اسکرین‌شات‌های ویندوز 11 از طراحی جدید منوی استارت و Taskbar حکایت دارند

پیش‌بینی اینکه ویندوز 10 آخرین نسخه سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت باشد؛ تقریبا برای همگان دور از انتظار بود. کمپانی مایکروسافت طی سالیان گذشته تمرکز خود را روی پشتیبانی بلندمدت از ویندوز 10 معطوف نموده است؛ اما اکنون تصمیم گرفته تا ورژن جدید سیستم‌عامل ویندوز را عرضه نماید. شرکت مایکروسافت در روز 24 ژوئن (3 تیر ماه) از ورژن جدید سیستم‌عامل خود با نام ویندوز 11 رونمایی خواهد کرد.

امروز و پیش از انتشار رسمی این پلتفرم اطلاعات جدیدی پیرامون نخستین نسخه آن منتشر شده است. به گفته انجمن XDA Developers اطلاعات لو رفته شامل چندین عدد تصویر اسکرین‌شات بوده و نمایش‌دهنده اعمال تغییرات جدید در طراحی منوی استارت، Taskbar و سایر جوانب سیستم‌عامل هستند.

ویندوز 11 علیرغم نام جدید خود همانند ورژن جدید ویندوز 10 یا یک نسخه بازنگری شده از آن به‌نظر می‌رسد. بازطراحی این سیستم‌عامل موجب شکل‌گیری تغییرات بصری چشمگیر شده است؛ اما به لحاظ زیرساخت اساسا با همان پلتفرم ویندوز 10 سروکار داریم. ورژن جدید ویندوز با هدف ایجاد موجی از هیجان برای دریافت به‌روزرسانی‌ها منتشر می‌شود.

در واقع بایستی اذعان کرد که آپدیت‌های جدید ویندوز 10 به اندازه انتشار به‌روزرسانی ورژن جدید ویندوز هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند. با وجود خلق تجربه کاربری مشابه اکنون شاهد اعمال تغییراتی در طراحی ویندوز هستیم؛ تغییراتی که به وضوح از اتخاذ یک رویکرد جدید برای طراحی سیستم‌عامل ویندوز حکایت دارند.

ویندوز 11 دربردارنده تعداد زیادی از عناصر ویندوز 10X است

سیستم‌عامل جدید ویندوز 11 با تمامی ورژن‌های منتشر شده ویندوز 10 در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بنابراین ویندوز 11 در ورژن‌هایی نظیر هوم، پرو و اینترپرایز روانه بازار می‌شود. نصب اینترفیس جدید موجب به‌روزرسانی طراحی و استفاده از الگوی متفاوتی شده که با نمونه مورد استفاده کاربران در سیستم‌عامل ویندوز 10 اختلاف بسیار زیادی دارد. اکنون تعداد زیادی آیکون جدید با سایه‌ها و افکت‌های نوری شبه سه‌بعدی به چشم می‌خورند. بعلاوه الگوی طراحی مسطح یکی از مشخصه‌هایی است که موجب تمایز اساسی ویندوز 11 خواهد شد.


شباهت ظاهری میان ویندوز 11 و ویندوز 10X یکی از مشهودترین خصوصیات مورد اشاره در تصاویر اخیرا لو رفته محسوب می‌شوند. جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که ویندوز 10X نسخه جدیدی از سیستم‌عامل برای دستگاه‌های هیبریدی به‌شمار می‌رفت.

مایکروسافت نهایتا تصمیم گرفت تا توسعه این پلتفرم را متوقف کند؛ اما ظاهرا برخی دستاوردهای کمپانی در این حوزه توسط ویندوز 11 مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. ویندوز 10X نویدبخش اعمال برخی تغییرات داخلی نظیر اجرای اپلیکیشن‌ها در ناحیه‌ای محدود موسوم به کانتینرها بود. در این‌حالت برنامه‌ها به سایر فایل‌های سیستمی دسترسی نداشتند. با این‌حال چنین مشخصه‌ای در ورژن جدید ویندوز 11 به چشم نمی‌خورد. در واقع به‌نظر می‌رسد که کمپانی از پوسته ویندوز 10X بر روی ویندوز 10 بهره گرفته است.

بعلاوه کاربران احتمالا به وجود لوگوی جدید ویندوز که همان لوگوی آبی‌رنگ شرکت مایکروسافت است؛ پی برده‌اند. این آیکون جای لوگوی ذوزنقه‌ای شکل را گرفته است. به‌نظر می‌رسد که کمپانی مایل است تا ماهیت برند ویندوز را به برند مایکروسافت تغییر دهد. اکنون Taskbar در قسمت مرکزی رابط کاربری قرار دارد؛ اگرچه کاربران قادر به اعمال تغییرات سفارشی روی آن هستند. همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید؛ سیستم دارای آیکون استارت با طراحی جدید است. بعلاوه مشخصه Windows Search نیز از ظاهری جدید و متفاوت بهره می‌گیرد.

ظاهرا مایکروسافت از برخی عناصر رابط کاربری Sun Valley UX نظیر افکت‌های پروازی شناور و متمرکز نیز استفاده می‌کند. بعلاوه منوی جستجوی جدید به کاربران امکان می‌دهد تا نتایج جستجوهای خود را بر اساس دسته‌های اپلیکیشن‌ها، اسناد، تنظیمات و مواردی از این‌دست فیلتر نمایند. با این‌حال برنامه File Explorer تغییرات چندانی نداشته است؛ اما تمامی آیکون‌ها در مقایسه با ویندوز 10 متفاوت هستند. ظاهرا تا آنجایی که به اپلیکیشن‌ها مربوط می‌شود؛ هیچ یک از مولفه‌های طراحی دستخوش تغییر نشده‌اند. البته این وضعیت در آینده می‌تواند دستخوش تغییر شود. چنان‌چه به خاطر داشته باشید؛ الگوی طراحی ورژن‌های اولیه ویندوز 10 شباهت بسیار زیادی با ویندوز 8.1 داشت.

ویندوز 11 مجددا از ویجت‌ها استفاده خواهد کرد. اما اینبار ویجت‌ها بیش‌تر مشابه انواع رویت شده در macOS به‌نظر می‌رسند و این ویجت‌ها احتمالا جایگزین کاشی‌های زنده خواهند شد. شایان به ذکر است که ویجت‌ها در حالات تاریک و روشن از ظاهری متفاوت برخوردار خواهند بود.

ویندوز 11 طی هفته آینده رسما معرفی می‌شود

انتظار می‌رود که در ماه‌های آتی امکانات بیش‌تری به ویندوز 11 اضافه شود. از این گذشته شرکت مایکروسافت در هفته آینده صرفا از سیستم‌عامل ویندوز 11 رونمایی خواهد کرد. در ادامه احتمالا شاهد انتشار این پلتفرم برای کاربران شرکت‌کننده در برنامه تست نسخه پیش‌نمایشی خواهیم بود. با این‌حال ورژن کامل و پایدار ویندوز 11 احتمالا تا پیش از 3 ماهه پایانی سال 2021 منتشر نخواهد شد.

3 در مورد “اسکرین‌شات‌های ویندوز 11 از طراحی جدید منوی استارت و Taskbar حکایت دارند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH