بررسی سونی اکسپریا M2 dual: میان‌ رده‌ای پرچمدار نما!

Xperia M2 review (1)

اکثر افراد علاقه خاصی به خواندن بررسی گوشی‌های سطح بالا و به اصطلاح پرچمدار هر کمپانی دارند. اما در واقع خیلی از این افراد قدرت خرید چنین محصولاتی را نداشته و صرفا به علت علاقه، روی خوش به این مقالات نشان می‌دهند. از این‌ها که بگذریم، خود کمپانی‌ها نیز هر ساله یک مدل را گل سرسبدشان می‌نامند و در اکثر اوقات، بیشترین درآمد آن‌ها از فروش محصولات میان رده است! سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر ساله مدل‌های میان رده زیادی را معرفی می‌کند. یکی از همین محصول خوش ساخت و خوش قیمت اکسپریا M2 نام داشته که اخیرا نیز قدوم مبارکش به کشورمان رسیده است. در نتیجه برآن شدیم تا یک بررسی خاص از این اسمارت فون میان رده سونی داشته باشیم. پس با آی‌تی‌رسان و بررسی سونی اکسپریا ام2 همراه باشید.

طراحی

در نگاه نخست ممکن است که اکسپریا ام2 را با اکسپریا زد2 اشتباه بگیرید! شاید چون این دو همزمان با هم معرفی شدند سونی آن خلاقیت همیشگی‌اش را به کار نگرفته و هر دو را شبیه به هم ساخته است. ناگفته نماند که این دو مدل تنها از لحاظ ظاهری با هم شباهت دارند و تفاوت در کیفیت ساخت‌شان از زمین تا آسمان است! البته کمپانی‌های سازنده اسمارت فون‌ها قصد دارند تا محصولات‌شان را در یک سبک طراحی کنند تا اگر شما برند آن‌ها را نیز بر روی محصولات‌شان نبینید، بازهم به اینکه فلان اسمارت فون ساخته کدام کمپانی است، پی ببرید. به همین دلیل است که سری گلکسی سامسونگ و یا آی‌فون‌های اپل با یکدیگر شباهت دارند! همین کمپانی سونی نیز پس از معرفی اکسپریا زد، اکثر مدل‌هایش را با همان طراحی روانه بازار می‌کند و در نتیجه شما حتی اگر از فاصله دور هم به ویترین یک مغازه نگاه کنید، بلافاصله قادر به تشخیص مدل‌های ساخت سونی هستید حتی اگر لوگوی سونی را هم نبینید!

Xperia M2 review (11)

مطابق معمول اسمارت‌ فون‌های امروزی، بیشتر بخش جلویی ام2 را صفحه نمایش آن فرا گرفته، اما باز هم حاشیه‌های بالا و پایین صفحه زیاد است. در بالای صفحه لوگوی سونی در زیر دوربین ثانویه و بلندگو به چشم می‌خورد و بخش زیرین صفحه نمایش همچون یک بیابان بی آب و علف، عاری از هرگونه دکمه فیزیکی بوده و صاف و یک دست مشکی است. البته یک LED نیز همچون تک درختی در بیابان در این قسمت جا خوش کرده و تا زمانی که روشن نشده است، متوجه حضورش نخواهید شد.

Xperia M2 review (18)

در سمت راست ام2 دکمه معروف پاور در گوشی‌های سونی در میانه میدان به چشم خورده و در بالای آن با یک درپوش نسبتا پهن مواجه می‌شوید که محلی برای ورود میکروسیم کارت‌ها است. این قسمت تنها به دلیل زیبایی و یک دست شدن بدنه گوشی با یک درپوش پوشیده شده و نشان از ضد آب بودن این مدل نیست.

Xperia M2 review (10)

کمی پایین‌تر از دکمه پاور، با کلید های یکپارچه صدا و کلید اختصاصی شاتر دوربین مواجه می‌شوید که به دلیل نازکی بیش از حد آن‌ها، در نگاه اول چگونگی استفاده از این کلیدها توسط شما، در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و بهتر بود که سونی این کلید ها را کمی پهن‌تر و یا لااقل برجسته‌تر می ساخت! پایین‌تر از کلید اختصاصی شاتر نیز محلی برای قرار گیری بند تعبیه شده است.

Xperia M2 review (9)

در سمت چپ گوشی با پورت میکرو یو اس بی که بدون درپوش در گوشه‌ای دنج قرار گرفته مواجه می‌شوید و در زیر آن نیز محلی برای قرار گرفتن کارت حافظه گنجانده شده که با یک درپوش پوشیده شده است. در بالای گوشی نیز تنها جک 3.5 میلی‌متری هدفون به چشم می‌خورد. در حالیکه در بخش زیرین دستگاه، اسپیکر آن جا خوش کرده است.

اگر دستگاه را به پشت بچرخانید با یک لوگوی سونی در وسط، نقش بستن اکسپریا در پایین و لنز دوربین به همراه فلاش در بالا رو به رو می‌شوید. ناگفته نماند که این قسمت از دستگاه مستعد جذب اثر انگشت است!

Xperia M2 review (7)

به دلیل صاف و تخت بودن پشت گوشی و وزن نسبتا بالای 148 گرمی آن، این مدل چندان هم خوش دست نیست گرچه وزن آن به طور یک‌دست در بدنه پخش شده و شاید متوجه وزن بالایش نشوید و همین امر، یک حسن خوب برای طراحی این دستگاه به حساب می‌آید.

نمایشگر

سونی در اکسپریا ام2 از یک نمایشگر 4.8 اینچی با پنل TFT استفاده کرده که با توجه به چگالی 229 پیکسل در هر اینچ برای یک اسمارت فون میان رده مشخصات خوبی به نظر می‌رسد، اما همین که این مدل را جز میان رده ها قرار می‌دهیم، دلیل خوبی است برای اینکه بدانید که خبری از فناوری‌های خاص سونی همچون Triluminos display با موتور X-Reality در این مدل نیست و نباید انتظار یک نمایشگر فوق‌العاده را داشته باشید! البته برای اینکه امید‌ها را در دلتان زنده کنیم، باید بگوییم که نسخه سوم گوریلا گلس محافظ این صفحه نمایش بوده و حداقل از این بابت مشکلی نخواهید داشت. برای اینکه بیشتر با کیفیت صفحه این دستگاه آشنا شوید، آن را در کنار ال‌جی ال 70 قرار دادیم و چندین عکس یادگاری از آن‌ها انداختیم تا بتوانید مقایسه‌ای میان این دو نمایشگر داشته باشید (تصویر سمت راست مربوط به گوشی سونی است).

Xperia M2 review1 (1)

Xperia M2 review1 (2)

Xperia M2 review1 (4)

Xperia M2 review1 (3)

سخت افزار

سونی در اکسپریا ام2 از چیپست اسنپدراگون 400 با 4 هسته Cortex-A7 استفاده کرده که فرکانس کاری هسته‌ها نیز بر روی 1.2 گیگاهرتز تنظیم شده است. اگر واحد گرافیکی Adreno 305 به همراه 1 گیگابایت رم را نیز به این مجموعه اضافه کنید، می‌بینید که با یک میان رده نسبتا قدرتمند طرف هستید که در اجرای فرمان‌های شما کوچک‌ترین کندی و یا لگی را نخواهد داشت. برای بررسی دقیق‌تر، ام2 را وارد آزمایشگاه خود کردیم و طبق معمول به سراغ بنچ مارک پی رفتیم و در نهایت رقم 371 میلی ثانیه برای این مدل بدست آمد که نسب به رقبا در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

Xperia M2 review (16)

سپس به سراغ Quadrant Professional رفتیم تا در 4 مرحله متفاوت عملکرد گوشی را بسنجیم. نمودارهای زیر خود گویای همه چیز است.

Xperia M2 review 2 (2)

Xperia M2 review 2 (3)

Xperia M2 review 2 (1)

Xperia M2 review 2 (4)

در بنچمارک AnTuTu نیز اکسپریا ام 2 موفق به کسب امتیاز 17498 شد.

Xperia M2 review (14)

پس از آن در برنامه Vellamo دو تست HTML5 و Metal گرفته شد که نتایج را مشاهده می‌کنید.

Xperia M2 review (13)

مرحله آخر نیز به bonsai اختصاص داشت تا امتیازی را به ام2 اهدا کند. عدد 2277 را می‌توان برای یک مدل میان رده با چنین نمایشگری مناسب دانست.

Xperia M2 review (17)

با کسب این نتایج تصمیم گرفتیم تا یک بازی (نید فور اسپید) را بر روی اکسپریا ام2 اجرا کنیم! بازی نسبتا خوب و روان اجرا شد و در هنگام اجرا نیز با مشکل گرمای دستگاه مواجه می‌شوید که در دراز مدت آزار دهنده است. البته نباید از یک دستگاه میان رده انتظار اجرای بازی‌ها با همان کیفیتی را که در مدل‌های سطح بالا و پرچمدار اجرا می‌شوند، داشته باشید!

دوربین

اگر بررسی پرچمدارها و اسمارت فون‌های سطح بالا را فراموش کنید و به این باور برسید که ام2 یک میان رده است، پس نباید انتظار دوربین فوق‌العاده با امکانات عالی را از آن داشته باشید. ام2 از یک دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه تک فلاش LED بهره مند است، گرچه نسبت به سایر 8 مگاپیکسلی‌های بازار نظیر آیفون‌ها و یا لومیا‌های نوکیا حرفی برای گفتن ندارد، اما نسبت به سطحی که برای این گوشی در نظر گرفته‌ایم عکس‌های گرفته شده با آن در ذوقتان نخواهد زد و کیفیت دوربین در حد قابل قبولی است. رابط کاربری دوربین نیز همچون پرچمداران سونی نظیر زد1 و زد2 بوده و این مدل نیز از برخی افکت‌ها همچون AR-Effect بهره مند است. در نتیجه می‌توانید انواع و اقسام جانداران متحرک را به تصویر اضافه کنید و سپس مشغول عکاسی شوید! علاوه بر این‌ها ام2 از دوربین ثانویه با وضوح VGA نیز بهره مند است که برای مکالمه تصویری می توانید تا حد زیادی روی آن حساب کنید! نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین این مدل را در زیر مشاهده می‌کنید.

Xperia M2 review 3 (1)

Xperia M2 review 3 (2)

Xperia M2 review 3 (3)

Xperia M2 review 3 (4)
با فلاش
Xperia M2 review 4
AR-Effect

در بخش فیلم برداری، ام2 قادر است تا به صورت فول اچ‌دی فیلم بگیرد و اگر به مدت یک دقیق با آن فیلم برداری کنید حجم ویدیو مربوطه در حدود 78 مگابایت می‌شود که نشان از ثبت جزئیات نه چندان بالا برای تصویر دارد!

پخش چند رسانه‌ای

از آنجایی که یک صفحه نمایش بزرگ و 4.8 اینچی در اختیار دارید پس یکی از بهترین شرایط برای تماشای محتوای چند رسانه‌ای را دارا هستید. اگرچه که اسپیکرهای ام2 چندان بزرگ نیست، اما صدای نسبتا بلند و فراگیری را به شما ارایه می‌کند، در نتیجه دومین شرط برای تماشای محتوای چند رسانه‌ای را نیز دارا هستید. به لطف سیستم عامل اندروید انواع و اقسام پلیرهای محبوب و معروف نیز قابل نصب در ام2 است، گرچه خود این مدل اکثر کدک‌های صوتی و تصویری را به صورت پیش فرض پشتیبانی می‌کند. پس سومین شرط نیز برای تماشای محتوای چند رسانه ای برای شما فراهم شده در نتیجه جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد، به خصوص اینکه ام2 از پرچمداران فاصله داشته (از لحاظ قیمتی) و یک مدل میان رده است!

Xperia M2 review (15)

رابط کاربری

این مدل با اندروید 4.3 پای به میدان گذاشته است. رابط کاربری سونی بسیار شیک و ساده طراحی شده و اگر پیش‌تر افتخار آشنایی با آن را داشته‌اید، باید بگوییم که هیچ چیز خاصی نسبت به قبل در این مدل به آن اضافه نشده است. شما می‌توانید چندین صفحه مجزا را برای خود ایجاد کنید. با کشیدن انگشت از سمت چپ به راست صفحه، یک منوی جدید باز شده و می‌توانید نوع نمایش برنامه هایتان را انتخاب کنید و یا با یک حرکت ساده هرکدام را که نمی‌پسندید، حذف کنید! اگر وارد بخش مولتی تسکینگ شوید می‌توانید چندین برنامه را به صورت مجزا در گوشه‌ای از صفحه به اجرا درآورید! برنامه خاصی نیز به صورت پیش فرض بر روی آن قرار نگرفته است. چون سونی همچون برخی از کمپانی‌ها نیست و یک فایل منیجر ساده و کاربردی را بر روی گجت هایش نصب می‌کند باعث شده تا ما نیز به اینکه چرا برنامه های خاص به صورت پیش فرض برروی آن قرار نگرفته،خرده نگیریم! صفحه قفل این مدل نیز همچون پرچمدار گذشته سونی یعنی اکسپریا زد طراحی شده است. البته به لطف سیستم عامل اندروید اگر رابط کاربری و یا صفحه قفل را دوست نداشتید با نصب یک لانچر ساده قادر خواهید بود تا به کل حال و هوای گوشی خود را عوض کنید.

Xperia M2 review 3 (5)

باتری

با توجه به سایز این مدل، طبیعی است که انتظار یک باتری حجیم را از او داشته باشیم! ام2 به یک باتری 2300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که عملکرد خوب و قابل قبولی را از خود ارایه می‌دهد. اگر قصد داشته باشید تا با ام2 به تماشای ویدیو بنشینید، این مدل تا 10 ساعت همراهی‌تان می‌کند و در رابطه با مکالمه رکورد خوبی را از خود به جا گذاشته و قادر خواهید بود تا بیش از 16 ساعت با ام2 مکالمه کنید! در رابطه با وب‌گردی نیز در حدود 10 ساعت پاسخ گوی نیاز شماست و به طور کلی در صورتی که استفاده از اینترنت را نادیده گرفته و وای فای را قطع کنید، ام2 بیش از 3 روز با شما خواهد بود اما اگر قصد وب‌ گردی داشته و از آن دسته از افرادی هستید که مدام در حال استفاده از شبکه های اجتماعی هستند، ام2 توان همراهی با شما را ندارد و بیش از یک روز پا به پایتان نخواهد آمد؛ شاید بهتر است که شما وابستگی تان را به این شبکه ها کم کنید! اگر همه توان ام2 را از او بگیرید و بخواهید دوباره او را شارژ کنید، کمتر از 2 ساعت برای پر کردنش زمان نیاز دارید. ناگفته نماند که دسترسی به این باتری توسط کاربر امکان پذیر نیست.

سایر امکانات

این مدل از حافظه داخلی 8 گیگابایتی بهره مند است که کمتر از 5 گیگابایت آن در دسترس شماست! البته می‌توانید تا 32 گیگابایت نیز از طریق کارت حافظه آن را ارتقا دهید. ام۲ از نوع دو سیم کارته است و می‌توانید از دو سیم کارت مینی در آن بهره مند شوید. یک LED نیز در پایین نمایشگر جا خوش کرده که هنگام دریافت تماس و یا اس ام اس، وظیفه اطلاع رسانی به شما را به خوبی انجام می‌دهد. گرچه اگر به تماشای تصاویر موجود در گوشی بنشینید رنگ این LED نیز مطابق با همان تصویر خواهد شد. بلوتوث نسخه 4 و پشتیباتی خوب از جی پی اس نیز از دیگر امکانات قابل قبول اکسپریا ام2 است. این مدل در رنگ‌های سفید، مشکی و ارغوانی در بازار موجود است.

سخن پایانی

اگر به دنبال یک اسمارت فون با صفحه نمایش بزرگ، زیبا و از برند خوش‌نام سونی هستید، اکسپریا ام2 یکی از آنهایی است که بدون هیچ شکی دل شما را می‌رباید، به خصوص اگر بدانید که با قیمتی در حدود 900 هزار تومان در بازار‌ های کشور پیدا می‌شود، گرچه هنوز هم جای برای افت قیمت خواهد داشت.

Xperia M2 review (12)

Big Smile لبخند

طراحی شیک و جذاب
دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت‌های نرم افزاری کاربردی
باتری بسیار خوب
دو سیم کارته
صفحه نمایش بزرگ 4.8 اینچی
رابط کاربری زیبای سونی

Shame اشک

وضوح تصویر نسبتا پایین نمایشگر
بدنه مستعد جذب اثر انگشت

13 در مورد “بررسی سونی اکسپریا M2 dual: میان‌ رده‌ای پرچمدار نما!”

  1. گوشی خوبیه و قطعا از هواوی که خیلی بهتره .ولی الان گوشی G2 mini که تو بازاره ومشخصاتش تقریبا به این گوشی شبیه هست و دوسیمکارته است ولی بعضی مشخصاتش از این بهتره .
    G2 mini صفحه IPS با تراکم پیکسلی بالاتری داره ، دوربین و باتریش محشره و از همه مهمتر ناک کد داره که خیلی باحاله ، قیمتش هم 100 تومن پایینتره.

  2. ممنون از ایتی رسان بررای بررسی این گوشی
    شما اولین سایتی بودید که بررسیش کردید
    به امید فروش بالای گوشی های سونی

  3. مگه دلش به بنچمارک خوش باشه که از p6 بالاتره مگرنه طراحی ظریف و زیبا و صفحه نمایش اچ دی آی پی اس هواوی بسه که از این بهتر باشه.

  4. سلام آقای گلکار اگه میشه مقایسه ای بین xperia sp با htc one x رو بکنید تو هیچ جایی نیست اگه قرار بدید خیلی خوب میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH