اکران آنلاین فیلمها، طرفداران و مخالفان بسیاری دارد، در این مطلب با اشاره به دلایل هر دو طرف از شما میخواهیم در نظرسنجی ما شرکت کنید.
تا پیش از اسفند 98 همه ما میتوانستیم کاملا عادی و بدون دردسر، به سینماها برویم و جدیدترین فیلمهای اکران شده در کشور را مشاهده کنیم. در آن زمان بزرگترین دغدغه مردم و فیلمسازان نرخ بلیط سینما بود، مردم توقع داشتند بلیط سینما نرخ ثابتی داشته باشد و فیلمسازان با استناد به تورم و افزایش هزینه تولید فیلم، مدام به دنبال افزایش قیمت بلیط سینما بودند.
با وجود این اختلاف نظر، همهچیز بسیار خوب بود، هرگز دیدن یک فیلم سینمایی برایمان یک چالش محسوب نمیشد و به راحتی میتوانستیم تنهایی یا به صورت جمعی به سینما برویم و یک فیلم سینمایی را مشاهده کنیم.
اما بیماری منحوس کویید 19 از چین به کل جهان شیوع پیدا کرد و به ایران رسید. با این اتفاق تمام برنامههای روزانه ما از جمله رفتن به سینما و فیلم دیدن تعطیل شد. در آن زمان سینماداران، تهیهکنندگان و سینماگران به دنبال چینش اکران فیلمها برای نوروز 99 بودند.
با بسته شدن سینماها در عید 99 همه کشور در شوک پاندمی کرونا و قرنطینه فرو رفت، تا مدتی هیچ شخصی به دنبال اکران فیلم سینمایی نبود، اما پس از تعطیلات عید، زندگی مجددا به جریان افتاد و رفته رفته ادارهها با ظرفیت نیمی از کارمندان به همراه برخی از مشاغل و بخشهای مختلف به سر کار بازگشتند.
مشاغل به صورت دورکاری ادامه پیدا کردند، تدریس در مدارس و دانشگاهها به صورت آنلاین پیگیری شد، کنفرانسها، فروش محصولات، سخنرانیها و… همه به صورت آنلاین و از راه دور برگزار شدند. سینماها نیز از این قاعده مستثنی نبودند و بحث اکران آنلاین فیلمهای سینمایی در سطح کشوری، برای اولین بار و به صورت کاملا جدی مطرح شد.
خیلی سریع و در 24 فروردین 99 فیلم سینمایی خروج، برای اولین بار به صورت آنلاین اکران شد، این فیلم با استقبال خوب تماشاگران همراه شد و ظرف یک هفته به فروش بیش از یک میلیارد تومان رسید. البته پس از اکران آنلاین این فیلم، سریعا نسخه غیرمجاز آن در فضای مجازی انتشار یافت و استقبال از اکران آنلاین این فیلم به شدت کاهش پیدا کرد.
به همین دلیل میتوان اکران خروج را تجربه تقریبا ناموفقی دانست اما به هر شکل پس از آن فیلمهای دیگری نیز بهصورت آنلاین اکران شدند. با وجود ساختارهای ضعیف، اکران آنلاین در سینمای ایران فراگیر شده است، البته بسیاری از تهیهکنندگان نیز تصمیم گرفتند تا پایان پاندمی کویید 19 صبر کنند تا فیلمشان به صورت عمومی در سینما و با حضور مردم اکران شود.
تعداد فیلمهای اکران آنلاین طی یک سال اخیر چشمگیر نبوده، عوامل مختلفی موجب شده تا بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان علاقهای برای اکران آنلاین فیلمهای خود نداشته باشند، اما به هر ترتیب فیلمهای خوبی مانند خروج، شنای پروانه، مردن در آب مطهر و فیلم خورشید (به زودی)، اکران آنلاین را تجربه کردهاند.
این مطلب را نیز مطالعه کنید: 4 دلیل برای آنکه اشتراک فیلیمو خود را تمدید نکنید!
اکران آنلاین فیلمها در ایران به صورت عمده توسط دو پلتفرم مشهور فیلیمو و نماوا صورت میگیرد، برای اکران آنلاین نیازی به خرید اشتراک از این دو سایت نیست اما باید به صورت رایگان ثبت نام کنید، همچنین برای تماشای آنلاین فیلمها باید هزینه مورد نیاز پرداخت شود. پس از خرید هر بلیط تا 8 ساعت میتوانید آن فیلم را در هر پلتفرمی تماشا کنید.
این شیوه اکران فیلم با حواشی مختلفی همراه است و طرفداران و منتقدان بسیاری دارد و هر دو طرف نکات مثبت یا منفی برای اکران آنلاین فیلمهای سینمایی بیان میکنند. در ادامه مهمترین دلایل مخالفان و موافقان اکران آنلاین فیلمهای سینمایی به شیوه کنونی را بررسی خواهیم کرد:
هزینه بلیط زیاد است: مهمترین دلیل انتقاد مخالفان به اکرانهای آنلاین، هزینه دریافتی آن است. در حال حاضر هزینه بلیط اکران آنلاین با هزینه بلیط سینما برابر بوده و شما با توجه به آنکه فیلم را در خانه و با رایانه، تلویزیون و یا تلفن هوشمند مشاهده میکنید، باید هزینه تماشای بلیط سینما با تمامی امکانات آن مانند مشاهده فیلم با کیفیت بالا در پرده، کیفیت صوتی بالا، فضای مناسب فیلم دیدن، حضور تماشاگران دیگر و… پول یکسانی پرداخت کنید.
هزینه بلیط منطقی است: طرفداران اکران فیلمهای آنلاین معمولا به صورت خانوادگی فیلمها را میبینند، به همین دلیل آنها با پرداخت یک بلیط میتوانند چند نفری فیلم را تماشا کرده و درواقع هزینه بلیط بین تعداد آنها تقسیم میشود، از این رو هزینه بلیط برای آنها ارزانتر درمیآید.
اکران آنلاین هزینههای مخفی دارد: منتقدان معتقدند که شما برای اکران آنلاین با توجه به پرداخت هزینه خرید بلیط باید 8 درصد مالیات نیز پرداخت کنید که رقمی غیرمنطقی و هزینهای اضافی است، همچنین هزینه اینترنت مصرفی نیز بر عهده تماشاگر است و این موارد در تعیین قیمت بلیط محاسبه نمیشود. بنابراین علاوه بر خرید بلیط، هزینههای جانبی دیگری باید پرداخت شود که بسیاری به آنها توجهی ندارند.
تماشای فیلم در خانه راحتتر است: طرفداران اکران آنلاین فیلم، اعتقاد دارند پرداخت هزینههای اضافی به داشتن قابلیتهای مختلف تماشای فیلم در خانه مانند امکان توقف فیلم، تماشای صحنههای منتخب به صورت مجدد، راحتی و آسایش حضور در خانه میارزد و بنابراین ترجیح میدهند این هزینهها را پرداخت کنند.
عجلهای برای دیدن فیلم ندارم: همه فیلمها مدتی پس از اکران به صورت رایگان در صورت پرداخت اشتراک در فیلیمو و نماوا در کنار دیگر فیلمها قابل مشاهده هستند، به این ترتیب منتقدان اکران آنلاین فیلم معتقد هستند که توجیهی برای پرداخت هزینه برای تماشای فیلم وجود ندارد، به خصوص آنهایی که اشتراک فیلیمو و نماوا را دارند تنها لازم است تا چند ماه صبر کنند تا بتوانند فیلم مورد نظر را بدون پرداخت هزینه اضافی تماشا کنند.
فیلمها را داغ باید دید: از طرفی در نقطه مقابل طرفداران اکران آنلاین فیلم اعتقاد دارند که فیلمها را باید داغ دید، وقتی که فیلمی اکران میشود، طرفداران دنیای هنر دوست دارند به سرعت آن را دیده تا در فضای گرم به وجود آمده در خصوص نقد و بررسی آن فیلم در فضای مجازی شرکت داشته باشند. این فضا پس از یک ماه از بین میرود. همچنین مدت زیادی است که فیلمهای ایرانی خاصی اکران نشده و طرفداران سینما دوست دارند فیلمهایی را که از یک تا دو سال پیش تعریف آنها را شنیدهاند، سریعتر مشاهده کنند.
تا سینما هست چرا اکران آنلاین: پیش از عید 1400 مدتی سینماها باز شدند، اگر موج چهارم کرونا سر نمیرسید احتمالا سینماها همین حالا با رعایت پروتکلهای بهداشتی به فعالیت خود ادامه میدهند، با این وجود به احتمال فراوان سینماها به زودی باز میشوند. به این ترتیب منتقدان اکران آنلاین اعتقاد دارند که باید صبر کرد تا فیلمها را داغ و در حال و هوای سینما مشاهده کرد. حتی راه حلهای دیگر مانند سینما خودرو، جذابیت بیشتری نسبت به تماشای فیلم در خانه دارد.
رفتن به سینما خطر دارد: طرفداران اکران آنلاین اعتقاد دارند که حتی با وجود باز شدن سینماها هنوز هم رفتن به سینماها خطرناک است و تا پایان پاندمی کرونا نباید به سینما رفت، این افراد میگویند دیدن فیلم در خانه خطرات کمتری دارد و فیلمهای ایرانی را میتوان مانند فیلمهای خارجی در خانه دید.
بازه زمانی محدود برای تماشای فیلمها، غیر منطقی است: مخالفان اکران آنلاین اعتقاد دارند که پس از پرداخت هزینه بلیط نباید محدودیت زمانی برای تماشای آن وجود داشته باشد و ما باید هر زمان و به تعدادی که میخواهیم، فیلم مورد نظر را تماشا کنیم، زیرا هزینه آن را پرداخت کردهایم و از طرفی ممکن است کاری برایمان پیش بیاید و نتوانیم فیلم را در تایم تعیین شده ببینیم. این قانون کاملا مضحک است.
قانون محدودیت زمانی تماشای فیلم مشکلی ندارد: موافقان میگویند، زمانی که بلیط سینما را میخرید، باید در سانس مورد نظر به سینما برسید و حتی اگر چند دقیقه تاخیر داشته باشید، ابتدای فیلم را از دست میدهید. در اکران آنلاین هم همینطور است، باید مدت محدودی برای تماشای فیلم داشته باشید. فیلم اکران آنلاین با فیلمی که از قبل بر روی پلتفرم تماشای فیلم وجود دارد، متفاوت است و نمیتوان انتظار داشت مانند فیلمهای قدیمی هر موقع و به هر تعداد که بخواهیم با یک بار پرداخت بلیط یک فیلم را ببینیم.
من مخالفم: اصلا تماشای فیلم سینمایی در منزل صفای حضور در سینماها را ندارد، آن هم زمانی که باید برای دیدن یک فیلم در سینما با همه جذابیتش و دیدن یک فیلم در خانه با همه نکات منفی از جمله پرداخت هزینههای اضافی، باید یک هزینه را پرداخت کنیم. فیلمهای سینمایی باید با هزینه کمتر و امکانات بیشتری به صورت آنلاین اکران شوند در غیر این صورت دیدن فیلم به این شکل دلیل منطقی ندارد. یا صبر میکنیم تا سینماها باز شود یا آنکه همان فیلم را به صورت رایگان یک ماه دیگر از اکران آنلاین آن مشاهده خواهم کرد.
من موافقم: رفتن به سینماها فعلا خطرناک است، از طرفی مدتهاست منتظر اکران فیلمهای سینمایی هستیم و میخواهیم این فیلمها را ببینیم. هزینه اکران آنلاین فیلم مناسب است، شما با بلیط برابر با سینما میتوانید یک فیلم را چند نفری در خانه و با آسایش مشاهده کنید، قوانین اکران آنلاین فیلم منطقی بوده و برای همه (بیننده، پخشکننده و تولیدکننده) مناسب است.
نظر شما چیست؟ شما طرفداران اکران فیلمهای سینمایی به صورت آنلاین هستید یا خیر؟ به نظر شما کدام طرف این ماجرا، دارای استدلالهای منطقیتری است؟ کدام یک از این دلایل به نظر شما غیر منطقی است؟ به نظر شما شیوه فعلی اکران آنلاین مناسب است یا قوانین آن باید تغییر کند؟
معذرت میخوام، یکم سردرگم شدم.
داریم راجع به سینمای ایران صحبت میکنیم؟
چون بعید میدونم محصولاتش حتی دیده بشن؛ بأی نحو!
فیلمها را داغ باید دید
فیلم های ایرانی چی هستن که داغ و سردشون فرق داشته باشه
منظورتون زباله های تولید سینمای … رایش چهارمه؟ جالبه که هنوز مردم خوداگاه تو مسلخ مغزشویی میرن :))
سینما هم مانند سایر کسب و کار ها که طی این سالیان با پیشرفت تکنولوژی ها تغییرات زیادی داشتند باید مسیرشو به سمت دیجیتال شدن سوق بده ، و بستری ایجاد کنه که حقوق بیننده و تولید کننده حفظ بشه . متاسفانه الان پلتفرم های آنلاین بدون نظارت و با قیمت های سرسام آور فعالیت میکنند و از اون طرف هم کانال ها و رسانه های غیر مجاز با تکثیر فیلم های سینمایی به تولید کنندگان ضرر وارد میکنند
غالب این مقاله توقع غیر منطقی داره روی روال اکران انلاین
دیگه قرار نیست 10 هزار تومن بدی واسه یه بلیت آنلاین با اسنپ یه نسخه بلوری فیلم رو هم بیارن دم در یادگاری نگه داریم
من خیلی هم موافقم . بریم بخاطر دیدن یه فیلم کرونا بگیریم منطقی نیست
وقتی که میشه همون فیلم رو توی خونه دید با خیال اسوده
سینمای ایران نیمه جان بود با این شریاط کاملا نابود میشه