نقشه راه کمپانی TSMC از عرضه تراشه‌های 3 نانومتری در سال 2022 حکایت دارد

کمپانی تایوانی TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل تجهیزات نیمه‌هادی در جهان محسوب می‌شود. این تولیدکننده مسئولیت ساخت تراشه‌های طراحی شده توسط تعدادی از برترین شرکت‌های دنیای فناوری نظیر اپل، مدیاتک و AMD را بر عهده دارد. سال گذشته کمپانی TSMC تولید تراشه‌های پیشرفته با استفاده از فرآیند 5 نانومتری را آغاز کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تراشه A14 Bionic به‌کارگیری شده در سری آی‌فون 12 اشاره کرد.

با افزایش تعداد ترانزیستورها در هر میلی‌متر مربع از فضای تراشه شاهد افزایش توان پردازشی و کاهش میزان مصرف انرژی خواهیم بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی TSMC فرآیند تولید 3 نانومتری خود را در 6 ماهه دوم سال 2022 راه‌اندازی خواهد کرد و چیپست A16 Bionic مورد استفاده در گوشی‌های سری آی‌فون 14 اپل احتمالا نخستین تراشه‌ای است که با استفاده از فرآیند 3 نانومتری به‌طور انبوه تولید خواهد شد. اما وبسایت Digitimes ادعا می‌کند که پیش از دستیابی TSMC به فرآیند 3 نانومتری این کمپانی تولید تراشه‌های 4 نانومتری را در اواخر سال جاری آغاز خواهد کرد.

بر اساس گزارشات، شرکت اپل نخستین دسته از تراشه‌های 4 نانومتری تولیدی را برای کامپیوترهای مک آینده خود رزرو نموده است. همچنین به‌نظر می‌رسد که غول کوپرتینویی سفارش آغاز تولید تراشه A15 Bionic برای سری آی‌فون 13 اپل را به کمپانی TSMC ارائه نموده است. آخرین تراشه‌های مورد استفاده در آی‌فون‌های اپل با استفاده از فرآیند 5 نانومتری ارتقایافته توسط TSMC تولید می‌شوند. TSMC اعلام کرده که فرآیند تولید تراشه‌های 3 نانومتری را در اواخر سال آینده آغاز خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی TSMC تولید تراشه‌های 4 نانومتری را در سال جاری آغاز نموده و ساخت تراشه‌های 3 نانومتری را در 6 ماهه دوم سال 2022 کلید خواهد زد

استفاده از فرآیند تولید 3 نانومتری، افزایش حداکثر 15 درصدی سرعت یا کاهش حداکثر 30 درصدی مصرف انرژی نسبت به فرآیند 5 نانومتری را در پی خواهد داشت. پس از به‌کارگیری فرآیند 3 نانومتری برای مدت چند سال احتمالا شاهد عرضه فرآیند 2 نانومتری نسل آینده خواهیم بود. بر اساس گزارشات هر 2 کمپانی TSMC و Samsung Foundries به‌دنبال تولید تراشه با استفاده از این فرآیند هستند. اما بی‌تردید در مقطع کنونی سیر تحولات آینده کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

2 در مورد “نقشه راه کمپانی TSMC از عرضه تراشه‌های 3 نانومتری در سال 2022 حکایت دارد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH