نکاتی برای انتخاب اندازه صفحه نمایش تلویزیون به شیوه صحیح

در هنگام خرید تلویزیون چند نکته مهم است: چه برندی، چه اندازه‌ای و چه ویژگی‌هایی. این سه مورد البته با فاکتوری به نام بودجه، رابطه مستقیم دارند. در این مقاله می‌خواهیم به شما در انتخاب تلویزیون مناسب از جهت اندازه کمک کنیم و سعی کردیم اصولی را آموزش دهیم که دانستن آنها انتخاب شما را بسیار آسان‌تر می‌کند.

فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب اندازه تلویزیون

انتخاب اندازه مناسب و صحیح تلویزیون برای داخل سالن و یا اتاق شما رابطه مستقیمی با دو فاکتور دارد: اندازه اتاق شما چقدر است و چه میزان بودجه‌ای می‌خواهید برای اینکار صرف کنید. در حالی که بودجه‌ای که دارید، ممکن است فاکتور اصلی تاثیرگذار بر خرید تلویزیون باشد، اما اندازه صفحه نمایش تلویزیون به فاصله‌ای که به طور معمول در هنگام تماشای تلویزیون دارید هم بستگی دارید، هرچه بخواهید در فضای نمایش تصاویر بیشتر غوطه‌ور باشید، این اندازه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اما ما دو مورد دیگر را می‌خواهیم به این عوامل اضافه کنیم: خرید اندازه مناسب تلویزیون تا چه اندازه روی زیبایی خانه شما تاثیر دارد و اصلا شما تا چه حد به این موضوع اهمیت می‌دهید؟ این موضوع از آن جهت بیان می‌شود که در یک دکوراسیون خوب، اندازه مناسب تلویزیون اهمیت دارد. مورد دوم مربوط هم به میزان استفاده شما از تلویزیون برمی‌گردد، هرچه استفاده شما از تلویزیون بیشتر باشد، باید در انتخاب اندازه مناسب‌تر دقت بیشتری کنید، چرا که در طول زمان ممکن است چشم شما آسیب ببیند.

حالا که فاکتورهای کیفی را برای بررسی انتخاب اندازه مناسب تلویزیون اشاره کردیم، چند محاسبه ریاضی را هم در نظر بگیریم:

  1. محاسبه فاصله تماشا و اندازه صفحه نمایش تلویزیون

اگر به یاد داشته باشید، پیش از این توصیه نمی‌شد که خیلی نزدیک تلویزیون‌ها بنشینید، اتفاقی که بیشتر برای بچه‌های با سنین کمتر رخ می‌داد. اما در حال حاضر به دلیل پیشرفتی که این تکنولوژی کرده است، فاصله‌های نزدیک، چندان برای چشم آزار دهنده نخواهد بود، گرچه در دراز مدت، ممکن است تاثیراتی داشته باشد که در اینجا بیشتر توضیح داده شده است.

فرمولی برای تشخیص اندازه مناسب تلویزیون بر اساس فاصله‌ای که معمولا شما در هنگام تماشای تلویزیون دارید، وجود دارد:

  1. فاصله از صفحه تلویزیون= اندازه صفحه نمایش تلویزیون

برای مثال اگر شما در فاصله 120 اینچی (حدود سه متر) از تلویزیون نشسته باشید، اندازه مناسب تلویزیون، 60 اینچ خواهد بود.

  1. انتخاب اندازه صفحه نمایش در اتاق‌های شلوغ
انتخاب تلویزیون برای خانه شلوغ

اگر قرار است تلویزیون شما در یک اتاق شلوغ قرار گیرد و افراد زیادی هم تلویزیون تماشا می‌کنند، انتخاب اندازه مناسب تلویزیون تفاوت خواهد کرد. در اینجا با چند مثال نحوه این انتخاب را توضیح می‌دهیم:

اگر در فاصله 6 فوتی (72 اینچی و یا 180 سانتی‌متری) از تلویزیون نشسته‌اید، اندازه مناسب تلویزیون 40 اینچ است.

اگر در فاصله 7.5 فوتی (90 اینچی و یا 2.5 متری) از تلویزیون نشسته‌اید، اندازه مناسب صفحه نمایش 50 اینچ است.

اگر در فاصله 9 فوتی (108 اینچ و یا 2.75 متری) از تلویزیون نشسته‌اید، اندازه مناسب تلویزیون 60 اینچ است.

اگر تلویزیون را در روی دیوار نصب کنید چون زاویه دید بیشتری می‌دهد، می‌توان اندازه کوچک‌تر خریداری کرد.

  1. خرید اندازه مناسب تلویزیون بر حسب زاویه‌ها

همیشه پیش نمی‌آید که به صورت مستقیم و رودررو با تلویزیون نشسته باشید. اگرچه حالت ایده‌ال، اینطور است، اما اگر در زاویه با تلویزیون می‌نشینید، اندازه صفحه تلویزیون باید طوری انتخاب شود که بیشتر از 15 درجه زاویه از جهت بالا و یا پایین و بیشتر از 40 درجه زاویه از جهت چپ و راست ایجاد نشود.

چرا که هر چه از زاویه بیشتر به تلویزیون نگاه کنید، تصاویر را ناواضح‌تر خواهید دید. البته این مشکل تا حد زیادی در تلویزیون‌های با رزولوشن 4k حل شده است.

البته این نکات را هم باید در خرید اندازه تلویزیون در نظر بگیرید:

انتخاب اندازه مناسب تلویزیون
  • در حال حاضر، بسته به برندی که برای خرید تلویزیون انتخاب می‌کنید، تلویزیون‌های 32 اینچ و بالاتر در بازار وجود دارند و اندازه‌های 49، 50، 55 و 65 اینچ بیشترین تقاضا را برای خرید داشته‌اند.
  • اگر قصد خرید تلویزیون برای فضای کوچکی را دارید، سعی کنید انواعی از تلویزیون‌ها را خریداری کنید که قابلیت نصب روی دیوار را داشته باشد، در این حالت، زاویه دید بیشتری برای شما ایجاد خواهد کرد. اگر نگران از دست دادن قابلیت هوشمند بودن تلویزیون در ابعاد کوچک‌تر هستید می‌توانید این مشکل را با خرید یک مدل اندروید باکس خانگی برطرف کنید.
  • محاسباتی که در اینجا اشاره شد، برای تلویزیون‌هایی با صفحه تخت است و اگر می‌خواهید تلویزیون‌های نسل جدید با صفحه خمیده را خریداری کنید، این محاسبات باید تغییر کند.
  • هنگامی که به خرید تلویزیون می‌روید، سعی کنید زوایه دید را در همان‌جا امتحان کنید. برای مثال روبروی کاناپه مقابل تلویزیون بنشینید و میزان دید خود را از زوایای مختلف و در اندازه‌های متنوع تلویزیون بررسی کنید. اگر هم قصد خرید اینترنتی تلویزیون را دارید، می‌توانید اینکار را با تلویزیون‌های قدیمی انجام دهید و یا با توجه به فضای خود، اندازه تلویزیون را انتخاب کنید.
  • تلویزیون‌هایی که برای اتاق‌ها انتخاب می‌شوند، معمولا اندازه کوچک‌تری دارند، بنابراین در ابتدا مشخص کنید برای چه بخشی از خانه قصد خرید تلویزیون را دارید.
  • فقط به اندازه تلویزیون توجه نکنید. قدرت رزولوشن تصویری که تلویزیون به شما می‌دهد، نیز مهم است. برای مثال اگر تلویزیون سامسونگ 49 اینچی با کیفیت تصویر 4k را از بین تلویزیون های موجود از این برند انتخاب کنید، ممکن است از خرید تلویزیون مدل 55 اینچی که کیفیت تصویر فول اچ دی دارد، بهتر باشد. با اینکه از جهت قیمتی ممکن است تفاوت چندانی نکنند و یا حتی تلویزیون 55 اینچی گرانتر هم باشد.

همانطور که اشاره شد در حال حاضر تلویزیون‌هایی با اندازه صفحه نمایش 49 تا 65 اینچ، بسیار پرطرفدار هستند، اما در هنگام خرید حتما فضای خانه و یا ساختمان و میزان استفاده که از تلویزیون دارید را برای انتخاب اندازه مناسب در نظر بگیرید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

2 در مورد “نکاتی برای انتخاب اندازه صفحه نمایش تلویزیون به شیوه صحیح”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH