چگونه تلویزیون خود را برای دیدن جام‌جهانی آماده کنیم؟!

shakes

کمتر از یک هفته به آغاز بازی‌های جام جهانی مانده است و بنابراین از عشق زیادی که به این رشته ورزشی دارید، بی‌صبرانه منتظر شروع آن هستید.

طبیعتا اولین و مهم‌ترین چیزی که نیاز داریم، یک تلویزیون است!‌ در اینجا سعی می‌کنیم تا راه‌هایی را به شما نشان دهیم تا از دیدن و شنیدن فوتبال در خانه لذت ببرید. پس با ما همراه باشید.

خب تا چند روز دیگر بازی‌های جام جهانی در مهد فوتبال دنیا آغاز می‌شود و فضای عمومی جهان به سمت این رویداد متمایل خواهد شد. ما هم دیدیم که نمی‌توانیم به سمت این فضا نرویم، پس گفتیم تا در آی‌تی‌رسان موضوع مرتبطی پیدا کنیم و با شما باشیم.

صدها هزار نفر بازی‌ها را به‌صورت شخصی و زنده در استادیوم‌ها خواهند دید؛ اما صدها میلیون نفر، بازی‌ها را در خانه و از تلویزیون تماشا خواهند کرد. اگر شما یکی از آن‌ها هستید، پس باید شرایط خوبی را برای دیدن بازی‌ها برای خود فراهم کنید!

در اینجا سعی داریم توجه شمارا به چند نکته کنکوری جلب نماییم!

ovr2

هرچه بزرگ‌تر بهتر …

فوتبال ورزشی است پر از جزییات ریز و درشت!‌ اگر واقعا طرفدار این ورزش هستید، کاملا متوجه منظور من می‌شوید. فوتبال برخلاف سایر برنامه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود، نیازمند صفحه‌ نمایشی بزرگ برای درک بهتر بازی و جزییات آن است. پس اگر دوست دارید بازی‌ها را هرچه بهتر تماشا کنید، به سراغ یک تلویزیون بزرگ بروید، اگر بتوانید یک ویدئو پروژکتور پیدا کنید که چه‌ بهتر!

اگر تلویزیون کوچکی دارید، برای درک بهتر جزییات می‌توانید به‌طور کامل نزدیک تلویزیون بنشینید! تلویزیون‌ها نسبت به سایزی که دارند، برای تماشای آن‌ها باید فاصله متناسبی را انتخاب کرد؛ اما در تلویزیون‌های امروزی و کیفیت بالا، حتی اگر تماما به تلویزیون هم بچسبید، می‌توانید با نهایت کیفیت بازی را ببینید. پس شاید ارزشش را داشته باشید تا صندلی خود را نزدیک تلویزیونتان بگذارید!‌

eq

راه‌اندازی: HDMI، کیفیت بالا و یا 4K

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ببینیم تلویزیون به‌طور صحیح نصب و راه‌اندازی شده است یا خیر.

خب در اولین گام اگر از دستگاه‌های ست آپ باکس و یا ماهواره استفاده می‌کنید، سعی کنید تا با استفاده از کابل HDMI آن را به تلویزیون خود متصل کنید.

شبکه‌های چون ESPN و یا ABC آمریکا، برنامه‌های خود را باکیفیت HD و یا رزولوشن 720p پخش می‌کنند. پس قاعدتا اگر تمایل به دیدن بازی‌ها از این شبکه‌ها دارید، سعی کنید برای دیدن بهترین تصویر ممکن، تنظیمات تلویزیون و یا ست آپ باکس خود را به‌جای 1080p بر روی 720p تنظیم کنید.

ممکن است شنیده باشید که سه بازی آخر جام جهانی، شامل فینال و نیمه‌نهایی قرار است باکیفیتی بالاتر از HD برای بینندگان پخش شود که به‌احتمال‌زیاد این کیفیت 4K خواهد بود. اگر شما جزء افرادی اندکی که تلویزیون‌های 4K دارند، هستید، شاید از شنیدن این خبر به‌شدت خوشحال شوید؛ اما متاسفانه باید بدانید تماشای این بازی‌ها به‌طور زنده هنوز ممکن نشده است؛ بنابراین باید تا پایان جام جهانی صبر کرده و سپس نسخه آرشیوشده این بازی‌ها را دریافت کرده و به تماشای آن‌ها باکیفیت 4K بنشینید. البته فیفا به‌طور رسمی اعلام کرده است که بعد از پایان جام جهانی، نسخه باکیفیت تمامی بازی‌ها را در اختیار مردم خواهد گذاشت.

b7538e54943cba9d0a28002fbfa68d53

صدا

بعد از نصب و راه‌اندازی صحیح تلویزیون، شما باید فکری اساسی به حال صدای سیستم صوتی خود کنید. اگر شما از اسپیکرهای تلویزیون برای شنیدن صدای بازی استفاده می‌کنید، خروجی صدای ست آپ باکس خود را بر روی حالت دالبی تنظیم کنید؛ اما اگر در خانه سیستم صوتی جداگانه یا سینمای خانگی دارید، می‌توانید با خیال راحت، هیجان کافی و با استفاده از صدای فراگیر دستگاه‌تان که باعث می‌شود صدای گزارشگر و دیالوگ‌ها باکیفیت بهتری برای شما پخش شود، به تماشای بازی‌های جام جهانی نشسته و لذت ببرید. حال که صحبت از صدا شد، حتما جام جهانی 2010 با شیپورهای ووزلای معروفش را به خاطر دارید. شیپورهایی که باعث شدند تمام صدای بازی و حتی گزارشگران هنگام پخش مستقیم بازی‌ها تحت‌الشعاع قرار گیرند.

حال خوشبختانه در برزیل این شیپور عجیب وجود ندارد، اما وسایلی شبیه آن در دست تماشگران برزیلی هست. نمونه‌هایی شبیه به بوق‌هایی کوچک‌تر، یا شیپوری با نام کازیرولا که ممکن است در اندازه‌هایی کمتر از ووزلا بینندگان تلویزیونی را آزار دهد. البته ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که بیشتر به سروصدای تماشاگران، جمعیت و حواشی آن علاقه دارید، پس با این شرایط اصلا اذیت نخواهید شد.

اگر چنین است، شما می‌توانید با استفاده تنظیمات مربوط به صدای تلویزیون خود از این شرایط استفاده کنید. بسیاری از تلویزیون‌های موجود در بازار و البته سیستم‌های صوتی، در تنظیمات خود اکولایزهایی دارند که به شما کمک می‌کند تا صدا را آن‌گونه که می‌خواهید بشنوید. صداهایی را که مایل به شنیدنش هستید زیاد کرده و صداهای اضافی را کم کنید.

اگر تلویزیون شما دارای این تنظیمات نیست، سعی کنید تا تنظیمات آن را بر روی حالت استاندارد و پایه قرار دهید.

اما اگر از دستگاه‌های صوتی جداگانه و سینمای خانگی استفاده می‌کنید، سعی کنید در ابتدای کار صدای اسپیکر مرکزی سیستم خود را کاملا قطع نمایید تا صدای گزارشگر بازی کمتر شما را بیازارد. این کار برای زمانی خوب است که به‌هیچ‌وجه از گزارشگر بازی خوشتان نمی‌آید!‌ ولی اگر از صدای گزارشگر راضی بوده و دوست دارید صدای او را در کنار جمعیت تمام و کمال بشنوید، پس اسپیکرهای چپ و راست جلو را غیرفعال کرده و فقط اسپیکر مرکزی را روشن کنید.

توجه کنید که سینمای خانگی شما، دارای تنظیمات پیش‌فرض زیادی است، پس حتما با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه خود، آن‌ها را هم امتحان کنید. به‌طور مثال شاید با روشن کردن اسپیکرهای عقبی و خاموش کردن اسپیکرهای جلویی، حس و حال دیگری به شما منتقل شود.

 soccermode1

تنظیمات تصویر: روشنایی

خب، باید تنظیمات نور و روشنایی تلویزیون شما، کالیبره شوند. این تنظیمات را ما در اتاقی تاریک انجام داده‌ایم و ممکن است اتاق شما کمی روشن‌تر باشد، به‌ویژه اگر در حال تماشای تلویزیون در طول روز هستید. اگر تصویر شما خیلی کم‌نور به نظر می‌رسد، سعی کنید روشنایی تلویزیون را توسط کنترل به حداکثر خود برسانید. اگر شما از تلویزیون‌های پلاسما استفاده می‌کنید، کنتراست تلویزیونتان را زیاد کنید. سعی کنید که حسگرهای مربوط به تنظیم نور، کنترل روشنایی اتوماتیک و یا قابلیت‌های ذخیره انرژی تلویزیون خود را خاموش‌کنید.

بعضی از افراد ممکن تلویزیون خود را برای فضای باز تهیه‌کرده باشند. دقت کنید که این نوع تلویزیون‌ها دارای تنظیمات خاصی هستند که باید از فروشنده و یا نصب کننده تلویزیون پرسیده شود.

0002

تنظیم رنگ

در طول روند کالیبراسیون تلویزیون، سعی ما بیشتر بر به دست آورده ترکیب رنگی بهتر و مناسب‌تر است. برای تماشای فوتبال، معمول‌ترین رنگی که شما می‌بینید، رنگ سبز چمن استادیوم است، بنابراین اگر این رنگ به‌طور دقیق تنظیم و پخش نشود ممکن است چشم شما کمی اذیت شود. چشم انسان بسیار نسبت به رنگ سبز حساس است و اگر این رنگ درست و صحیح به مغز شما ارسال نشود، ممکن است چمن زمین را به رنگ زرد و یا قهوه‌ای دیده و یا گاهی اوقات حس کنید که چمن زمین در حال حرکت است.

اگر شما به تنظیمات تصویر و رنگ تلویزیون دسترسی ندارید، یکی از بهترین راه‌های تست دقیق رنگ، استفاده از فیلم است. معمولا فیلم‌ها رنگ‌ها را کی اغراق‌شده تر نشان می‌دهند و برای همین می‌توانید رنگ سبز مورد دلخواه خود را با پخش چند فیلم بررسی کنید.

متاسفانه برخی از تلویزیون‌ها، فیلم‌ها را تیره‌تر از حد معمول خود پخش می کنن، حتی اگر شما تنظیمات مربوط به نور و کنتراست آن را در حالت حداکثر خود قرار دهید. اگر تلویزیون شما این‌گونه است، حالت‌های مختلف تصویر را انتخاب کنید، به کنترل خود دقت کنید که آیا گزینه‌ای بانام COLOR SPACE یا چیزی شبیه به آن را دارد یا خیر. در این مرحله شما می‌توانید یکی از گزینه‌های HD، Auto و یا Rec709 را انتخاب کنید. ممکن است این تنظیمات در تمامی تلویزیون‌ها موجود نباشد.

همچنین شما می‌توانید با کاهش شدت رنگ، چمن زمین را کمی طبیعی‌تر ببینید.

یکی از بهترین زمان‌ها برای تنظیم رنگ توسط چشم، مقایسه رنگ‌های نشان داده‌شده در این شبکه با شبکه دیگر و یا یک کانال ورزشی دیگر است.

برخی از تلویزیون‌های مدرن بازار، دارای تنظیمات پیشرفته‌تری هستند که تجربه رویت تصویر بهتری را به شما می‌دهند. این تنظیمات در تلویزیون هاس سامسونگ Auto Motion Plus، در تلویزیون‌های ال‌جی TruMotion و در تلویزیون‌های سونی MotionFlow نام دارند. فوتبال گاهی اوقات می‌تواند از اثرات این تنظیمات که اثر کاهش تاری دارند بهره گیرد اما درعین‌حال، ممکن است این تنظیمات تاثیر معکوس نیز داشته باشد و هنگامی‌که توپ به‌سرعت در حال حرکت است و یا دروازه بان شیرجه می‌رود کمی دچار تاری تصویر شوید. در این هنگام تنظیمات را به حالت پیش‌فرض برگردانده و این قابلیت را کاملا خاموش سازید.

((((((((((گـــــــــــــــــــــــــــل))))))))))

خب شما هم‌اکنون آماده دیدن مسابقات جام جهانی از تلویزیون خود هستید!‌ با تنظیماتی که گفته شد می‌توانید بهره بهتری از صدا و تصویر ببرید.
فراموش نکنید که برخی از تلویزیون‌ها، به‌صورت پیش‌فرض دارای حالت‌های تصویر مخصوص ورزش و یا فوتبال هستند. پس حتما از آن‌ها استفاده کنید.
در مورد صدا نیز می‌توانید به این تنظیمات اعتماد کرده و آن‌ها را بر روی ورزش و یا مسابقه قرار دهید. حتما از صدای موجود لذت خواهید برد.

12 در مورد “چگونه تلویزیون خود را برای دیدن جام‌جهانی آماده کنیم؟!”

  1. عبدالرضا کارده

    هوس این چیزها به سرتون بزنه همین دیروز رفتم نانوایی نان بخرم نانواگفت برو آقا بازی های جهانی خرج داره میخواد آرد گرون بشه درحال حاضرسهمیه آرد ما رو قحط کردند تا……… توخود بخوان حدیث این مجملباسلام ازروزی که بحث بازی های جام جهانی شده تصویرتلویزیون ما قحط شده مااصلا درزمان پخش مسابقات هیچگونه تصویری رو نمیتونیم ببینیم چه رسد به اینکه شما میفرمایید از این گونه برنامه ها استفاده کنید تا صداوتصویربهتری داشته باشیم دنیا به پولدارها تعلق دارد نه ما ماازدیدن حداقل برنامه های معمولی هم محروم شدیم باورکنید اگررادیو بازی ها رو پخش کنه ما ازطریق رادیو میتونیم بازی ها رو پیگیری کنیم درغیراینصورت باید بریم سرمونو بذاریم وبمیریم طرف حرف بسیارقشنگی رو زد سیرازگرسنه که خبرنداره اونکه پول داره میره برزیل کمترازاون هم بقول بعضی ها ازطرق های دیگه ماکه نبای

  2. مصطفي عيدمحمدي

    سلام آدم سیر چه خبر داره از آدمه کرسنه ما تلویزیون کوچک ندارم چه برسه به بزرگ آقای بهمنی عزیز قسط کرایه خانه مان عقب مانده پول نداریم بریم تلویزیون بخریم با تشکر از خلاقیت شما

    1. محمد سعید بهمنی

      سلام دوست عزیز .
      بستگی به نوع تلویزیونتون داره .
      اگر خروجی صدای اپتیکال داره، لطف کنید یه کابل نوری صدا تهیه کنید، و نصب کنید.
      بعد نسبت به تنظیمات سینمای خانگیتون باید منوی مربوطش رو پیدا کنید.
      کار زیاد سختی نیست.

      اگر تلویزیونتون این خروجی رو نداره، باید از طریق هدفونش اقدام کنید. البته این یک راه میانبر هستش و کیفیت اون یکی راه رو نداره .
      شما یک کابل که دو سر دارای جک 3.5 هستش رو میگیرد.
      یک سمتش رو هدفون تلویزیون و سمت دیگرش ورودی صدای سینما خانگی!‌

  3. عالی بود ممنون .
    اقای بهمنی ای کاش دیجیاتو یا نارنجی جدید رو برای فعالیت انتخاب میکردی . ای تی رسان زیاد بازدید کننده نداره.

    1. محمد سعید بهمنی

      مرسی از پیشنهادت دوست عزیز .
      انشالله همه در کنار هم باعث پیشرفت روز افزون آ‌ی‌تی رسان میشیم.

    2. اینجا خیلی بیشتر از اون سایتی که با روشهای مثل پاپ اپ و تقلب اومده بالا،بازدید کننده داره!!
      لطفا آی تی رسانو با سایتهای اینچنینی مقایسه نکن.دوست هم نداری مطالب اینجا رو بخونی برو روی همون سایتهای تقلبی خودت و الکی تبلیغ چنین جاهایی رو نکن!!!

  4. ای بابا.تلوزیون ماکه فقظ میرسه سانسورکنه.اطمینان دارم که جام جهانی روبه دلمون زهر میکنه.حالاماهرچی هم تدارک ببینیم.والا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH