. این انسداد به گونه‌ای است که کاربر احساس می‌کند شبکه کلاب هاوس دچار اختلال شده، از این رو صفحه پیوندها یا پیام مسدودسازی کلاب هاوس برای کاربر نمایش داده نمی‌شود.

اپراتورها هنوز واکنشی نسبت به انتشار این گزارش نداشته‌اند. بسیاری صدا و سیما را مسبب اصلی اختلال در کلاب هاوس می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟

3 در مورد “رگولاتوری گزارش نحوه اخلال اپراتورها در شبکه کلاب هاوس را منتشر کرد”

    1. سعید صانعی

      نگرانی که در مورد تعلیق اپراتورها وجود دارد همینه، احتمالا موضوع هرگز به تعلیق شدن اپراتورها ختم نمیشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH