واکسن کرونا

باوجود ورود نهمین محموله واکسن روسی، مشکل تامین دوز دوم واکسن همچنان پابرجاست

روز گذشته نهمین محموله واکسن کرونا روسی شامل  100 هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی به کشور وارد شد.

طبق اعلام خبرگزاری‌های رسمی کشور، ظهر گذشته نهمین محموله واکسن اسپوتنیک‌وی از مسکو توسط هواپیمایی ماهان به فرودگاه امام خمینی وارد شد.  تاکنون طی نه مرحله واردات واکسن از روسیه بیش از 900 هزار واکسن اسپوتنیک‌وی به کشور وارد شده است.

ظرفیت پایین تولید واکسن روسی موجب شده تا صادرات این واکسن از روسیه به کشور‌های مختلف جهان به کندی صورت بگیرد، مقامات بهداشت کشور تاکنون قرارداد 60 میلیون دوز واکس اسپوتنیک‌وی را با روسیه امضا کرده‌اند ولی تاکنون تنها حدود یک میلیون دوز واکسن از روسیه به کشور وارد شده است.

این اتفاق همراه با بدقولی چین در رساندن واکسن سینوفارم به ایران از جمله دلایل کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم در کشور مطرح شده است، علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در این خصوص توضیح داد: متاسفانه روسیه و چین برای رساندن واکسن به ایران بدقولی کرده‌اند، همچنین کوواکس نیز ظرفیتی که قرار بود در اختیار ایران قرار دهد را خالی گذاشته و این اتفاقات موجب شده تا برای تزریق دوز دوم واکسن به افراد مسن و گروه‌های پرخطر با مشکل مواجه شویم.

واکسن کرونا به کالایی استراتژیک تبدیل شده

ناجی ادامه داد: واکسن کرونا به یک کالای استراتژیک تبدیل شده و به آسانی قابل خریداری نیست، کشورهای چین، روسیه و هند در کنار کوواکس به آسانی واکسن در اختیار ما قرار نمی‌دهند. همه کشورها به واکسن کرونا نیاز دارند، چین چندی پیش طی یک روز 19 میلیون نفر را واکسن کرد و این شرایط باعث بدقولی این شرکت‌ها در رساندن واکسن به ایران شده است.

چرا دوز دوم واکسن برای تزریق کنندگان نگهداری نشد؟

وی در خصوص این که چرا دوز دوم واکسن برای افرادی که دوز اول را تزریق کرده‌اند نگهداری نشد گفت: در خصوص واکسن اسپوتنیک‌وی، دوز اول و دوز دوم بایکدیگر تفاوت دارد و به همین دلیل دوز دوم برای افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند نگهداری شد، اما در مورد واکسن سینوفارم، بهارات و دیگر واکسن‌ها، دو دوز واکسن برابر است و به این ترتیب تفاوتی ندارد که دوز دوم واکسن نگهداری شود یا آنکه یک دوز دیگر از همان نوع برای مرحله دوم تزریق شود.

واکسن برکت به جای دوز دوم سینوفارم

چندی پیش دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص مشکل عدم تامین دوز دوم واکسن اعلام کرده بود: اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری برابر با سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دوز دوم استفاده کرد. اگر واکسن اول نوع دیگری باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما ما می‌خواهیم این واکسنی که تزریق شده اثر داشته باشد. به همین دلیل تزریق دو واکسن با پلتفرم متفاوت، ممکن است که آن تاثیری را که انتظارش را داریم، نداشته باشد.

2 در مورد “باوجود ورود نهمین محموله واکسن روسی، مشکل تامین دوز دوم واکسن همچنان پابرجاست”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH